- Gelet op de constructie is het geen bunker uit WO I.
- Het is ook geen VIS ontwerp.
- Daarmee kom ik tot een datering op zijn vroegst in de mobilisatieperiode 1939-1940.
- Het lijkt niet op een Duits ontwerp, dus ik sluit WO II verder uit.
- Voor een naoorlogs BB o.i.d. bunkertje vind ik het schietgat/waarnemingssleuf tamelijk merkwaardig. Ter vergelijking, dat bunkertje van Westerschouwen heeft wel een typisch naoorlogs rond gaatje, maar geen sleuf. Verder pleit er tegen dat de zegsman er 45 tot 50 (???) jaar geleden er al in gespeeld zou hebben. Is het een koude oorlog bunker, dan zou deze al heel snel zijn functie verloren hebben.
Er wordt gesproken over een toegang die zou leiden tot een dieper gelegen constructie. Het klopt dat er klimijzers te zien zijn. Om eerlijk te vind ik zelf de kijksleuf slecht te rijmen met klimijzers die naar een nog dieper niveau zouden leiden. Komt direct de vraag aan Gijs, hoe is de sleuf gelocaliseerd t.o.v. de klimijzers? Bij een bunker waarbij je dieper kunt afdalen dan de vloer zoals die nu ligt, zouden in elk geval de klimijzers gesitueerd moeten zijn aan de zijde van de sleuf. Maar, dan nog dan kan ik mij niet voorstellen dat waarnemingen zouden plaatsvinden hangend aan de klimijzers (om over schieten maar niet te spreken).
Mijn veronderstelling tot nu toe is dat er geen sprake is van een dichtgestorte toegang, maar dat de huidige vloer toch de oorspronkelijke is. Het is dan wel een erg klein MG-bunkertje, maar bedenk dat een G-koepel of een B-kazemat ook erg klein is.
Op grond van het voorgaande komt ik kwa datering toch uit op WO II
Om tot de conclusie van een WO II, waarschijnlijk mobilisatie (veldleger) constructie te komen, moet het bunkertje wel logisch in te passen zijn in een stelling. Daarom de volgende vraag aan Gijs, waar is de bunker nu eigenlijk gelegen?
Dr. Watson geeft zijn redenering tot nu toe natuurlijk graag voor een betere van een Sherlock Holmes op dit forum.