Hoi allemaal,
Ik heb gehoord van een bunker op Terschelling die uit de Eerste Wereldoorlog, en dan bedoel ik niet die bunker die bekendstaat als het fort. De exacte locatie is niet bekend en bijna niemand weet ervan, maar hij zou ergens in de duinen liggen, vlakbij stelling WN7am.
Omdat er nauwelijks info over beschikbaar is, ben ik benieuwd:
• Heeft iemand ooit van die bunker gehoord?
• hebben jullie misschien een kaart van de eerste wereldoorlog op Terschelling
Ik hoor graag jullie mening en eventuele bronnen of ervaringen. Foto’s of exacte locaties kan ik niet delen, maar ik kan beschrijvingen geven.
Alvast bedankt!
Wo1 bunker op Terschelling
Re: Wo1 bunker op Terschelling
In het NW van het eiland (Griltje Plak) was in WO1 een Kustbatterij Terschelling. Is dat de locatie dat 'het fort' wordt genoemd?
Verder zijn er in 1918 Infanteriesteunpunten met elk twee schuilplaatsen aangelegd als kustbewaking. Maar zover ik uit een overzicht ervan weet. was dat alleen van IJmuiden tot Hoek van Holland.
René
Verder zijn er in 1918 Infanteriesteunpunten met elk twee schuilplaatsen aangelegd als kustbewaking. Maar zover ik uit een overzicht ervan weet. was dat alleen van IJmuiden tot Hoek van Holland.
René
Ja dat klopt, die bunker wordt het fort genoemd. Weet u ook wat over die schuilplaatsen/ kustbewaking. Waar bijvoorbeeld
Grt Delmer
Grt Delmer
Uit een onderzoek van Sven Maaskant blijkt dat er 47 steunpunten met elk twee schuilplaatsen in 1918 langs de kust zijn gebouwd. Maar alleen het deel tussen IJmuiden en Hoek van Holland (latere Westfront vd Vesting Holland). Niet op de Waddeneilanden. Alhoewel een lokaal initiatief van een commandant niet is uit te sluiten.
Mvg,
René
Mvg,
René
Ik had gehoord over een wo1 bunker op het Jan thijssenduun