Noodzetel Zwolle, Luttenbergstraat 5.

Fortificaties onderdeel van bijv. de BB en de IJssellinie
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Noodzetel Zwolle, Luttenbergstraat 5.

Bericht door ErwinZ »

Tijdens de Dag van de Rechtspraak op 7 november 2009 was het opmerkelijk druk bij de rechtbank aan de Luttenbergstraat te Zwolle. Dit had grotendeels te maken met de eenmalige openstelling van de noodzetel van de provincie Overijssel; een atoombunker 6 meter onder de rechtbank. Het ondergronds pand maakt geen deel uit van de rechtbank maar toch was deze vandaag opengesteld. Geen gek idee want naar schatting trok het ruim 2500 bezoekers waarvan de meesten voorheen niet van het bestaan afwist.

De noodzetel is tergelijkertijd gebouwd met de nieuwbouw van de rechtbank Zwolle. De bouw van deze compleet zelfvoorzienende bunker duurde ongeveer een jaar en is begonnen in 1972. Voor zowel de bunker als de rechtbank was de aannemer Neelissen en van Egteren uit Enschede verantwoordelijk.

In tijden van crisis en oorlogsdreiging boodt deze bunker een veilig onderkomen voor o.a. de Bestuurslagen van de Provincie en Rijkswaterstaat. Het uitgangspunt was om vanuit de noodzetel het bestuur te regelen van de Provincie en om contact te onderhouden met de regering in Den Haag. De defensieraad was destijds de eigenaar, verder zijn er nog 4 noodzetels gebouwd waaronder o.a. het Kantongerecht in Amsterdam en de Regeringsnoodzetel met een dubbele verdieping in Den Haag onder het Ministerie van Financiën.

De noodzetel ligt 6 meter onder de grond recht onder het Kantongerechtgedeelte van de rechtbank en is via de grote hal van de rechtbank bereikbaar. De fundering van het complex rust op een veren constructie en de muren zijn 1.5 meter dik zodat het geheel G-krachten kan weerstaan van 10G. Als eerste kom je door de ontsmettingsruimte en vervolgens kom je in de omloopgang die door het hele complex loopt en toegang geeft aan alle andere ruimtes.

Het complex gaf onderdak aan maximaal 100 personen waaronder bestuurders, stafleden en technici. Het was uitgerust met 3 dieselmotoren (met 5000 liter tanks) voor het opwekken van stroom en een eigen watervoorziening plus enkele reserve watertanks. Er was ook een eigen telefooninstallatie op accu's met daarbij 8 faxapperaten welke was aangesloten op het gesloten militair telefoon netwerk. Het complex was dus geheel zelfvoorzienend en kon daardoor ook nog enige tijd functioneren na een kernaanval.

Een ventilatiesysteem met een koolstoffiltersysteem was aanwezig voor circulatie en zuivering van de lucht. Later zijn er nog moderne brandmeldinstallaties en een Hallon brandblusinstallatie ingebouwd.

Naast het commando centrum waren er aparte kantoorruimtes aanwezig waar het bestuur en stafleden hun werk konden verrichten. Ook was er een kleine ziekenboeg aanwezig met een arts. In de kantine werd voedsel uit militaire rantsoenen bereid, deze voedselpakketten werden om de drie jaar ververst. Ook kon men televisie kijken in deze ruimte.

Na een atoomaanval kon men maximaal 3 x 24 uur in de ruimte blijven daarna was de zuurstof op. Mocht de rechtbank gebombardeerd zijn en daardoor de uitgang geblokkeerd dan was er een nooduitgang die uitkomt in de Schuurmanstraat.

Begin jaren 90 werd de noodzetel langzaam ontmanteld. Het complex werd minder fanatiek onderhouden en de voorraden minder vaak ververst. Ook wisselde het gebouw in deze periode van eigenaar; de Rijksgebouwendienst was nu verantwoordelijk voor dit ondergronds pand. De rechtbank gebruikte het complex nog enige tijd als opslagruimte van hun archief. Nu is er alleen nog maar de drie maandelijkse controle op het elektriciteits systeem, wat ook definitief op gaat houden als het pand aan het eind van dit jaar word dichtgelast.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ErwinZ op 09 nov 2009, 21:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Noodzetel Zwolle, Luttenbergstraat 5.

Bericht door ErwinZ »

En nog enkele fotos
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Noodzetel Zwolle, Luttenbergstraat 5.

Bericht door maarten-stahlbeton »

kraken gaat door!!!!

Afbeelding
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Noodzetel Zwolle, Luttenbergstraat 5.

Bericht door ducatim901 »

Mooie foto's hoor Erwin.
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Noodzetel Zwolle, Luttenbergstraat 5.

Bericht door Rene Ros »

ErwinZ schreef:In tijden van crisis en oorlogsdreiging boodt deze bunker een veilig onderkomen voor o.a. de Bestuurslagen van de Provincie en Rijkswaterstaat. Het uitgangspunt was om vanuit de noodzetel het bestuur te regelen van de Provincie en om contact te onderhouden met de regering in Den Haag.
Voor zover mij bekend zat de provinciale zetel van Civiele Verdeding in Holten.
http://www.forten.info/catalogus/civiel/lijst-2.htm

Er klopt dus ergens iets niet. Kan het de noodzetel van alleen de gemeente zijn???
Ik zie in de foto's veel overeenkomsten met een vermoedelijke noodzetel van de gemeente Amsterdam, gebouwd in ca. 1975.
http://www.stelling-amsterdam.nl/bunker ... noodzetel/

Mvg,
René
jan lugtmeijer †

Re: Noodzetel Zwolle, Luttenbergstraat 5.

Bericht door jan lugtmeijer † »

Aangezien het Provinciehuis ana de overkant van de weg zit zou het best kunnen.
Waar ik me wel over verbaas is dat ze het dicht gaan lassen, de logica daarvan ontgaat mij helemaal :?
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Noodzetel Zwolle, Luttenbergstraat 5.

Bericht door ErwinZ »

Rene Ros schreef:
ErwinZ schreef:In tijden van crisis en oorlogsdreiging boodt deze bunker een veilig onderkomen voor o.a. de Bestuurslagen van de Provincie en Rijkswaterstaat. Het uitgangspunt was om vanuit de noodzetel het bestuur te regelen van de Provincie en om contact te onderhouden met de regering in Den Haag.
Voor zover mij bekend zat de provinciale zetel van Civiele Verdeding in Holten.
Er werd duidelijk geinformeerd, tijdens de rondleiding en op info borden, dat het betrof om de Bestuurslagen van de Provincie, Rijkswaterstaat, de gemeente Zwolle en anderen. Dat lijkt mij het gewone dagelijks bestuur. Is de Civiele verdediging niet gerelateerd aan de BB? Wat ik zo snel kon vinden is dat de Civiele Verdediging stamt uit 1979, de noodzetel Zwolle is al opgeleverd in 1973. Dit is niet mijn terrein maar best intressant om er wat onderzoek naar te doen.

Als ik de fotos van Zwolle vergelijk met de noodzetels van Amsterdam en Den Haag dan kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat deze gebouwen ontwikkeld zijn in het zelfde plan. Misschien zijn ze wel door dezelfde aannemer gebouwd. De inrichting is iig wel hetzelfde wat ook niet meer dan logisch is als ze allemaal werden beheerd door de defensieraad.
markies †

Re: Noodzetel Zwolle, Luttenbergstraat 5.

Bericht door markies † »

g
Laatst gewijzigd door markies † op 06 jan 2010, 13:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Noodzetel Zwolle, Luttenbergstraat 5.

Bericht door Rene Ros »

markies schreef:Holten = PCBB
Voor details zie rapport RACM/NCBB Civiele bouwwerken in de periode van de wederopbouw. Hier wordt een opsomming gegeven van de diverse civiele verdedigingsbouwwerken.
Het was druk in Holten e.o. Ik ben daar eens in de buurt op vakantie geweest en beide bezocht.
Aan de Noorderbergstraat 30 Holten was inderdaad de PCBB. Zowel kantoor als bunker zijn nog aanwezig.
Sorry dat ik je met jouw bewijsmateriaal 'om de oren moet slaan' maar de genoemde publicatie (en ook de Onkruit stukken) noemen Holterberg te Holten de PCCV.

En op pagina 47 staat bij de bovenste foto GCCV Zwolle. Zodat ik blijf bij de gedacht dat Luttenbergstraat 5 te Zwolle een gemeentelijke noodzetel is. En als zodanig op Forten Info zal plaatsen. Tot er bewijsmateriaal van het tegendeel boven water komt.

Mvg,
René
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Noodzetel Zwolle, Luttenbergstraat 5.

Bericht door Rene Ros »

Hallo ErwinZ,

Kan je de locatie bevestigen of verbeteren?
En heb je een of twee exterieur en interieur foto's die ik, met naamsvermelding op Forten Info mag plaatsen?
http://www.forten.info/catalogus/civiel/lijst-3.htm" target="_blank

Mvg,
René
markies †

Re: Noodzetel Zwolle, Luttenbergstraat 5.

Bericht door markies † »

leuke discussie
Laatst gewijzigd door markies † op 23 jan 2011, 23:24, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Noodzetel Zwolle, Luttenbergstraat 5.

Bericht door Rene Ros »

markies schreef:En wederom heeft Dhr Ros het natuurlijk weer bij het verkeerde eind.
1) ja, ik durf hier onder mijn eigen naam rond te hangen
2) kom maar met bewijs
3) in plaats van beledigen
markies schreef:Bronnenonderzoek strekt verder dan het hebben van een document van een actiebeweging die absoluut niet van alles op de hoogte waren (onkruit). Het dan dingen maar aannemen is ergelijk.
1) geheel mee eens
2) ik schreef niet dat Onkruit de enige bron was, de informatie komt overeen met rapport CV;
3) in het rapport CV zou het dan ook verkeerd staan
4) het rapport over de CV klopt ook niet altijd
5) Onkruit ontvreemde en herpubliceerde originele documenten en telefoonlijsten.
markies schreef:Schoenmaker blijf bij je leest.
Ik blijf bij mijn leest maar ik weet er nog onvoldoende van. Bovendien, als je het beter denkt te kunnen publiceer jij dan een lijst van locaties zoals ik op Forten Info doe en waarmee ik bekendheid en draagvlak probeer te creeeren. Dan link ik naar je door.
De pagina's over Civiele Verdediging zijn tot nu toe in 2009 1.643 keer bekeken. Over de BB 3.597 keer.
markies schreef:Noodzetel ministerie van Rijkswaterstaat, Rijksverkeers inspectie
Ah, dus geen PCCV en geen GCCV. Heb je daarom je vorige post weggehaald? Ik kan niet meer nagaan wat je er precies over schreef.
Maar in het rapport CV (pagina 99) staat 'post RVI Overijssel, Schuttevaerkade 84, Zwolle'. Was dat een eerdere locatie? Of is per ongeluk het kantoor genoemd?
markies schreef:Gegevens uit adresgids voor de civiele verdediging CV-6
Welk jaar!? Dat maakt nogal een verschil bij goed bronnenonderzoek.

Als je nog meer dwars zit, dan hoor ik dat graag. Ik heb bv. nogsteeds niet vernomen welke gegevens je op Forten Info zou willen verbeteren.

Mvg,
René Ros
jan lugtmeijer †

Re: Noodzetel Zwolle, Luttenbergstraat 5.

Bericht door jan lugtmeijer † »

Heren,
persoonlijke meningsverschillen graag "buiten beeld" oplossen.
Inhoudelijke argumentatie is uiteraard altijd meer dan welkom :mrgreen:
bvd
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Noodzetel Zwolle, Luttenbergstraat 5.

Bericht door Rene Ros »

jan lugtmeijer schreef:persoonlijke meningsverschillen graag "buiten beeld" oplossen.
Inhoudelijke argumentatie is uiteraard altijd meer dan welkom :mrgreen:
Uiteraard, en ik probeer het ook inhoudelijk te houden maar een ieder mag hier ook weerwoord geven?

Rene Ros, moderator van dit forum.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Noodzetel Zwolle, Luttenbergstraat 5.

Bericht door ErwinZ »

Kom heren! Ik heb dit niet geplaatst zodat jullie er ruzie om kunnen maken :) Het is natuurlijk de bedoeling om zoveel mogelijk te weten te komen over dit object.

Rene Ros schreef: Kan je de locatie bevestigen of verbeteren?
En heb je een of twee exterieur en interieur foto's die ik, met naamsvermelding op Forten Info mag plaatsen?
http://www.forten.info/catalogus/civiel/lijst-3.htm" target="_blank" target="_blank
Ik zie niks staan over Zwolle op die pagina.
Je mag mijn fotos (en tekst ook) wel gebruiken. Ik zal binnenkort, als het weer opklaart, ook een foto maken van de buitenkant van het pand. En gelijk ook even rondneuzen of ik de uitgang van de nooduitgang kan vinden.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)”