Stp.Nettelbeck

Het Verteidigungsbereich Vlissingen & Freie Küste Walcheren
Mark89

Re: Stp.Nettelbeck

Bericht door Mark89 »

Gisteren het oostelijk deel van het See- en Landfront van verteidigungsbereich Vlissingen bezocht, waarbij ook de 114A Neu in Pz. Stp. Nettelbeck III. Leverde wat vraagjes op: het lijkt er op of er gelijk onder de 20P7 een betonnen vlonder is gemaakt i.p.v. het gebruikelijke metalen rooster. Waarom was dit zo? En ik neem aan dat de 3 pijpen die uit de grond steken voor de ventilatie zorgden, hoe was dit bewerkstelligd t.o.v. de 6 gaten voor afzuiging om de 60 graden in een normale stalen vlonder?
Overigens: heeft deze bunker nog veel uit kunnen halen tijdens de belegering? Ik kon maar 1 deukje vinden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Kale-J
Berichten: 82
Lid geworden op: 16 mar 2008, 20:34

Re: Stp.Nettelbeck

Bericht door Kale-J »

De roostervloer is er ooit uit gehaald door een verzamelaar,helaas. Op bij gevoegde foto zie je nog een afgeslepen H profiel in het beton zitten.
Naar mijn weten is er in dat gebied niet of tot weinig gevochten,door grondtroepen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
a.weijerman
Berichten: 207
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:28

Re: Stp.Nettelbeck

Bericht door a.weijerman »

Blast from the past.... hier een foto die ik gemaakt heb in juni 88. - Mooi vloertje hoor!...
- Leuk die verzamelaars... maar wat moet je ermee als je de bunker er niet bij hebt!!!! :evil: -
Laat dan toch lekker zitten, kan er een stichting nog wat mee, ooit, in den toekomst, mooi voor het behoud van...enz.. grrrrrr!
Of ging het weer puur om graai ende grabbel grijpstuivers? (zo ja, dan mag ik hopen dat ie er in stikt)
afijn.... in 2002 miste ik de vloer opeens..
in en in triest..., Lex.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4105
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stp.Nettelbeck

Bericht door AvB »

In de 114a (neu) die in A is uitgevoerd was de onderste vloer altijd een betonnen vloer waarna er twee stalen vloeren (die je normaal in een B bunker vindt) volgden. Dit vanwege de 3,5 meter dikte van het dak.
En ik neem aan dat de 3 pijpen die uit de grond steken voor de ventilatie zorgden, hoe was dit bewerkstelligd t.o.v. de 6 gaten voor afzuiging om de 60 graden in een normale stalen vlonder?
Een pijp is denk ik een los deel.
De twee pijpen aan de zijkant liepen over in een ring onder de bovenste vloer. Tussen de koepel en de draagring voor de affuiten waren uitlaatpunten voor verse lucht.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Stp.Nettelbeck

Bericht door Bas de Mos »

Geweldige foto Arthur! Als je niet weet dat het een 20P7 is zou het zo een of andere gigantische fabriekshal/arena kunnen zijn.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4105
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stp.Nettelbeck

Bericht door AvB »

Thanks vind hem ook erg geslaagd :)
Ik hou wel wide angles in koepels.
Nicht ärgern - Nur wundern!
a.weijerman
Berichten: 207
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:28

Re: Stp.Nettelbeck

Bericht door a.weijerman »

ja, jammer dat mijn olympusje in 1988 die mogelijkheid niet had met dat vaste lensje..
- had ik nu ook een mooiere foto versie gehad van vervlogen ende verdwenen bunkeronderdelen in de koepel te nettelbeck..
nu ja - heb nog een mooie herinnering aan het verdwenen gasfilterbus-rek uit de G-kazemat uit dat gebied...
schrale troost
Mooie foto yessum!
Mark89

Re: Stp.Nettelbeck

Bericht door Mark89 »

Dat is inderdaad doodzonde. Volgens mij hebben ze zelfs de aluminium (?) gradenboog in het dak van de koepel er uit gesloopt. Maakt mogelijke kans op restauratie en plaatsing van het bolaffuit van de stichting Bunkerbehoud Middelburg vrijwel onmogelijk. Wat moet iemand met zo'n vloer?
Stonden al dit soort speciaaltjes maar op een eiland zoals de 644 in IJmuiden (hoewel de tijd leert dat zelfs daar ze niet veilig zijn voor de sloopwoede in Nederland).
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4105
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stp.Nettelbeck

Bericht door AvB »

Mensen rijden ook gerust naar Zuid-Frankrijk voor zo'n ding. En de gradenboog is er meestal als eerste uit. :)
Nicht ärgern - Nur wundern!
Mark89

Re: Stp.Nettelbeck

Bericht door Mark89 »

Allemaal zo nodeloos. Zucht. Hoe hebben ze die vloer er uberhaupt uitgekregen door een gat van 40 bij 40 cm en met een bunker waarvan de ingang 3 meter onder het zand ligt?

Overigens: ik kan begrijpen dat men bunkers sloopt als er huizen of andere troep op die plek neergezet gaan worden, maar waarom heeft men het overgrote deel van het westelijk Seefront gesloopt? Gewoon omdat het kon?
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: Stp.Nettelbeck

Bericht door Janus X »

Idd, gewoon omdat het kon, er er was een subsidie regeling van de overheid voor het slopen van bunkers :o

Gr, Ramon


Mark89 schreef:Allemaal zo nodeloos. Zucht. Hoe hebben ze die vloer er uberhaupt uitgekregen door een gat van 40 bij 40 cm en met een bunker waarvan de ingang 3 meter onder het zand ligt?

Overigens: ik kan begrijpen dat men bunkers sloopt als er huizen of andere troep op die plek neergezet gaan worden, maar waarom heeft men het overgrote deel van het westelijk Seefront gesloopt? Gewoon omdat het kon?
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
a.weijerman
Berichten: 207
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:28

Re: Stp.Nettelbeck

Bericht door a.weijerman »

Meer subsidie voor sloop dan voor behoud... crimineel..
afijn
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: Stp.Nettelbeck

Bericht door Janus X »

Erg he !
a.weijerman schreef:Meer subsidie voor sloop dan voor behoud... crimineel..
afijn
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
Mark89

Re: Stp.Nettelbeck

Bericht door Mark89 »

Ignorance is bliss zegt men wel eens. Elke keer als ik weer een (voor mij) nieuw stukje Atlantikwall aandoe dan hoop ik weer dat het nog een beetje intact is, opdat het ooit nog een museum kan worden. Te vaak ben ik al van een koude kermis teruggekomen in dit land waar we historie liever afbreken om er afzichtelijke woonflats neer te zetten.
Daarnaast: wat moet het wel niet kosten om zo'n bunker nodeloos af te breken. Ik had wel eens gehoord dat een meter Höckerlinie afbreken al 600 DM kostte. Pure waanzin.
De sloop van de 636 in Kernwerk IJmuiden, de Hoogovens die verantwoordelijk zijn voor de afgraving van 2/3 van het forteiland, de 633 in Breskens, de sloop van het gehele Kernwerk Hoek van Holland, het hele westelijke Seefront Vlissingen, het volledige noordelijke Landfront IJmuiden en ga zo maar door... En in Duitsland is het zelfs nog een stukje erger... daar doen ze het liefst alsof de Tweede Wereldoorlog nooit gebeurd was (ik noem een afbraak van het Platterhof en de sloop van de ruines van het theehuisje aan de Mooslahnerkopf). Misschien ben ik ook wel wat bevooroordeelt als Tweede-Wereldoorlog-geinteresseerde, maar toch: diepe diepe zucht.
Plaats reactie

Terug naar “V.B. Vlissingen”