Linie Koningshooikt - Waver

Algemene discussie over Belgische fortificaties
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Ook bij Haacht zijn er bunkers als vleermuisschuilplaats ingericht.

We hebben ons al lang afgevraagd, waarvoor die 'bakken' boven op de bunkers rond Keerbergen dienden. Je ziet ze nergens anders in de KW linie. Wij dachten dat het iets met camouflage te maken had, maar nooit aan de vleermuizen gedacht. Dank voor de tip!

In mei 1940 is het Duitse leger in de Ardennen naar het Westen doorgebroken, waardoor de KW-linie in een keer zijn functie had verloren, vandaar dat de troepen zich richting Gent moesten terugtrekken. De waarde van een dergelijke linies in 1940 was beperkt, zodra een tegenstander een actieve luchtmacht had, was de vaste verdedigingslinie eigenlijk al verouderd.

groet,

Ron.
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Een tijdje geleden heb ik eens een schetsje laten zien over het verbindingskabelsysteem achter de KW linie. Gebaseerd op de bekende posities van de connectiebunkers en telefooncentrales, heb ik geprobeerd de kabelroutes te reconstrueren. Voor het middengebied van de linie, Oost van Mechelen ziet het er zo uit>
De gevechtsbunkers heb ik weggelaten anders wordt het plaatje erg onduidelijk.
Afbeelding
De rode lijn geeft de Oostelijke 25-aderige kabel aan. De blauwe is de westelijke kabel. In het groen aanggegeven zijn de dwarskabels. Nu wordt ook de nummering in een oogopslag duidelijk: de VA-bunkers staan in de voorste lijn, de VB bunkers op de 2e lijn, de VC bunkers op de dwarslijnen, en als je goed kijkt vind je aan de oostkant van Mechelen de VD15 bunker, die was bedoeld voor plaatsen waar het KW-telefoonnet aan het burgertelefoonnet was aangesloten. Overigens van hetzelfde model als de overige connectiekamers. Die VD15 is naar onze mening onder een na-oorlogs woonwijkje verdwenen, en bij navraag herinnerde niemand in de buurt zich deze kleine bunker.Ook net buiten Antwerpen vind je ook nog zo'n bunker met een VD nummer.

Wat je op de kaart ook goed kun zien is dat op alle kruispunten van dwarskabel en de hoofdkabel een telefooncentrale ligt, zoals deze C24 vlak buiten Mechelen.
Afbeelding

Nog even terugkomend op de nooduitgangen van de bunkers: hier zie je een gereconstrueerde nooduitgang van de L15 bunker in OLV Waver, alleen de het stukje gemetselde bakstenen ontbreekt. Moest even zoeken, want ik heb deze foto 2 jaar geleden gemaakt.
Afbeelding


Morgen (zaterdag) ben ik in de buurt van Haacht nog wat achterstallige bunkers aan het inmeten, als er tijd over is, dan rijd ik in de middag nog even langs Bertem om een blik op de tentoonstelling te werpen.
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Aangelokt door het aanhoudend mooie weer een extra dagje KW-linie ingelast. In de ochtend het gebied west van Haacht te voet doorkruist, om nog wat GPS-metingen te doen. Nu ik alle bunkers in dat gebied eindelijk allemaal op de juiste plaats op de kaart heb staan, viel het me op dat er eentje ontbrak. Overal gekeken, maar niet gevonden. Komende herfst nog maar een keertje overdoen, dan proberen de ontbrekende P37 terug te vinden.

Toch nog maar wat plaatjes gemaakt van de H4 bunker bij de inlaatsluis van het AT-kanaal. De zon staat bijna altijd verkeerd als ik daar ben, maar dat dwingt je er toe om de zaak eens onder een andere hoek te fotograferen.
Afbeelding

Met als aardig detail het metalen korfje aan de uitwerp opening voor handgranaten. Dat korfje zat er alleen aan als de opening boven water lag. Zo werd voorkomen dat de granaat onder water ontplofte, en daardoor niet effectief genoeg zou zijn. Bijna al die korfjes zijn verdwenen, maar je komt er nog wel een enkele tegen.
Afbeelding

Daarna nog even wat al eerder gevonden bunkers ingemeten aan de oostkant van Haacht. Hier kruist de linie de weg Haacht-Werchter (N21).

Een kazemat aan de noordkant van de weg, redelijk diep ingegraven, dit is de H7
Afbeelding

En dan iets verder een tweede kazemat in de zuidelijke helft van de weg ingegraven, de H8.
Afbeelding

Tenslotte weer even naar de Leuvensche Vaart gereden en daar met de fiets richting Wijgmaal de zuidelijke kanaaloever gevolgd, en daar nog een stuk of 4 van de kleine mitrailleurbunkers gevonden.
De A7
Afbeelding

De A8, waar je heel duidelijk de afdruk van de houten bekisting kunt zien, die om de bunker heen zat, toen het beton werd gegoten. Grappig is dat bij de 'grote' bunkers dit patroon horizontaal is, maar bij deze kleine bunkers een verticaal patroon zichtbaar is.
Afbeelding

De A9, waar ik in eerste intantie voorbij fietste, hij is vrijwel geheel begroeid
Afbeelding

En tenslotte de A10
Afbeelding

Daarna terug via het achterland, en daar de C3 aangetroffen, grote bunker, met klein schietgat, zoals dat wel meer in de voorste lijn voorkomt. Dit was ook weer zo'n schietgat van 20 of 22º (ik kon het niet goed op de kaart lezen).
Afbeelding

Daarna onder invloed van opkomende honger en zadelpijn teruggefietst naar de auto.
Rudy J14
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2009, 13:15

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door Rudy J14 »

[quote="RonEr"]Aangelokt door het aanhoudend mooie weer een extra dagje KW-linie ingelast. In de ochtend het gebied west van Haacht te voet doorkruist, om nog wat GPS-metingen te doen. Nu ik alle bunkers in dat gebied eindelijk allemaal op de juiste plaats op de kaart heb staan, viel het me op dat er eentje ontbrak. Overal gekeken, maar niet gevonden. Komende herfst nog maar een keertje overdoen, dan proberen de ontbrekende P37 terug te vinden.

Hallo RonEr,

de P37 is helaas afgebroken,foto's hiervan vind je op blz. 110 in het boek 1940 in de regio Haacht.

Groeten Rudy J14[
Gebruikersavatar
MM 305
Berichten: 192
Lid geworden op: 27 mar 2008, 16:36

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door MM 305 »

Hallo Rudy,

is dit boek nog ergens te koop?

Groeten Andreas
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Rudy J14 schreef: de P37 is helaas afgebroken,foto's hiervan vind je op blz. 110 in het boek 1940 in de regio Haacht.
Dank voor de informatie, Rudy - dat scheelt weer wat zoeken.
Rudy J14
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2009, 13:15

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door Rudy J14 »

MM 305 schreef:Hallo Rudy,

is dit boek nog ergens te koop?

Groeten Andreas
Dag Andreas,

dit boek is nog steeds te koop bij Hagok en kost 52 euro
http://www.hagok.be/content/view/3/3/" target="_blank" target="_blank
de schrijver zit daar in het bestuur en is een zeer behulpzame man.

Groeten Rudy
Mythos

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door Mythos »

Sinds enige tijd wordt het fort van Koningshooikt, naat het motoveldrijden, ook gebruikt voor een sport genaamd airsoft (een beetje een meer toffere variant van paintbal).

Aangezien ik de personen die dit organiseren redelijk goed ken, wil ik gerust voor de bezoekers van dit forum eens zien of ik iets kan regelen zodat we het fort kunnen bezoeken.

Het fort van Barchon (nu niet direct deze linie) wordt ook regelmatig voor airsoft gebruikt, doch aangezien dit ook een museum is, is deze redelijk goed te bezoeken.

Wie interesse heeft, kan me gerust steeds contacteren.
Laatst gewijzigd door Mythos op 14 jul 2009, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door The Viking »

Lachen... afgelopen zaterdag was ik op TW Classic 2009 en had mijn auto in Haacht geparkeerd. Wij zijn van Haacht over de Werchtersesteenweg naar het festival terrein gelopen en passeerden onverwacht de anti-tankgracht.

Groet Gertjan 8-)
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Door mijn betrokkenheid bij de vliegshow op Seppe afgelopen weekend ben ik even een tijdje niet meer in de KW-line geweest.
Vandaag in de omgeving van Haacht bezig geweest met het verkennen van verschillende bunkers in het achtergebied.

Moeilijk te vinden achter de spoorlijn Mechelen-Leuven deze connectiebunker VC27
Afbeelding
Omdat deze in een afgesloten weiland lag, kon ik niet dichterbij komen, maar hij bestaat nog wel.

De volgende VC25 was nog moeilijker te vinden, maar na wat over een hekje klauteren vond ik deze in de bosrand = opvallend is dat de gepantserde deur nog aanwezig is.
Afbeelding
Bovendien is deze half ingegraven en het laddertje is ook nog aanwezig -dat zie je niet veel meer.

Tenslotte de telfooncentrale C27 - de stellage op het dak was om een puntdak voor camouflage te ondersteunen.

Afbeelding
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Rudy J14 schreef: dit boek is nog steeds te koop bij Hagok en kost 52 euro
http://www.hagok.be/content/view/3/3/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank
de schrijver zit daar in het bestuur en is een zeer behulpzame man.
Omdat ik toch in de buurt van Haacht bezig was, heb ik afgelopen week het boek zelf ook maar gekocht.
Het is een mooi boek, veel plaatjes en mooie kaarten. Het richt zich wel sterk op Haacht en wijde omgeving tot aan Leuven.
Wat voor mij geheel nieuw was, is het verslag over de gevechtshandelingen tegen de KW-linie.
Omdat ik het boek zelf kwam ophalen kostte het nog maar € 45, wat een redelijke prijs is voor 500 bladzijden.
Hieronder een foto van het boek, op een van mijn 'werkkaarten'

Afbeelding

groet,

Ron.
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Nog een keertje het verbindingsnet van de KW-line, waar ik nu iets meer van weet.
Ik heb op dit kaartje de positie van de diverse elementen in het gebied van Lier gezet, zodat je
hier de echte route van de kabels kunt zien.

Afbeelding

Links boven zie je bij VD9 de verbinding met het civiele telefoon net in Kontich. Er was eenzelfde
verbinding in Mechelen en nog 2 plaatsen verder zuid in de linie.
Het aardige is dat de kabels waarschijnlijk nog gewoon in de grond zitten, tenzij er op een lokatie is gebouwd.
Nog aardiger is dat vrijwel alle V-bunkertjes er nog zijn, op een enkele na. Ook de telefooncentrales zijn bijna allemaal
nog aanwezig. Dit maakt deze linie redelijk uniek.
De posities van de bunkers zijn grof aangegeven.
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Er zijn van die dagen, dat na een hoop heen-en weer lopen en -rijden, je eigenlijk niet veel bereikt. Ik had voor vandaag 2 'missies'. In de ochtend wilde ik nog wat communicatiebunkers in het achtergebied noord van Leuven vinden en inmeten. Voor 's middags had ik een aantal bunkers in het achtergebied bij Lier op mijn lijstje staan, die we in 2007 al hadden verkend, maar die ik nog niet met GPS had gedaan.

De ochtend was verspilde tijd. Toen ik ontdekte dat de gezochte connectiebunkers in een industriezone zouden moeten staan, vermoedde ik al dat het niets zou worden. Ik heb er geen enkele teruggevonden, daarna ben ik ook nog eens vorstelijk natgeregend in een onweersbui. Mokkend weer naar het noorden gereden. Rond Lier had ik meer geluk.

Een paar plaatjes.

Afbeelding
De VA13, in de voorste lijn. Zoals bij de meeste van deze connectiebunkers was deur niet meer aanwezig.

Afbeelding
De VC3, tussen de voorste en achterste verbindingslijn.

Ik heb ook nog even een bunker uit de linie Massenhoven-Lier bezocht, die daar vlak in de buurt lag. Deze kende ik nog niet. Technisch gezien geen onderdeel van de KW-linie, maar omdat deze korte linie tussen het Albertkanaal en Lier de verbinding met de Versterkte Positie Antwerpen en de KW-linie vormt, wordt hij meestal als deel van de KW-linie gezien. Dit stuk linie is door dezelfde Genie Directie (4e Directie) ontworpen als de rest van de linie.

De meest noordelijke bunker, de ML1, lag langs het Albertkanaal en is bij de verbreding van het kanaal in de jaren '60 verdwenen, samen met nog ruim 120 bunkers die de verdedigingslinie langs het kanaal vormden.

Afbeelding
Dit is de volgende in het rijtje.De ML2 een bunker met 2 schietgaten,
Bij deze bunkers zie je ook weer wat kleine regionale verschillen optreden, die niet aanwezig zijn bij de bunkers zuid van Lier.

Afbeelding
Opvallend is hier dat het dak boven de schietgaten wat overhangt. Waarschijnlijk om het schietgat tegen regen of zon te beschermen. Ik heb daar nog geen echte reden voor gevonden. Je ziet iets dergelijks ook bij de bunkers aan het zuidelijk eind van de linie, bij Waver.

Een ander opvallend deel van deze bunker is de scherfmuur die de ingang van de bunker beschermt. Ook dit nooit eerder gezien.
Afbeelding

De schietgaten van deze bunker wijzen naar het oosten en het zuiden. Het zijn standaard schietgaten van 38º.
Zie kaartje voor schootsvelden.
Afbeelding
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Weer een dagje van opmeten van Connectiebunkers in het achtergebied bij Lier. Er zijn er twee, die ik maar niet kan vinden. Ze moeten er nog zijn, maar ze staan ergens in een tuin, vermoed ik. Misschien in het najaar nog maar eens proberen.
Daarna bezig geweest om nog wat bekende bunkers op te meten met GPS.

Afbeelding
Dit is een aardig plaatje van de telefooncentrale C13 in de buurt van Lier. Hier kun je de ingang goed zien. Verder bestaat de centrale uit een rechthoekig vertrek. Rechts zie je de open nooduitgang.

Dit is een van de eerste bunkers, die ik een jaar of 4/5 geleden vond.
Afbeelding

Het is de P5.

Meer volgende week!
RonEr †

Re: Linie Koningshooikt - Waver

Bericht door RonEr † »

Gisteren weer een plakkerig dagje in de KW-linie doorgebracht, en geprobeerd nog wat kleine
communicatie bunkertjes te vinden en in te meten. Ik had een behoorlijk avontuurlijk lijstje
gemaakt, maar wist dat ik nog niet echt halverwege zou kunnen komen.
Eerst het achtergebied tussen Haacht en de Leuvensche Vaart verkend.
In de Gemeente Boortmeerbeek trof ik deze 2 bunkertjes aan.
Afbeelding
De VC23, zonder deur.

En 2 km verderop de VC21, die de originele pantserdeur nog had.
Afbeelding
Dat zie je niet erg vaak, dit is de 3e of 4e die ik tot nu toe zo heb aangetroffen.
Hoewel de deur niet op slot zat was er in mijn eentje geen beweging in te krijgen.

Ik heb nu al twee keer naar de VA39 gezocht, die tegen de spoorlijn Mechelen-Leuven zou moeten zitten.
Aan de noordkant van het spoor ligt hij in ieder geval niet. Deze keer aan de zuidkant gezocht, maar daar grenzen
de tuinen van een aantal huizen aan de lijn. Gisteren nog even overwogen op een aantal plaatsen de
spoorlijn over te steken, maar na de passage van 2 Intercity treinen leek mij het iets te link, vooral omdat de spoorlijn in een flauwe bocht loopt,
en niet goed te overzien is.
Hierna in de buurt van Lier geprobeerd nog wat bunkers in het ant-tank centrum in te meten,
maar toen werd het zo klef en warm dat mijn werktempo dramatisch terug viel.
Nog wel deze VA21 bij Lier voor het eerst van dichtbij gezien, er is nu een soort pad uitgehakt,
Afbeelding

En tenslotte deze overgroeide telefooncentrale in de tuin van een huis.
De eigenaar heeft tot nu toe geweigerd ons de bunker van binnen te laten zien. Dus dan maar door het weiland naar de achterkant.
Afbeelding
Hierna bij de airco in de auto op weg naar huis weer wat opgedroogd, heb mij tijdens de dag door 2l water heengewerkt!
Plaats reactie

Terug naar “België”