2 onbekende Nederlandse bunkers?

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: 2 onbekende Nederlandse bunkers?

Bericht door Martijn »

Grebbeberg schreef:Er werden in Nederland geen zware kazematten in 'eigen beheer' gebouwd (zoals op de oorspronkelijke foto's aan het begin van dit topic). Wel lokaal bepaalde vormen van schuilplaatsen. Bij Weert ken ik eigenlijk geen opvallende eigen constructies (behalve Peel-eigen aanpassingen van VIS ontwerpen). Kunt u iets meer vertellen over welke constructies u op doelt?
Als ik de foto's bekijk gaat het niet om zware kazematten. De 2e is een S3 (daar zijn we het wel over eens, dacht ik), en die valt zeker niet in de categorie "zwaar".
De eerste is nog onduidelijk. V.w.b. de afmetingen hebben we eigenlijk alleen de knotwilg links als referentie. Volgens mij is zo'n boom 1,5 a 2 meter hoog. Qua grootte schat ik de kazemat dan op 4x5 meter. Je komt dan in de buurt van bijvoorbeeld deze (let wel; ik heb het alleen over de omvang van de kazemat):
011.jpg
Dit is een Kolff in de linie Ochten - de Spees. Een ander voorbeeld (en wellicht beter bekend) is deze:
Dam.jpg
Beide kazematten zou ik niet in de categorie "zwaar" plaatsen, dus past de kazemat op foto 1 daar ook niet.

Daarnaast zijn er in de Peel geen VIS-kazematten (die overigens wel in de categorie "zwaar" vallen) gebouwd. Alle gebouwde standaard-typen (S, B en G) zijn ontworpen in 1939; het VIS is uitgebracht eind jaren '20, begin jaren '30. De op het VIS gebaseerde kazematten zijn veelal ook eerder gebouwd dan de S-en, B's en G's.

De bouwsels waar ik op doel zijn lichte constructies en simpel van vorm. Op deze site http://www.forten-brabant.nl/index.html ... ling_7.htm een overzicht van de Peel-Raam stelling, de gebouwde bunkers/kazematten en wat er nog resteert.

Groeten,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Grebbeberg

Re: 2 onbekende Nederlandse bunkers?

Bericht door Grebbeberg »

@Martijn

Die kazemat lijkt me wel wat groter! Vergis je niet in de verhoudingen. Dat schietgat is daarbij buitengewoon afwijkend van alles wat wij hadden. Ik schat hem zeker een meter of 3,5 tot 4 meter hoog. Maargoed, ook ik kan me in de verhoudingen vergissen. Inderdaad weinig houvast.

Ik heb altijd begrepen dat de eigen brouwselen van de Peel divisie wel degelijk van de VIS voorschriften waren afgeleid, maar dat vrijwel alle kazematten gewoon voorschriftenkazematten waren zoals de bekende types die je al noemde. De referenties op de site van forten en vestingen Noord-Brabant tonen echter mijn ongelijk. Ik wist slechts van enige aparte groepsschuilplaatsen, maar zie daar ook eigen ontwerpen met schietgaten. Bijzonder interessant. Is daar meer informatie over? Heb je enig idee of ir. Ringers betrokken was bij de ontwerpen? Ik heb wel eens begrepen dat hij zich ook met dit soort zaken bezig hield, zij het onder tegenwerking van de genie.
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: 2 onbekende Nederlandse bunkers?

Bericht door Rene Ros »

Grebbeberg schreef:Ik heb altijd begrepen dat de eigen brouwselen van de Peel divisie wel degelijk van de VIS voorschriften waren afgeleid, maar dat vrijwel alle kazematten gewoon voorschriftenkazematten waren zoals de bekende types die je al noemde. De referenties op de site van forten en vestingen Noord-Brabant tonen echter mijn ongelijk. Ik wist slechts van enige aparte groepsschuilplaatsen, maar zie daar ook eigen ontwerpen met schietgaten.
Excuses aanvaard...

René
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4031
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: 2 onbekende Nederlandse bunkers?

Bericht door ducatim901 »

Uiteindelijk zijn bijna alle werken voortgekomen uit de VIS voorschriften, In het boek kazematten in het Interbellum is ook te lezen dat de inspiratie voor de ontwerpen voor een deel uit de Duitse in WO I gebouwde kazematten kwam.
Inspiratie om een foto zonder extra info te dateren en te plaatsen is vaak een stukje ervaring en de breedtte van je interesse wil ook vaak helpen, nu ligt mijn interesse hoofdzakelijk bij Duitse vestingbouw van net voor en in WO II.
Nu struin ik ook nog wel eens op E-Bay en daar krijg je veel vraagtekens te zien, vaak kom ik er wel uit maar soms is het lastig om het juiste land en plaats te vinden.
Het is echter wel goed om je ideen neer te tikken, dat je er dan soms naast zit....ik leer nog iedere dag!
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
duracel konijn
Berichten: 312
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:48
Locatie: Appingedam (gr.)

Re: 2 onbekende Nederlandse bunkers?

Bericht door duracel konijn »

Hexagonale bunkers werden gebouwd zowel door de Duitschers, de Engelschen en zowel de Nederlanders.
Misschien zijn er nog meer landen die dit toegepast hebben.
Nog een foto gevonden van iets wat er wel wat op lijkt, in dit geval Engels.
Ik zoek nog wel even verder!
Groeten!

Wolter
henencourt Wood british pillbox.jpg
800px-British_WWII_Pillbox_Eared_section.jpg
004_smiling20cat2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Achtung! Feind Hört Mit!
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: 2 onbekende Nederlandse bunkers?

Bericht door svdb10 »

Mmm, beetje onduidelijk waarom deze discussie opeens weer oplaait, en dan nog wel op zo'n onvriendelijke toon...

Volgens mij was al lang geconstateerd dat het bouwsel op foto 1 géén nederlandse kazemat was. Wattman heeft al enkele maanden geleden gesuggereerd dat het om een franse kazemat in de regio Duinkerken ging. Ik sluit mij daar graag bij aan!
Bijgevoegd scan uit "Le Nord, Frontiere Militaire" van J. Depret.
Foto toont een bloc gebouwd door het franse 7e leger in de "zone inondable de Moeres" (S.F. Flandres).

Wat mij betreft is er weinig twijfel dat de foto van Vin1 in dezelfde buurt genomen is:
- zelfde afmetingen (ongeveer) van de kazemat
- zelfde schietgat
- gebouwd in inundatie!
- gevochten in 1940 (doorbraak van duitsers richting Duinkerken) dus zeer waarschijnlijk dat de overwinnaar na afloop foto's van de kazematten genomen heeft.

Gr. Sander
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Grebbeberg

Re: 2 onbekende Nederlandse bunkers?

Bericht door Grebbeberg »

Dank voor de aanvullende informatie.
Gebruikersavatar
duracel konijn
Berichten: 312
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:48
Locatie: Appingedam (gr.)

Re: 2 onbekende Nederlandse bunkers?

Bericht door duracel konijn »

De onvriendelijke toon, ben ik mij niet van bewust!.
Ik had her en der wat gevonden, wat er ook een beetje op leek, en wou dit alleen maar delen!.
Ik bedoel dus ook niet, dat ik het goed heb!, daar gaat het ook niet om.
Ik ben zelf gewoon benieuwd, wat voor een bunker/kazamat het is.
Er is weinig twijfel! zegt men, dus geen zekerheid!.
Mijn excuses voor de onvriendelijke toon, waar zat hem de onvriendelijke toon in?.
Met Vriendelijke Groeten

Wolter
Achtung! Feind Hört Mit!
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: 2 onbekende Nederlandse bunkers?

Bericht door svdb10 »

Hallo Wolter,
duracel konijn schreef:De onvriendelijke toon, ben ik mij niet van bewust!.
Misschien heb ik eea verkeerd geïnterpreteerd, maar sommige berichten in deze thread hebben wat 'rare' toon (anders dan gebruikelijk op dit forum). Maar dit ging zeker niet om jouw berichten!
Afin, ik hou er verder over op... terug naar de verdedigingswerken!

NB. Mocht je absolute 'zekerheid' willen dat de foto van Vincent inderdaad in de regio Duinkerken is genomen, dan zit er weinig anders op dan ter plekke een kijkje gaan nemen! Wie weet ligt deze kazemat er nog.
Helaas biedt onderstaande site wél de lokaties van de verschillende blocs, maar weinig foto's van de huidige toestand.
http://maginot.fortiff.be/index.php?p=2" target="_blank" target="_blank" target="_blank
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
duracel konijn
Berichten: 312
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:48
Locatie: Appingedam (gr.)

Re: 2 onbekende Nederlandse bunkers?

Bericht door duracel konijn »

Bedankt voor de reactie Sander, ik begrijp wat je bedoelt!.
Met Vriendelijke Groeten!

Wolter
Achtung! Feind Hört Mit!
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”