Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

De Stützpunktgruppe Scheveningen
tim
Contacteer:

Re: Te Koop, Bunker Van Ouwenlaan 11

Bericht door tim »

1: In de duitse documenten word consequent over sanitatsbunker gesproken.2: er zijn foto's van direct na de bevrijding waarop kisten met verbandspullen in de ingang van de bunker te zien zijn.3: een bewoner heeft op dolle dinsdag zakken gedroogd vlees en soepgroenten uit de bunker gehaald. . In een communicatie bunker lijkt me de aanwezigheid van deze spullen niet zo logisch.Het kan natuurlijk wel zijn dat op de bovenverdieping een verbindingsruimte was ingericht of voorzien.Daar heb ik echter nog nooit aanwijzingen voor gevonden. Zodoende..

Aangezien er in Duitse documenten ook over sanitatsbunker word gesproken denk ik dat dit ook de werkelijke functie was bij de bouw.

Balen Remco!
Iemand anders die dat boek heeft en er niks mee doet? :geek:

Bovenstaand mijn bevindingen uit een oude post over de bunker:
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
wattman
Donateur
Donateur

Bericht door wattman »

Dat een hospitaalbunker per definitie gelijkvloers is, klopt niet. Bijv. alle ziekenhuisbunkers in Bremen hebben diverse verdiepingen. Hierbij ter illustratie twee foto's uit een ziekenhuisbunker in Duitsland (let op de waarschuwing voor de traptreden!).
bron: http://manoswelt.blogspot.nl/2013/10/da ... barbe.html
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BunkerOwner

Bericht door BunkerOwner »

Nog heel wat te onderzoeken en te ontdekken...
Ruud
Contacteer:

Bericht door Ruud »

Er zijn mij twee boeken bekend over deze materie Siedlung und Bauten van Sakkers en Schuilstad van Bosma.
Beide heren zijn het overigens niet geheel eens over de functie van de bunker!

(Eerst genoemde boekje is verkrijgbaar in het bunkermuseum ijmuiden)

Wat mij bijstaat een ontzettend grote stookgelegenheid, dus de bunker was goed te verwarmen (geel). Was dit net zo noodzakelijk bij een communicatiebunker?!
Daarnaast meen ik een ingang met voorziening na besmetting met strijdgas (rood) ......
Veel douches en toiletten, grote watertank ... idd op het eerste gezicht geen logische routing voor patienten op brancards.

Wat zijn logische ruimten voor een hospitaal of verbandpost met zo'n omvang.
1. Behandelruimte of OK
2. Keuken
3. Ruimte voor ontsmetting, kleding ed + instrumenten
4. Zalen voor zieken
.......

Btw, de Link (pag 1) naar de tekeningen werkt niet meer!

I
k ben inmiddels wel achter de oorspronkelijke bestemming gekomen. Hij is nooit bedoeld (of gebruikt) als hospitaalbunker... Rustig rondneuzen geeft direct het antwoord. Maar dat houd ik nog ff voor me.
Volgens mij is het nu tijd voor het juiste antwoord ;) (grapje)

G,Ruud

EDIT: 13-4 13.00
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
wattman
Donateur
Donateur

Bericht door wattman »

Wellicht nog in herinnering te brengen dat Schuilstad van Bosma is voortgekomen uit de controverse over de functie van de bunker op het Servaasbolwerk. Wie een koppeling denkt te kunnen brengen tussen de Haagse bunker en de Utrechtse bunker moet dit maar eens lezen. Zelf denk ik dat Bosma wel een punt heeft.
Ik ga op het Igel-forum eens informeren naar tekeningen van Duitse krankenhaus/chirugiebunkers. Gelet op overeenkomsten tussen de ook door S&B ontworpen Seyss-Inquart en Duitse luftschutzbunkers zou dit nog wel eens interessant kunnen zijn.
Ruud
Contacteer:

Bericht door Ruud »

wattman schreef: Ik ga op het Igel-forum eens informeren naar tekeningen van Duitse krankenhaus/chirugiebunkers. Gelet op overeenkomsten tussen de ook door S&B ontworpen Seyss-Inquart en Duitse luftschutzbunkers zou dit nog wel eens interessant kunnen zijn.
Goed idee, ben benieuwd!
g,Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
tim
Contacteer:

Bericht door tim »

Je hebt een goed punt Hendrik, de trap partij in de bunker op jou foto heeft al veel weg van de SK aan de van ouwenlaan.

Ik zie persoonlijk ook niet het nut van een belangrijk communicatie knooppunt direct aan de kust. De locatie van het servaasbolwerk was daar veel beter voor geschikt..
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
tim
Contacteer:

Bericht door tim »

In het tijschema van het bezoek van rommel op 21 maart 44, werd het wn 303 "hauptverbandplatz" bezocht.

Nou ligt de SK volgens de kaarten net buiten het widerstandsnest, maar ik ga er wel vanuit dat ze deze bedoelen.
BunkerOwner

een ontzettend grote stookgelegenheid
De betreffende 'schoorsteen' is naar mijn idee geen schoorsteen...
Zag aan de binnenkant van dat deel geen noemenswaardige doorgangen.
De omvang is te groot voor een eenvoudige schoorsteen.
De vorm zegt ook iets anders (wat weer overeen zou komen met andere verhalen/geruchten).
Het heeft volgens mij niets met een kachel of oven te maken... zeker geen crematorium.

Zucht. Te leuk dit.

Het terrein heeft nog een paar geheimen blijkt uit de meegekregen stukken.
Maar eens een werkgroep samenstellen om straks alles te bekijken en veilig te stellen.
tim
Contacteer:

Bericht door tim »

Ik heb het boek waarin de info staat inmiddels besteld, van de week kan ik dus opzoeken hoe het zat met die noodbegraafplaats.
wattman
Donateur
Donateur

Bericht door wattman »

wattman schreef: Ik ga op het Igel-forum eens informeren naar tekeningen van Duitse krankenhaus/chirugiebunkers. Gelet op overeenkomsten tussen de ook door S&B ontworpen Seyss-Inquart en Duitse luftschutzbunkers zou dit nog wel eens interessant kunnen zijn.
Helaas heeft dit geen aanvullend materiaal opgeleverd. Slechts de opmerkingen dat al die bunkers individueel zijn ontworpen. Ik had nog gehoopt op kaartmateriaal dat inzicht zou kunnen geven op overeenkomsten en verschillen, maar helaas...
tim
Contacteer:

Bericht door tim »

Vandaag trof ik een paar van die krakers bij het toegangshek.
Heb ze effe gevraagd wat de bedoelingen zijn.. en of ze de bunker iedergeval met respect behandelen zolang ze er zitten.
Ik snap nog niet dat ze daar willen zitten.. waar gaan ze naar de wc? Als ze de hoofdwaterkraan hebben aangesloten kunnen ze gewoon naar het toilet, maar als dat niet het geval is?..
Rik, morgen is de uitspraak toch?
BunkerOwner

Ze zeggen buiten te zitten, in die camper die er staat.
Morgen (vandaag) uitspraak inderdaad.

Ik hoop zo dat de 'kaartenkamer' nog in tact is... :(
tim
Contacteer:

Bericht door tim »

Ze zeiden van wel, ik hoop dat ze eerlijk waren. Ik ga graag uit van wel :D
BunkerOwner

http://www.rechtspraak.nl/Organisatie/R ... ruimd.aspx

Gewonnen...
Moeten hem binnen 3 dagen verlaten.

;)
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Scheveningen”