VIS kazemat Gorinchem

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Hugo Ouwerkerk
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 sep 2021, 20:03

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Hugo Ouwerkerk »

Volgens Martijn stond er een kistje met gereedschap in.
In de stoel in de oefenkazemat zijn ook hoekijzers aangebracht, die er voor lijken gemaakt om een langwerpig kistje zo naar binnen te doen glijden.
Op de originele tekeningen staan die hoekijzers overigens niet (zie bijgaande tekening).

Indien de deurtjes aan de zijkant blijven kunnen ze maar gedeeltelijk open, dus gaat het kistje er waarschijnlijk niet doorheen.
Wanneer de stoel dus een kwartslag gedraaid wordt is het achterste deurtje nutteloos, maar kan wel het kistje door het voorste deurtje makkelijk naar binnen en er weer uit wanneer nodig.

Net gewoon bij de Gamma een metalen knop gekocht, die er op lijkt voor op het voorste deurtje. :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door WimVe »

Probleem met deze tekeningen is dat de tekenaar een zekere creativiteit had of moest hebben.
Als je kijkt naar de dwarsdoorsnede dan zie je daar twee wielen, maar die komen niet dwars op de vuurrichting te staan. En dus niet haaks.
In de dwarsdoorsnede zit wel een soort stoel van hoeklijn (die twee V-vormige punten).

Deze tek. heb ik ooit van Martijn gehad, (hopelijk vind hij het niet erg dat ik het hier post) voor een 3D model.
Ook hier kan je je afvragen waar de betonnen plaat nu exact zit t.o.v. die stalen ton. Er zitten wel twee deurtjes in voor en achter.
Maar ook past het geschut er niet exact op en moet er een kistje achter staan voor de driepoot.
Ik denk dat er afhankelijk van het gebruik geschoven werd met de opstelling.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hugo Ouwerkerk
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 sep 2021, 20:03

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Hugo Ouwerkerk »

Ja, dat is de opstelling van de Schwarsloze mitrailleur met het 'moderne' grote driebeensstatief.
Daarvoor moest het 6 cm kanon van de stoel gedemonteerd worden, het was eigenlijk een mogelijkheid om of een kanon of een mitailleur in dezelfde kazemat met hetzelfde schietgat te kunnen opstellen. Daarom zijn de in de weg zittende betonnen plateautjes ook in een kanonkazemat toegepast.

Ik heb gisteren een blauwdruk van een dergelijke tekening ook van van Martijn gehad en daarop ziet de 'stoel' er hetzelfde uit met de deurtjes voor en achter en inderdaad ook het hoekijzer erin ter geleiding van de gereedschapskist, zoals in de stoel in de oefenkazemat aangebracht. In ieder geval gaan wij morgen een poging doen om onze stoel los te krijgen en te draaien, waarbij het nog van belang is, dat de sluiting van het deurtje aan de linker zijde komt te zitten.
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Dikkieturf »

Ik heb een klein stukje beschrijving van de voet gevonden:

Groet,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door WimVe »

Dikkieturf schreef: 09 mar 2024, 05:01 Ik heb een klein stukje beschrijving van de voet gevonden:
Top, hoort hier ook een tekening/schets bij? Aangezien er met letters verwijzingen gemaakt worden.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Martijn »

Tekening en beschrijving zijn hier te vinden:

viewtopic.php?p=58009#p58009
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Hugo Ouwerkerk
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 sep 2021, 20:03

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Hugo Ouwerkerk »

Hupsekeetje; gedraaid!

Het viel mee, flinke trekkracht met de kettingtakel en nog wat hulp van een breekijzer overtuigde de kit toch om los te laten.
Nu verder met afwerken, maar dat gaat nog even duren want we hebben nog geen sponsor voor de peperdure epoxyplamuur, die we daarvoor willen gebruiken. Verder is er nog geruime tijd nodig om constructietekeningen te maken van de onderdelen van het affuit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hugo Ouwerkerk
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 sep 2021, 20:03

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door Hugo Ouwerkerk »

En ..... iedereen nog bedankt voor het meedenken en de informatie.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: VIS kazemat Gorinchem

Bericht door WimVe »

Goed gedaan.
Ik zou nu even wachten met afkitten totdat het frame er is voor de kisten en daarna (?) het boren van de gaten voor het geschut.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”