Stp. X M Seeziel Batterie Brandenburg

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Annelies

Stp. X M Seeziel Batterie Brandenburg

Bericht door Annelies »

In het boek 'Een Eersteklas Landschap' van Ed Buijsman over de Beer las ik dat er bij het inschieten van batterij Brandenburg in 1942 een ontploffing plaatsvond, waarbij enkele tientallen doden vielen. De batterij zou hierna nooit meer in gebruik geweest zijn.

In het boek van Hans Sakkers staat te lezen dat één stuk door mechanische mankementen blijvend buiten gebruik raakte, en daarna als extra munitie opslag dienst deed.

Wie weet welke versie correct is?

Annelies
Laatst gewijzigd door Annelies op 10 mar 2010, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Annelies

Re: Ontploffing op batterij Brandenburg?

Bericht door Annelies »

Opes, dubbele post :oops:
Laatst gewijzigd door Annelies op 10 mar 2010, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Ontploffing op batterij Brandenburg?

Bericht door PdK »

Hoi Annelies,

Het exacte verhaal ken ik niet, maar het is denk ik geen kwestie van kiezen uit de stellingen, eerder een combinatie ervan. De stelling van Sakkers is in ieder geval correct. Tot het einde van de oorlog zijn twee 24cm kanonnen operatief gebleven. Het is dan de vraag of het mechanisch mankement iets te maken heeft met een ontploffing.

Peter
Annelies

Re: Ontploffing op batterij Brandenburg?

Bericht door Annelies »

Ha Peter,

Het is ook geen kwestie van kiezen uit een stelling.
Ik vroeg me af welke van de verhalen juist is of, zoals jij ook al aangeeft, dat er in beide verhalen een kern van waarheid zit.
Het verhaal van Hans Sakkers ken ik al heel lang, van die ontploffing heb ik nog nooit gehoord, vandaar.

Annelies
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Ontploffing op batterij Brandenburg?

Bericht door PdK »

Hoi Annelies,

Ik begrijp het. Uit je eerste vraag las ik meer een keuzemogelijkheid ("wie weet welke stelling correct is") dan een open vraag. Maar hier hetzelfde, Buijsman's verhaal is nieuw voor mij. En ik denk dat hij wel te bereiken is voor commentaar. Tenminste, mocht hier niemand duidelijkheid kunnen geven.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Ontploffing op batterij Brandenburg?

Bericht door ducatim901 »

HS heeft ooit eens een document gevonden waarin staat dat het geschut tijdens het inschieten explodeerde, bij het inschieten waren techneuten van Krupp aanwezig.
Hans had het over enkele tientallen personen die het leven lieten , het aantal van honderd is een beetje hoog.
Waarschijnlijk heeft de koepel van de middelste bedding zo'n klap gekregen dat ie onbruikbaar werd.
Niet zo raar dus.
De bunker is volgens BRV gebruikt als Munitieopslag.
Op de BRV kaart van Brandenburg is te zien dat de bunker anders is dan de andere twee.
Helaas is alleen een hele bunker opgemeten en is mij dus niet bekend wat de veranderingen aan de bunker zijn geweest.
Ik kan me voorstellen dat de koepel (of wat er van resteerde) zijn weggehaald en de schacht voor de koepel een "betonnen deksel" heeft gekregen.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Joop Schreuder †

Re: Ontploffing op batterij Brandenburg?

Bericht door Joop Schreuder † »

Voor de liefhebber een documentje met verzamelde info aangaande de batterijen op De Beer wat ik jaren geleden heb gemaakt, geen idee meer waar ik de gegevens precies vandaan gepikt heb.

Greetz

Joop
Seeziel Batterie Brandenburg.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Annelies

Re: Ontploffing op batterij Brandenburg?

Bericht door Annelies »

Joop, leuk document, dank je!

Jack, hoe kom je aan het aantal van honderd mensen die het leven lieten?
Annelies

Re: Ontploffing op batterij Brandenburg?

Bericht door Annelies »

O ja, iemand attendeerde mij erop dat de ontploffing wellicht in de KTB zou kunnen staan.
Heeft iemand die van 1942? En zou die iemand dan rond mei willen kijken of er iets over vermeld staat???
:mrgreen:

Gr.
Annelies
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Ontploffing op batterij Brandenburg?

Bericht door ducatim901 »

Das een goeie,
Dacht dat ik dit in je openingspost had zien staan.....
JK
Annelies schreef:Joop, leuk document, dank je!

Jack, hoe kom je aan het aantal van honderd mensen die het leven lieten?
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Annelies

Re: Ontploffing op batterij Brandenburg?

Bericht door Annelies »

Brilletje nodig? :geek: ;)
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Ontploffing op batterij Brandenburg?

Bericht door jopaerya »

Hallo

Hier een stukje tekst van Hans Sakkers van M.K.B. Brandenburg

Schwere Seezielbatterie Brandeburg

Met het vertrek van de batterij Tirpitz werd besloten tot de plaatsing van een nieuwe zware batterij. Er was sprake van Batterie “Skagerrak” met haar vier 24 cm S.K.L/40 kanonnen op Sylt. Op 14 februari 1942 liet men weten dat de batterij een andere bestemming had gekregen. Zij werd in Noorwegen op het eiland Kjelmø (Battr. Mestersand) bij Kirkenes ingezet. Naar het lijkt door het niet beschikbaar hebben van geschikt geschut werd gekozen voor drie Nederlandse torenkanonnen uit 1902 / 1907die oorspronkelijk op het oorlogsbodem Hr.Ms. Heemskerck waren geplaatst. Het ging om drie stukken 24 cm S.K.C/97 met een maximaal schootsbereik van 16,8 km. Zij werden ieder in hun oorspronkelijk scheepstoren geplaatst op een speciaal ontworpen bunker. Het bunkerontwerp liet ernstig te wensen over omdat vanaf de toegang een rechtstreekse verbinding was tot de ruimte onder de geschutstoren. Deze ongelukkige situatie heeft de batterij nooit parten gespeeld. Deze keer werd gekozen het Eiland de Beer als locatie. Op 14 januari 1942 wenste de bevelvoerend marine officier in Nederland (Admiral Niederlanden) dat spoed gezet werd achter de oplevering. Hem kon verteld worden dat de eerste toren met een week gevechtsklaar zou zijn. Betrokken firma’s, waaronder de firma Krupp werden aangespoord tot haast met het leveren van de benodigde onderdelen. Op 25 maart werden twee vuurmonden ingeschoten. Problemen van ernstige aard kwamen aan het licht op 20 mei 1942 om 09.05 uur. Bij het inschieten van geschutstoren nummer 2 ontplofte een granaat met aandrijflading in de loop van geschut. De gevolgen waren catastrofaal: 16 militairen en 2 burgers gedood. Een van de burgers was afkomstig van het oppercommando van de marine en de ander van de firma Krupp. Tevens raakten vier mensen ernstig en drie licht gewond. Het geschut was onherstelbaar vernield en werd verwijderd. De geschutsopstelling werd overdekt met betonplaten en de bunker deed dienst als opslag. De verouderde batterij met haar beperkte schootsbereik zal van gering belang zijn geweest verdediging van de Nieuwe Waterweg.


Groeten Jos
Annelies

Re: Ontploffing op batterij Brandenburg?

Bericht door Annelies »

Bedankt voor de tekst Jos, interessant om te lezen!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Ontploffing op batterij Brandenburg?

Bericht door ducatim901 »

Zoals gewoonlijk weer een goed verhaal Jos!!
Thanks.
Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Ontploffing op batterij Brandenburg?

Bericht door svdb10 »

Een paar kleine correcties op het verhaal van Jos/Hans Sakkers & Joop (noem het maar muggenziften :D ) :

Niet alle drie de stukken zijn afkomstig van het pantserschip Hr. Ms. Jacob van Heemskerck; dit schip had er maar twee. Voor zover ik weet bestond de batterij Brandenburg uit twee stukken 24cm lang 40 no2 afkomstig van Hr. Ms. Jacob van Heemskerck en één stuk 24cm lang 40 no1 afkomstig van het pantserschip Hr.Ms. Hertog Hendrik. Het tweede stuk van de Hertog Hendrik (achterschip) was al veel eerder van boord gehaald toen op het achterschip een kraan voor watervliegtuigen + extra logiesruimte gebouwd is.
Voor het verschil tussen een no1 en no2: zie deze thread: viewtopic.php?f=35&t=1109" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank
(nb. mijn avatar is dus een 24cm lang40 no1!)

De tekening op pagina 5 in het document van Joop stelt géén kanon voor van 24cm. Dit lijkt mij een afbeelding van het 28cm kanon op het achterdek van de Hr. Ms. Zeven Provinciën. En voor de volledigheid: dit geschut is nooit gebruikt in een rol als kustgeschut; de zeven provinciën (na de beroemde muiterij hernoemd in “Surabaja”) is door de japanners tot zinken gebracht met de beide 28cm kanonnen nog aan boord.

Grtz Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”