Verdedigingswerken "Grebbelinie"

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Vin1

Verdedigingswerken "Grebbelinie"

Bericht door Vin1 »

Hallo allemaal,

Ik heb wat oude foto's kunnen bemachtigen van verdedigingswerken/linie rondom de Grebbelinie.
Graag zou ik de precieze locatie van de foto's willen weten en eventueel aanvullende info.
Verder zou ik ook graag willen weten hoe de situatie momenteel is. Is de locatie nog herkenbaar? of is alles veranderd.

Foto 2 is misschien wat lastiger. Maar misschien herkent iemand deze kerk? Deze als in een bosrijk gebied moeten staan en ik kan mij voorstellen dat deze er nog staat.

Alvast bedankt weer!

Zie hier de foto's:

Foto 1
Afbeelding

Foto 2
Afbeelding

Foto 3
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Vin1 op 22 feb 2010, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Verdedigingswerken "Grebbenlinie"

Bericht door ducatim901 »

Dag Vin,
In de Grebbelinie (zonder n) ook wel Valleistelling genoemd zijn geen Piramides gebouwd.
De Vesting Holland (Oosfront en Zuidfront) was wel ruim voorzien van Piramides.
De onderste zou een S-Kazemat of een tot Mitrailleurkazemat omgebouwde smalle 1914-1918
schuilplaats kunnen zijn.
Toch twijfel ik nog, voor een S is de kazemat erg laag en er zijn er in de omgeving van Houten
weinig gebouwd, een omgebouwde 1914-1918 zou (gevoelsmatig) iets breder moeten zijn.
Op de Houtense vlakte zijn meer G-Kazematten gebouwd en er zijn ook behoorlijk wat Mitr-
kazemat omgebouwde smalle 1914-1918 schuilplaats.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Verdedigingswerken "Grebbenlinie"

Bericht door Martijn »

Mijn eerste indruk is dat dit de Nieuwe Hollandse Waterlinie is.
De kazemat op de laatste foto is denk ik een 1918-I die is omgebouwd. Voor zover ik weet zijn er geen S-en gebouwd in de NHW. De plaatsnamen op de borden geven op deze foto een aardige indicatie van de omgeving waarin we moeten zoeken.

Groeten,
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Verdedigingswerken "Grebbenlinie"

Bericht door ErwinZ »

Als ik de borden mag geloven dan is de onderste foto dicht bij Fort bij Rijnauwen genomen.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Verdedigingswerken "Grebbenlinie"

Bericht door wattman »

Het wachtpostje op foto 1 lijkt het type dat gebouwd werd langs de lijn Utrecht - Arnhem, aangezien wachtpost 7 bij Bunnik lag, gok ik op een groepsschuilplaats bij Vechten. Foto 2 doet mij meer aan Brabant denken.
Vin1

Re: Verdedigingswerken "Grebbelinie"

Bericht door Vin1 »

Bedankt voor alle reacties.
Achterop de foto's staat "Grebbelinie"
Behalve foto 2, daar staat niks achterop alleen "vormarsch Holland" Dus dat hoeft niet de Grebbelinie te zijn...
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Verdedigingswerken "Grebbelinie"

Bericht door wattman »

Ik heb nog een luchtfoto gevonden van het fort bij Vechten in het Utrechts archief, helemaal in de hoek zie ik tussen spoorbaan en de snelweg (die nu een "stukje" breder is) een blokwachterwoning met twee gebouwtjes aan de zijkant, en iets wat een bunkertje zou kunnen zijn (pal langs de weg).

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collec ... -1970/5540" target="_blank
Vin1

Re: Verdedigingswerken "Grebbelinie"

Bericht door Vin1 »

Wat omgeving betreft zou het goed mogelijk kunnen zijn dat dit de plek is.
Alleen ik zie meer 4 gebouwtjes staan waar ik niet echt een bunker kan waarnemen.
Verder staan op mijn foto, de huizen langs het spoor en op de luchtfoto staan ze juist de andere kant op.
Ook staan de gebouwen op mijn foto vlak langs de spoorbaan en op de lucht foto lijkt dit er verder af te staan.
Ook is de weg niet zichtbaar, maar dat zegt niks natuurlijk....(die hoeft niet zichtbaar te zijn) het is ook wel weer logisch dat er een weg loopt, omdat er anders ook geen bunker nodig is. Dus dit zou juist weer meer deze locatie bevestigen.

Alleen ik ben niet zo overtuigd van hoe de huizen staan op de luchtfoto t.o.v. mijn foto. Verder haal ik de bunker er niet uit.
Op mijn foto staat er ook nog een bunker of iets (zwart) achter het stekelvarken. (Slecht zichtbaar)
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Verdedigingswerken "Grebbelinie"

Bericht door svdb10 »

Misschien domme vraag, maar horen deze drie foto's bij elkaar? Dwz weet je zeker dat ze in hetzelfde gebied genomen zijn?

Zo zie ik op foto 1 een spoorlijn, met daarnaast een groepsschuilplaats (zgn "piramide", absoluut géén stekelvarken dus!!!) en daarvoor wat lijkt op een G-kazemat. Deze combinatie is vaker gebouwd. Te denken valt bijvoorbeeld aan de spoorlijn Bussum-Weesp waar de nog bestaande G-kazemat bij de Keverdijk ongeveer even ver van de spoorlijn afligt. Maar als foto 1 in dezelfde buurt genomen moet zijn als foto 3, dan valt deze optie dus af en moet het om de spoorlijn Utrecht-Culemborg, Utrecht-Arnhem of evt. Utrecht Amersfoort gaan. Dat beperkt het zoeken!

En wat zou er precies op foto 2 te zien moeten zijn? Ik zie een onduidelijk gebouw met een jeep-achtig voertuig die over een noodbrug rijdt. Stamt deze foto ook uit de mobilisatietijd of heeft deze niets met de overige foto's te maken?
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Vin1

Re: Verdedigingswerken "Grebbelinie"

Bericht door Vin1 »

De foto's horen in elk geval wel bij elkaar. Of ze ook in de zelfde omgeving gemaakt zijn, weet ik niet.
Foto 1 en 3 denk ik wel. Daar staat op de achterkant "Grebbelinie" op
Op foto 2 staat "vormarsch Holland" deze kan zeker op een andere plek gemaakt zijn. Te zien is een Duits voertuig die over een noodbrug trekt.

Foto 1 en 3 lijken mij waarschijnlijk als ze op dezelfde locatie ongeveer gemaakt zijn, gezien de tekst op de foto. Maar dit is een gok en staat zeker niet vast. Er is dus zeker niet uit te sluiten dat de locaties van foto 1 en 3 niet bij elkaar liggen.
En sorry voor het verkeerd benoemen van de bunker ;) Ik ben een liefhebber, maar geen technische kenner. Ik vond er aardig wat "stekels" opzitten, dus vandaar :?

Maar om op foto 3 terug te komen, als jij serieus denkt dat deze bij de spoorlijn Bussum-Weesp gemaakt kan zijn, dan zou ik dit zeker niet uitsluiten. Nergens staat namelijk vast dat de foto's in dezelfde regio gemaakt zijn. Alleen omdat de beschrijving hetzelfde is, was dit mijn eerste gedachte dat dit de meest logische optie zou zijn om te beginnen met zoeken.
Gebruikersavatar
MM 305
Berichten: 192
Lid geworden op: 27 mar 2008, 16:36

Re: Verdedigingswerken "Grebbelinie"

Bericht door MM 305 »

teksten achter op "originele" fotos vanuit de oorlog zijn geen garantie voor echtheid.
Ik heb al vaak achter op fotos Fort Eben Emael zien staan, terwijl het Maginot-Linie, Sebastopol of dergelijke zijn.
Vaak een trukje van de verkoper om zo de fotos beter te verkopen aan mensen die niet goed op de hoogte zijn over deze materie.

Afgelopen week ook op 2 fotos geboden die zogenaamd van franse forten waren, maar ik wist dat het belgische forten waren.
Toen de verkoper er achter kwam, heeft die ze van Ebay afgehaald. Waarschijnlijk om er meer geld mee te maken.

Groetjes Andreas
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Verdedigingswerken "Grebbelinie"

Bericht door ErwinZ »

In Google Earth heb ik de wegen wat preciezer uitgemeten. Vanuit Holten, Werkhoven en Zeist klopen de afstanden op enkele meters. Het kruispunt van Vechten moet wel de lokatie zijn van foto 3.
Er lopen daar 2 spoorlijnen naar Utrecht. Grote kans dat foto 1 daar genomen is.
vechten.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Verdedigingswerken "Grebbelinie"

Bericht door Martijn »

Na nog wat zoeken in mijn archief heb ik onderstaande foto gevonden. Deze heb ik ooit eens van internet gehaald. Het is de spoorlijn noord van fort Vechten. De snelweg is hier nog niet aangelegd. In de rode cirkel (volgens mij) de lokatie van foto 1. Het houten gebouw is te herkennen, evenals beide kleinere gebouwen die aan beide zijden staan. Dit is de Stopplaats Vechten, welke in gebruik was tussen 1890 en 1933. Op foto 1 is achter de type P een zwarte vorm zichtbaar, m.i. een G-kazemat. Dezen zijn op ondergeplaatste luchtfoto slecht herkenbaar.
NHW031-077.jpg
Om meer zekerheid te krijgen ben ik vanmiddag maar even langs deze lokatie gereden. De houten gebouwen zijn verdwenen, maar in het talud van de snelweg is nog wel een type P te vinden. Deze is vanaf de weg te zien en herkenbaar tussen de struiken (terrein is verboden toegang i.v.m. naastgelegen spoorlijn). Ook is er een paar meter verder nog een betonnen silhouet waarneembaar (G-kazemat?). Onderstaande foto heb ik van achter het hek gemaakt.
Vechten spoorlijn.jpg
Let ook op de vorm van de bogen boven de spoorlijn. Deze zijn hetzelfde als op foto 1. Tot slot nog een afbeelding van Bing Maps van deze lokatie.
Vechten 01.jpg
Vooralsnog ga ik ervan uit dat dit de lokatie is van foto 1.

Op de luchtfoto staat ook een oranje cirkel. Ik denk dat dat de lokatie is van foto 3. De kazemat is inmiddels verdwenen, maar de ramen in de boerderij rechts lijken sterk op die in de witte boerderij op onderstaande afbeelding.
Vechten 02.jpg
Het lijkt mij dat dit dus de lokatie is van foto 3.

Groeten,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Verdedigingswerken "Grebbelinie"

Bericht door ErwinZ »

Misschien zijn er treinliefhebbers met fotos van 'stopplaats Vechten' ter vergelijking. Ik kon zo 123 niks vinden op het net.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verdedigingswerken "Grebbelinie"

Bericht door AvB »

Er ligt daar inderdaad een G en P langs de spoorlijn.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”