Herinrichting Boulevard Scheveningen

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Herinrichting Boulevard Scheveningen

Bericht door tim »

er ligt naar schatting zo'n 12 kuub puin in de verbindingsgang...
dat moet er eerst uit :D
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
uxo72

Re: Herinrichting Boulevard Scheveningen

Bericht door uxo72 »

Mijn verbaast het dat er in tegen stelling met vele andere gemeentes in Nederland er géén explosieven onderzoek plaatsvind. Er is wetgeving voor in de vorm van de arbo wet waarbij de werkgever verantwoordelijk is voor de veiligheid van zijn personeel. De gemeente zelf is in de vorm van het openbaar gezag hoofdverantwoordelijke mocht er zich een "calamiteit" voor doen. Met het aantreffen van een bunker in combinatie met de transportkist van een PAK 4,7 cm zouden er toch bij enkele mensen alarmbellen moeten gaan rinkelen. Enkele jaren geleden werd er bij Zandvoort na het aantreffen van munitie wel een onderzoek uitgevoerd (Ik meen door de Firma v.d. Herik) . Er zijn veel mensen die wat weten over munitie, er zijn ook veel mensen die menen wat te weten over munitie en je hebt mensen die helemaal niks weten over munitie en de verschijningsvorm zoals je ze op zo'n locatie als deze tegen kan komen. Mij verbaast het dan ook dat er bij het afgraven verder geen Cat. II kraan word gebruikt en dat een normale civiele aannemer zonder BRL certificaten hier op deze wijze zijn werk mag doen.

Tuurlijk kan het allemaal mee vallen. Ik geef juist deze reactie voor als het niet mee valt en er zich wel ongelukken voor doen, wat dan ?, wie is verantwoordelijk ? Ik preek voor eigen parochie maar heb al genoeg voorbeelden gezien van hoe het fout kan gaan en als is mis gegaan en wat bewust wordt stil gezwegen. Heeft immers iemand nog wat gehoord van de spontane explosie in IJmuiden laatst ??...!! Na die klap is er geen enkel nieuws bericht naar buiten gebracht met wat nu de oorzaak was van deze explosie. Mensen uit de branche weten via de verwarmingsbuizen netwerk inmiddels wel dat het een explosief is geweest.

Maar ik onderschrijf absoluut dat dit een mooie vondst is en dat men nu tegelijkertijd ook goed kan zien dat het maaiveld flink omhoog gegaan is dan ten tijde van WO II.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Herinrichting Boulevard Scheveningen

Bericht door maarten-stahlbeton »

Als vanuit het voor(bureau)onderzoek niet gebleken is dat er explosieven aangetroffen kunnen worden, mogen (onder)-aannemers zonder BRL-OCE hun werkzaamheden uitvoeren, toch? Mocht er toch een vermoeden aanwezig zijn dan geldt het volgende stukje:
"Personen die in het opsporingsgebied ondersteunende werkzaamheden verrichten, zoals machinisten en grondwerkers, dienen dus over het certificaat Basiskennis OCE te beschikken. Indien een persoon slechts incidenteel werkzaamheden verricht binnen het opsporingsgebied, kan de voornoemde uitzondering worden toegepast. In de BRL-OCE wordt onder het opsporingsgebied verstaan: het gebied binnen het verdachte gebied waar de daadwerkelijke opsporingswerkzaamheden worden verricht."
Je hebt gelijk dat er opgeschaald moest worden na het aantreffen van munitie-containers, waardoor het bouwterrein alleen voor OCE-deskundigen toegankelijk zou worden.

Ik ben benieuwd of ik dit juist heb, ben nu al een tijdje bezig met BRL-certificeringen, heb al een aantal (niet relevante) gehaald en hoop tegen het einde van het jaar Basiskennis OCE te mogen halen waardoor ik verder kan doorgroeien....
Lord of the Ringstand
uxo72

Re: Herinrichting Boulevard Scheveningen

Bericht door uxo72 »

Helaas weet ik niet of er een bureau studie is uitgevoerd conform de BRL. Zelf heb ik in de afgelopen jaren geen aanvragen voor deze regio zien langskomen maar dat wil op zich niks zeggen. Maar ook al is een gebied alszijnde "niet verdacht" verklaard is vrijwaart dit het bevoegd gezag niet van zijn verantwoordelijkheid indien er alsnog "conventionele explosieven" worden aangetroffen. Op dit moment zijn er geen explosieven aangetroffen. En heeft men alleen aanwijzingen. Echter zijn er genoeg gemeentes die alleen al op basis van getuigen verklaringen (vaak overleveringen van vader op zoon of zoiets) dergelijke onderzoeken laten uitvoeren. Echter acht ik het wel verstandig om als gemeente om na te gaan of er uberhaupt ooit al eens historisch onderzoek is uitgevoerd, indien ja, of deze conform de BRL-OCE was (interessant ivm rijks subsidie). En wellicht via de EODD na te gaan of er in het verleden al onderzoeken/ruimingen hebben plaats gevonden.

Veiligheid voor alles en in mijn boekje hoort het werk door laten gaan zoals het nu op mij overkomt dus niet. Maar ik besef dat het altijd een discussie punt zal blijven tussen enerzijds productie en voortgang en anderzijds de veiligheid. Het is aan de gemeente hoe daar mee om te gaan.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Herinrichting Boulevard Scheveningen

Bericht door tim »

hoi guys, wat ik ervan weet:
er is een uitgebreid onderzoek gedaan naar de mogelijke aanwezigheid van explosieven.
dit is uitgevoerd door het bedrijf saricon.
van wat ik gehoord heb is uit dit onderzoek gebleken dat er geen munitie te verwachten valt.

maar een handgranaat o.i.d. kun je natuurlijk overal vinden :roll:

gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Vin1

Re: Open dag: 17 april?

Bericht door Vin1 »

wattman schreef:De datum van de open dag of open dagen is weer verschoven. Het zal nu 17 april worden, en wellicht 24 april. Zodra we wat meer weten, zal dat hier worden gepost.
Is er nu eigenlijk al bekend wanneer dit zal plaats vinden?
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Herinrichting Boulevard Scheveningen

Bericht door Danny »

Zaterdag aanstaande is de boel als het goed is open. Er komen tevens een aantal reeanactors naar ik vernomen heb.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Herinrichting Boulevard Scheveningen

Bericht door tim »

op dit moment is men bezig het laatste puin uit de gang en bunker te verwijderen.
AANSTAANDE ZATERDAG 17 april word de bunker opengesteld van 10.00 to 17.00.
om een beetje sfeer te creeren, zullen er inderdaad een aantal reenactors van de destijd op de boulevard gelegerde 16. felddivision (L) op het terrein aanwezig zijn.

de toegang tot het geheel zal zijn van de zeekant bij het seinpost,
langs de grote trap naar beneden, komt u zo bij de ingang van de verbindingsgang.

graag tot zaterdag,
groeten tim.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Herinrichting Boulevard Scheveningen

Bericht door Ruud »

reenactors 16. felddivision (L)
Tim, heeft deze club een website oid, wil je mij anders een contactpersoon per pm sturen. Ben nl. benieuwd naar hun onderzoek naar kleding, WN2000 is bezig een 16 Lw FD pop samen te stellen ... zoals bekend, waren de Lw FD toch wel bijzonder qua uitmonstering, dus ook erg leuk om samen te stellen!
Alle info over de 16 Lw FD is overigens welkom.
Hiervoor heb ik alvast een nieuw onderwerp aangemaakt; viewtopic.php?f=15&t=1598&start=0&st=0&sk=t&sd=a" target="_blank
Dank, Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Herinrichting Boulevard Scheveningen

Bericht door wattman »

Hierbij een paar foto's (gemaakt door Patrick Pronk van SAMS) van het leegruimen van de gang gisteren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Naast een aantal andere "relicten" uit 1940-1945 is bij de toegang van de S3 nog een plaatje gevonden waarop de letters RSD te lezen zijn. Heeft iemand enog idee wat dit zou kunnen voorstellen?
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Herinrichting Boulevard Scheveningen

Bericht door tim »

ruud, ik ga effe voor je kijken..

op de een na laatste foto zien we een heel raar fenomeen.
de gang lijkt hier onderbroken te zijn..
dit zou betekenen dat men van achter de tankmuur niet door de gang naar het stekelvarken heeft kunnen komen.
iemand die hier iets van begrijpt?

gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Herinrichting Boulevard Scheveningen

Bericht door Ruud »

... ik ben niet echt bekend met de situatie, maar zou de reden kunnen zijn; voorkomen dat een doorgebroken vijand ook via de gang achter de muur kon komen!? (als hij uberhaupt in de S3 kon komen natuurlijk)
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Herinrichting Boulevard Scheveningen

Bericht door Remco de Goede »

Ik begreep dat iemand (volgens mijn Jan F) een foto had waar je de ingang van de tunnel aan de andere kant van de tankmuur zag. Ik weet dat iemand dit tegen me vertelde onlangs, en het staat me bij dat het Jan F was (maar die zit in Denemarken dus die zal wel niet reageren) ;)
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Herinrichting Boulevard Scheveningen

Bericht door tim »

ola, ik heb zelf een foto waarop de ingang achter de tankmuur te zien lijkt te zijn, maar na het ontgraven van de gang, kwam het schuine dak op henderik's foto te voorschijn.. het word een beetje moeilijk om hier allemaal uit te leggen, komt zaterdag maar even langs :D
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4030
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Herinrichting Boulevard Scheveningen

Bericht door ducatim901 »

Ha die Tim,
Gaat het openstellen morgen wel door?
En hoe laat kunnen we morgen terecht?
Ben wel benieuwd!
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”