Sucht (sugt) riool in een kruitmagazijn

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de Stelling van Amsterdam
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Sucht (sugt) riool in een kruitmagazijn

Bericht door ErwinZ »

maarten-stahlbeton schreef: Ik weet niet of er ten tijde van aanleg van dit werk er al chemische (gifgas) ladingen bestonden en werden gebruikt?
Ik weet niet wanneer het werk gebouwd is maar moderne chemische wapens kwamen in opgang in de 2e helft van de 19e eeuw na de enorme ontwikkelingen in de chemische industrie in die eeuw. Men zag de gevolgen van deze ontwikkelingen al in voor de oorlogsvoering en op de Eerste Internationale Vredesconferentie in Den Haag werd op 29 juli 1899 werd afgesproken om af te zien van projectielen die het doel hadden gifgas te verspreiden. Het vervolg in de Eerste Wereldoorlog is bekend.

/edit ik zie dat de tekening uit 1849 is en de link met moderne gifgassen lijkt mij niet op zijn plaats. Vergeet overigens niet dat biologische oorlogsvoering wel meer gangbaar was in de eeuwen daarvoor.
Hugo
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 jul 2010, 12:21
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Sucht (sugt) riool in een kruitmagazijn

Bericht door Hugo »

Hier nog de beloofde foto's.
Voor mezelf ben ik inmiddels toch ook wel tot de conclusie gekomen, dat het een ventilatiekanaal moet zijn.

Mijn overdenkingen zijn de volgende:
Het lijkt mij, dat zo’n enkel gat, met een lange, onder een bocht lopende koker eraan, ongeschikt is, om de snelle drukopbouw van een explosie, af te leiden. Ik hou het erop, dat dit toch een ventilatiekanaal is. Deze ventilatie opening is niet in het dak gemaakt, maar horizontaal onder de gronddekking, waarschijnlijk om de z.g. bomvrijheid van het gebouw niet te verzwakken.
Op deze foto's zie je ook het rechtse buskruitmagazijn. Hieraan zit geen Sucht riool maar heeft er vroeger waarschijnlijk wel aan gezeten. Die heeft nu deze luchtkoker, welke waarschijnlijk rond 1950 is gemaakt.
Toen stond er op dat bastion een soort kleine kazerne van de marechaussee, die waarschijnlijk die buskruitmagazijnen ook in gebruik hadden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4030
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Sucht (sugt) riool in een kruitmagazijn

Bericht door ducatim901 »

Die luchtkokers hebben we o.a. ook in de wallen van Straatsburg in Frankrijk gezien.
Ik ga er trouwens nog steeds van uit dat het een L is in plaats van een S.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
bram
Berichten: 190
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:52
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Sucht (sugt) riool in een kruitmagazijn

Bericht door bram »

Mooie foto's Hugo! Van het buskruidmagazijn heb ik helaas geen aanzicht ,maar ze lijken erg op het Hellevoetse kruidmagazijn. Kan jij dat bevestigen?
Ik neem aan dat dit Gorinchem is? Weet je of deze magazijnen te bezoeken zijn?
Drie vragen in één bericht is wellicht wat veel, maar ik hoop dat je ze kunt en wilt beantwoorden.
Bram
Hugo
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 jul 2010, 12:21
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Sucht (sugt) riool in een kruitmagazijn

Bericht door Hugo »

Hallo Bram,

Ik heb die in Hellevoetsluis nog niet bekeken, maar de tekening van die in Hellevoetsluis lijkt veel op de Gorinchemse kruitmagazijnen, alleen de Sucht loopt hier meer naar opzij.
Ja het zijn die in Gorinchem.
Ja, ze zijn vanbinnen te bekijken, maar er zijn geen vaste openingstijden.
Ze worden door kunstenaars gebruikt als expositieruimte.
Ze zijn meestal wel op zaterdag en zondagmiddag aanwezig, wanneer het redelijk weer is en er dus bezoekers te verwachten zijn. Dan kan je er zo binnen lopen.

groeten,

Hugo
Gebruikersavatar
bram
Berichten: 190
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:52
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Sucht (sugt) riool in een kruitmagazijn

Bericht door bram »

Beste Hugo,

Naar Hellevoetsluis hoef je voor dit magazijn niet te komen. Deze is namelijk bij de bouw van de kustbatterij gesloopt. Maar in Hellevotsluis zijn er diverse kruitmagazijnen (geweest). Een chronologisch overzicht vind ik interessant. Het bekijken van hetgeen er ooit was is dan zeker interessant.
Bram
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1812 tot 1922”