Afrastering rond tussenbatterijen

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de Stelling van Amsterdam
Hugo
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 jul 2010, 12:21
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Afrastering rond tussenbatterijen

Bericht door Hugo »

Heren,

Om het rondje van SvdB10 of te maken, hier de laatste batterij van de Diefdijklinie, Batterij aan de Zuiderlingedijk, ook wel de Batterij aan de Broekse Sluis genoemd. Die heb ik op 25 mei 2014 nog gefotografeerd, inclusief wat paaltjes.

M.v.g.,

Hugo
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hugo
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 jul 2010, 12:21
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Afrastering rond tussenbatterijen

Bericht door Hugo »

Hallo Dirk,

Weet jij ook, wat voor type kanonnen er waar in welke batterijen opgesteld hebben gestaan in enig tijdsbestel?
Ik ben ook nog op zoek naar informatie, welke geschut waar gepland was en misschien even is opgesteld aan het Oostfront Vesting Holland (Nieuwe Hollandse Waterlinie). Dit was immers de hoofd weerstandslijn tot in februari 1940 voor de Grebbelinie werd gekozen.

M.v.g.,

Hugo
Hugo
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 jul 2010, 12:21
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Afrastering rond tussenbatterijen

Bericht door Hugo »

Hier nog een afrastering met hek, die wel ca. 2m hoog is en zeer waarschijnlijk van militaire oorsprong.
Het is de toegang tot de bedekte weg op het Glacis te oosten van de vesting Gorinchem.
Hier ook betonpalen, met gaten, waar prikkeldraad doorheen loopt.

M.v.g.,

Hugo
http://pho.home.xs4all.nl/Gorinchem.htm
https://www.facebook.com/vesting.gorinchem
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Afrastering rond tussenbatterijen

Bericht door Dikkieturf »

Hallo Hugo,

Ik heb een overzicht waar van veel forten de bewapening opstaat. Zowel volgens het genieregister als de armerensstaat. Stuur me svp even je mailadres dan stuur ik het op. Het is overigens nog de vraag of deze bewapening er compleet heeft gestaan

Groet,

Dirk
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Afrastering rond tussenbatterijen

Bericht door Dikkieturf »

Ik heb even gezocht naar de bewapening van tussen- en nevenbatterijen. De bewapening is niet standaard maar was afhankelijk van de plaats waar de batterij lag. Op de nevenbatterijen bij everdingen had de één 4 kanons van 15 cM. Kort en de ander een combinatie van 12 cM. LA en 8 cM. A.

Helaas is er niet veel bekend van de batterijen op (achter) de dijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Hugo
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 jul 2010, 12:21
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Afrastering rond tussenbatterijen

Bericht door Hugo »

Hallo Dirk.

Jij houdt de marine traditie in ere, ha, ha. Ik ontvang graag de informatie, mijn email adres is pho@xs4all.nl

M.v.g.,

Hugo
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1812 tot 1922”