2 onbekende Nederlandse bunkers?

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
David-Ross

Re: 2 onbekende Nederlandse bunkers?

Bericht door David-Ross »

Rene Ros schreef:Foto 1 is volgens mij een kazemat van de Peeldivisie, zie http://www.forten-brabant.nl/index.html ... ling_7.htm
René
Ik sluit mij hier niet bij aan
1) in het gebied waar deze kazematten stonden werd niet geïnundeerd
2) het model schietgat komt niet overeen.

Groet, David
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: 2 onbekende Nederlandse bunkers?

Bericht door Martijn »

Wellicht is het water geen inundatie. Kan ook het gevolg zijn van een hoge grondwaterstand/dijkdoorbraak/extreme regenval oid.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1098
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: 2 onbekende Nederlandse bunkers?

Bericht door wattman »

David-Ross schreef: 2) het model schietgat komt niet overeen.
Ik ben blij dat onze correspondent uit Brabant mijn twijfel deelt.
Ik krijg steeds meer het vermoeden dat dit een Franse kazemat is, wellicht in de omgeving van Duinkerken, gelet op het landschap. Vgl. het schietgat van de mom-kazematten op de volgende foto's.
http://static.panoramio.com/photos/original/8699779.jpg" target="_blank
http://i28.tinypic.com/25jeask.jpg" target="_blank
http://i28.tinypic.com/2u5unow.jpg" target="_blank
Wellicht dat een van onze Belgische vrienden hier iets over kan zeggen?
Vin1

Re: 2 onbekende Nederlandse bunkers?

Bericht door Vin1 »

Het schietgat van de eerste foto komt wel redelijk overeen, maar verder is de bouw van de bunker wel erg afwijkend.
De andere 2 foto's vind ik minder overeenkomen.

Gezien het landschap en de knotwilgen, als ik het goed zie, doet wel Nederlands aan in elk geval.
David-Ross

Re: 2 onbekende Nederlandse bunkers?

Bericht door David-Ross »

Als ik het schietgat goed bekijk lijkt het mij dat het aangebracht is om schuin op de as van de kazemat vuur af te geven. Hij is verder vrij breed, breder als ik gewend ben bij de kazematten van de Peeldivisie. De kazemat is, zo te zien, afgeschuind naar de frontzijde (op de foto de linker kant van de kazemat). Dan is het wel vreemd dat de ingang van de kazemat niet in de kopse muur zit waar we tegenaan kijken. De rechte bovenzijde en het formaat doet wel wat denken aan de afwijkende kazematten in de omgeving van Ochten of die van de Peeldivisie.

Voor een Belgische kazemat doet hij nogal licht aan, zeker als ik het vergelijk met de kazematten van de KW-linie.

David
Gebruikersavatar
MM 305
Berichten: 192
Lid geworden op: 27 mar 2008, 16:36

Re: 2 onbekende Nederlandse bunkers?

Bericht door MM 305 »

Misschien is het wel zelfs een duitse bunker in Belgie. Deze lijkt me geen nederlandse bunker, tenminste dit type bunker heb ik nog nergens in Nederland of documentatie gezien.

Groet Andreas
Erja

Re: 2 onbekende Nederlandse bunkers?

Bericht door Erja »

Ik vermoed hier toch ook eerder een Britse bunker in Noord-Frankrijk. Als ik me niet vergis werd Frankrijk (of iets dergelijks) vermeld in de aanbieding op ebay. Zie ook Les fortifications britanniques de Lille en 1940, 39/45 magazine, nr 271 (okt. 2009)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vin1

Re: 2 onbekende Nederlandse bunkers?

Bericht door Vin1 »

Heeft er wel wat van weg inderdaad. Maar 100% zeker weet ik niet?
Grebbeberg

Re: 2 onbekende Nederlandse bunkers?

Bericht door Grebbeberg »

Ik sta eerlijk gezegd versteld dat er hier door sommige bezoekers wordt gesuggereerd dat de eerste foto een NL kazemat zou voorstellen, en dan nog wel in de Peel streek. Zelfs een Kolff kazemat komt voorbij als suggestie, terwijl dat door werkelijke kenners direct wordt gecorrigeerd (gelukkig). Ik denk dat Vincent niet op het betere giswerk zit te wachten, maar op een onderbouwde suggestie.

De eerste kazemat (foto) lijkt me op geen enkele wijze gelijkenis vertonen met een Nederlandse kazemat. In de Peel-Raamstelling werden naar mijn overtuiging slechts standaard [koepel, B, S en G] kazematten gebouwd, vrijwel allen langs het defensiekanaal en het zuidelijke deel van de Zuid-Willemsvaart (en verbonden kanalen), met slechts enkele daarachter. Inundaties waren er niet in de Peel-Raamstelling. In het noorden langse de Bergsche Maas enige rivierkazematten.

Ik laat mij graag corrigeren als ik ernaast zit.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: 2 onbekende Nederlandse bunkers?

Bericht door Martijn »

Grebbeberg schreef:In de Peel-Raamstelling werden naar mijn overtuiging slechts standaard [koepel, B, S en G] kazematten gebouwd, vrijwel allen langs het defensiekanaal en het zuidelijke deel van de Zuid-Willemsvaart (en verbonden kanalen), met slechts enkele daarachter.
Bij mijn weten zijn er in de Peel-Raamstelling wel degelijk kazematten (en schuilplaatsen) van afwijkend model gebouwd door de Peeldivisie zelf. Een aantal is nog aanwezig (vlak bij Weert).
Grebbeberg schreef:In het noorden langse de Bergsche Maas enige rivierkazematten.
Naast de rivierkazematten in het noorden zijn er ook nog vijf geplaatst bij Nederweert. Hiervan is er nog slechts 1 over.
Grebbeberg schreef: Inundaties waren er niet in de Peel-Raamstelling.
Inundaties werden dacht ik niet gesteld. Wel werd er gebruik gemaakt van de al aanwezige moerassige gebieden.

Groeten,
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: 2 onbekende Nederlandse bunkers?

Bericht door Rene Ros »

Grebbeberg schreef:Ik denk dat Vincent niet op het betere giswerk zit te wachten, maar op een onderbouwde suggestie.
Lees je eigen bericht nou nog eens. En vergelijk de eerste en laatste 8-10 woorden eens. En dan de woorden 'giswerk' en 'onderbouwd'.

René
Joop Schreuder †

Re: 2 onbekende Nederlandse bunkers?

Bericht door Joop Schreuder † »

René,

Door Grebbeberg wordt een debating stijl gebruikt die in een ander forum, onder leiding van hun goeroe en ex politicus (vandaar wellicht de op strikte debating technieken gebaseerde discussies aldaar) tot wetenschappelijk zeer verantwoorde resultaten leidt, dat moet gezegd worden. Voor de feitelijke reconstructies van krijgshandelingen een prachtig instituut, maar je moet toch heel wat in je mars hebben en de debating beheersen om mee te mogen/kunnen praten zonder direct in het debat afgeslacht te worden. "Ons" forum zit anders in elkaar, hier houden we ons in hoofdzaak bezig met bezig met bouwkundige zaken en mag iedereen zeggen wat hij vindt of meent, of dit nu wetenschappelijk onderbouwd cq verantwoord is of niet. Dat Grebbeberg daar moeite mee heeft kan je hem dan ook niet kwalijk nemen. Hij doet op zijn manier ook zijn best.

Greetz,

Joop (Drs. Ing, maar alleen voor mijn werk)

en nu weer on topic.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1098
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: 2 onbekende Nederlandse bunkers?

Bericht door wattman »

Als ik weer eens in Noord Frankrijk ben zal ik eens rondkijken. Blijft natuurlijk een speld in een hooiberg.

Hendrik (s.s.t.t.)
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: 2 onbekende Nederlandse bunkers?

Bericht door Rene Ros »

Joop Schreuder schreef:of dit nu wetenschappelijk onderbouwd cq verantwoord is of niet. Dat Grebbeberg daar moeite mee heeft kan je hem dan ook niet kwalijk nemen. Hij doet op zijn manier ook zijn best.
Zonder theorieën geen wetenschap.

Mvg,
René
Grebbeberg

Re: 2 onbekende Nederlandse bunkers?

Bericht door Grebbeberg »

@Joop Schreuder,

Uw consequente zurigheid jegens mijn posters maakt u een ongeloofwaardig beoordelaar van de debating-style van anderen.

De enige reden waarom ik mijn ongeloof over zoveel onjuiste reacties op de oorspronkelijk vraag uitte, is dat ik op dit forum normaliter veel expertise herken. Dat is ook de reden dat ik hier zo nu en dan langs kom, want de standaard forum moraal (zoals Schreuder zo treffend tentoonspreidt met zijn totaal ongepaste persoonsgerichte aanval) kan ik missen als kiespijn.

@Martijn

Er werden in Nederland geen zware kazematten in 'eigen beheer' gebouwd (zoals op de oorspronkelijke foto's aan het begin van dit topic). Wel lokaal bepaalde vormen van schuilplaatsen. Bij Weert ken ik eigenlijk geen opvallende eigen constructies (behalve Peel-eigen aanpassingen van VIS ontwerpen). Kunt u iets meer vertellen over welke constructies u op doelt?
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”