Even voorstellen....
Re: Even voorstellen....
Welkom Marten. En die doelinformatie in de S-kazematten in het noorden zijn uniek!
Nicht ärgern - Nur wundern!
Leuke fotoserie! En welkom.
Hallo allemaal,
Ik ben Maxim en ben al jaren geinteresseerd in de Duitse verdedigingswerken, maar er de laatste drie jaar pas echt mee bezig. Al meerdere malen ben ik naar het Nationaal Archief geweest en spendeer een groot deel van mijn vrije tijd op de website van het Bundesarchiv, het Nationaal Archief of in mijn eigen collectie scans.
Verder ben ik voor mijn profielwerkstuk bezig met het opbouwen van een bunker-database gebaseerd op de data van het BRV.
Ik hoop op dit forum veel van de andere leden te leren en mijn eigen kennis en bevindingen te delen.
Ik ben Maxim en ben al jaren geinteresseerd in de Duitse verdedigingswerken, maar er de laatste drie jaar pas echt mee bezig. Al meerdere malen ben ik naar het Nationaal Archief geweest en spendeer een groot deel van mijn vrije tijd op de website van het Bundesarchiv, het Nationaal Archief of in mijn eigen collectie scans.
Verder ben ik voor mijn profielwerkstuk bezig met het opbouwen van een bunker-database gebaseerd op de data van het BRV.
Ik hoop op dit forum veel van de andere leden te leren en mijn eigen kennis en bevindingen te delen.
- Dikkieturf
- Contacteer:
Welkom op dit Forum,
Dikkieturf.
Dikkieturf.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Het BRV heeft een digitale index. Ik snap niet helemaal wat dan een database moet gaan worden. Project Atlantikwall deel veel ?MaxV schreef: 20 sep 2025, 15:20 Verder ben ik voor mijn profielwerkstuk bezig met het opbouwen van een bunker-database gebaseerd op de data van het BRV.
Er zijn diverse projecten geweest om al dan niet de hele atlantik wall te digitaliseren.
Ha, inderdaad. Dat doet herinneringen ophalen aan deze discussie https://fortificatieforum.nl/viewtopic.php?t=4551 toen (2016!!!) er verschillende mensen bezig waren met de digitale stukken binnen te halen en eigen indexen op te stellen. Een project dat een stille dood is gestorven, het betreffende forumlid dat iets voor het jaar 2018 aankondigde is hier in 2021 voor het laatst gesignaleerd. Dat schaduwarchief van hem is nimmer publiek gemaakt.
Maar dit gezegd hebbende, van harte welkom.
Helaas is het forum sinds de Corona-crisis wat minder actief dan in de eerste jaren van het bestaan, en lijken veel mensen en groepen naar Facebook te zijn uitgeweken. Ik heb nog altijd de hoop dat dat gaat veranderen. Ik zag al direct een interessante vraag over de stukken in het nationaal archief. Helaas ben ik minder een archiefmens, en heb ik ook geen kennis over de totstandkoming van de tekeningen, dus kan ik daar geen zinnig woord over zeggen. Ik lees echter graag mee bij deze speurtochten. Voor mij was die aanvulling van het archief in elk geval nieuw.
Maar dit gezegd hebbende, van harte welkom.
Helaas is het forum sinds de Corona-crisis wat minder actief dan in de eerste jaren van het bestaan, en lijken veel mensen en groepen naar Facebook te zijn uitgeweken. Ik heb nog altijd de hoop dat dat gaat veranderen. Ik zag al direct een interessante vraag over de stukken in het nationaal archief. Helaas ben ik minder een archiefmens, en heb ik ook geen kennis over de totstandkoming van de tekeningen, dus kan ik daar geen zinnig woord over zeggen. Ik lees echter graag mee bij deze speurtochten. Voor mij was die aanvulling van het archief in elk geval nieuw.
Het project ligt inderdaad stil maar de dat is nog steeds aanwezig.wattman schreef: 22 sep 2025, 07:42 Ha, inderdaad. Dat doet herinneringen ophalen aan deze discussie https://fortificatieforum.nl/viewtopic.php?t=4551 toen (2016!!!) er verschillende mensen bezig waren met de digitale stukken binnen te halen en eigen indexen op te stellen. Een project dat een stille dood is gestorven, het betreffende forumlid dat iets voor het jaar 2018 aankondigde is hier in 2021 voor het laatst gesignaleerd. Dat schaduwarchief van hem is nimmer publiek gemaakt.
Ik heb af en toe contact met Cray als mijn lease verlopen is
Hij heeft andere prioriteiten, eigen bedrijf, en het BRV archief is grotendeels on line beschikbaar. Een eigen kopie is dus niet meer actueel.
Helaas is de 2024 update niet digitaal beschikbaar. Waarom in onduidelijk bij navraag.
Je zou zeggen: scan alles meteen als je het aan het indexeren bent. Dan gaat het maar eenmaal door je vingers.
Ik heb contact gehad met het archief maar de kosten (voor scans) waren gewoon te hoog. Plus je weet niet wat je krijgt of dat iets dubbel is, op kalk en papier bv.
Maar terug naar een database: ik zie het nut er nog niet van in. Net als in bovengenoemd archief maak je een andere indeling maar er komt niets bij.
Plus je moet het bijhouden, dus veel tijd, om niet, in het project stoppen. En hier gaan veel projecten aan kapot : geen tijd, geen vrijwilligers, etc.
Welkom Max. Altijd mooi om nieuwe enthousiastelingen binnen te halen. Dat kan nieuw licht op zaken werpen. En goed dat je die database maakt, al is het maar voor je profielwerkstuk! Hoewel het BRV-archief grotendeels online staat, is de indeling ervan natuurlijk rampzalig. Eindeloos zoeken via indexen naar de juiste tekening. Er heeft duidelijk iemand niet nagedacht bij het archiveren ervan, dat op geografische wijze veel toegankelijker was geweest.
Die snap ik niet, het Bunkerarchief is toch geografisch ingedeeld.AvB schreef: 24 sep 2025, 09:49 Er heeft duidelijk iemand niet nagedacht bij het archiveren ervan, dat op geografische wijze veel toegankelijker was geweest.
Als ik op Rozenburg wil zoeken kom in vanzelf bij Rotterdam cq. Rozenburg uit.
Het is in ieder geval veel beter dan het Bama archief.
Wat ik niet snap zijn dit soort verwijzingen: Tekeningen van geschutskoepels van forten lijkt mij zeer goed passen in het (bunker)archief
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dat zijn de inkomende en uitgaande stukken. Als ik via de NA-site een plattegrond van een bepaalde stelling zoek ben ik altijd eindeloos bezig met indexen etc. Lokaal thuis is dat makkelijker omdat alles al in de juiste stelling zit.
- maarten-stahlbeton
- Contacteer:
Facebook word steeds minder populair. Ik merk dat bij andere onderwerpen steeds meer mensen terugkruipen naar de ouderwetse fora. Wellicht dat hier zelfs na jaren van stilte er een stijgende lijn in zit. Bovendien komen er elke keer nieuwe generaties bunkeraars die terugvallen op de informatie van fora, omdat dit op FB gewoon niet te volgen en/of te ordenen is.
En het BRV is natuurlijk niet ingericht op geografie. Bij de uitvoering van de werkzaamheden werd er kortweg niet gedacht aan het archiveren, maar puur op de huidige taak. Bovendien, ga er maar eens aan zitten om een fatsoenlijke geografische index te maken.
De enige manier tot ordening is een nieuw inventaris/catalogus-systeem inclusief ID's per object.
En het BRV is natuurlijk niet ingericht op geografie. Bij de uitvoering van de werkzaamheden werd er kortweg niet gedacht aan het archiveren, maar puur op de huidige taak. Bovendien, ga er maar eens aan zitten om een fatsoenlijke geografische index te maken.
De enige manier tot ordening is een nieuw inventaris/catalogus-systeem inclusief ID's per object.
Lord of the Ringstand
Dat het forum weer teruggevonden zal worden is zeer te hopen. En die stap zou op de eerste plaats gemaakt moeten worden door de bunkermusea. Na mijn speurtocht naar wat er allemaal nog in Den Helder actief is, bleek dat men allemaal naar Fb is overgeschakeld. En dat geldt ook voor buiten Den Helder: Noordwijk, Scheveningen, Hoek van Holland, Vlissingen... totale radiostilte hier. Ik kan mij voorstellen dat voor publieksactiviteiten Fb óók (met de nadruk op óók) handig is. Maar het verlaten van dit forum kan ik niet echt begrijpen. Facebook is een uitstekend medium om én informatie te laten verdwijnen, en tevens om data van jou en je contacten te delen met Meta. Vooral dat laatste ga ik steeds meer problemen mee krijgen.
Maar ik denk dat we hiermee het voorstelthema ver voorbij zijn gegaan.
Maar ik denk dat we hiermee het voorstelthema ver voorbij zijn gegaan.
Hoezo moeten bunkermusea de eerste stap nemen? Ook het Nederlandse vestingwezen deelt bijzonder weinig op het forum en is hoofdzakelijk op Facebook te vinden, zoals https://www.facebook.com/groups/605765959091426. Ik ben zelf geen liefhebber van Facebook, Instagram, LinkedIn,TikTok enz. enz., maar ze zijn in tegenstelling tot het forum wel makkelijk bereikbaar en breed gebruikt.
De kracht van het forum is (als het goed is) dat hier mensen samenkomen wiens interesse in vestingwerken verder gaat dan een gezellig dagje uit, of het menu van het zoveelste in een fort gevestigde horeca. Als het forum minder wordt ligt dit toch echt aan de leden zelf, er wordt steeds minder gedeeld en steeds meer geklaagd. Wij zijn het die het forum maken, niet de managers van musea, horeca of bijvoorbeeld Staatsbosbeheer.
Kortom, deel meer leuke en interessante dingen op het forum. Persoonlijk mis ik bijvoorbeeld de Fortificatie Forum Quiz heel erg, kunnen we die niet weer opstarten?
Bart.
Ik hoop wel dat binnenkort een nieuw lid zich voorstelt zodat we hier van onderwerp kunnen veranderen.
De kracht van het forum is (als het goed is) dat hier mensen samenkomen wiens interesse in vestingwerken verder gaat dan een gezellig dagje uit, of het menu van het zoveelste in een fort gevestigde horeca. Als het forum minder wordt ligt dit toch echt aan de leden zelf, er wordt steeds minder gedeeld en steeds meer geklaagd. Wij zijn het die het forum maken, niet de managers van musea, horeca of bijvoorbeeld Staatsbosbeheer.
Kortom, deel meer leuke en interessante dingen op het forum. Persoonlijk mis ik bijvoorbeeld de Fortificatie Forum Quiz heel erg, kunnen we die niet weer opstarten?
Bart.
Ik hoop wel dat binnenkort een nieuw lid zich voorstelt zodat we hier van onderwerp kunnen veranderen.
Een opmerking betitelen tot "klagen". Dit is natuurlijk een uitstekende manier om mensen helemaal weg te jagen, ha. Doet mij er nog aan denken dat ik in 2011 een uitje naar Fort Rijnauwen heb georganiseerd, waarbij we dankzij Dirk een fraaie middag hadden. 2011! Lang geleden. Het forum bestond net drie en een half jaar. Net na de oprichting van het forum: de excursie naar Den Helder, met mede-organisator een voormalig forumlid dat nu hier alleen voorbij komt als persoon die boeken verkocht, maar nooit iets opleverde. "Het kan verkeren", zei Bredero. Iets minder lang geleden: de gouden betonmolen, of andere activiteiten. Corona sloeg toe. Zelfs de viruele Motorbar de Ständiger Ausbau is nooit meer heropend. Lees https://fortificatieforum.nl/viewtopic. ... 3&start=30 Het kan toch niet zo zijn dat alle motorrijders zijn bezweken?
Terug naar de "klacht". Kennelijk is uitleg noodzakelijk. Wat ik bedoel te zeggen is dat van die bunkermusea diverse mensen actief waren op het forum. Zachtjesaan is men hier vertrokken. Gevolg: activiteiten, voortgang wordt hier niet meer gemeld. Men komt ook - als ik de statistieken mag geloven - helemaal niet meer terug. Ik ga geen details delen, dat kan iedereen zelf nagaan.
Dat de internet-fastfood ("now you see it, now you don't") de standaard is geworden, het zal wel. Het is wel jammer dat om zaken te volgen, je zo gedwongen wordt om je Facebook stream te bekijken. Tegelijkertijd vult die zich op last van Meta met allerlei troep die ik niet wil zien. Als dat de keuze is, en bezoekers trekt. ik vind ik het prima. Als mijn opmerking gelezen wordt als een "opdracht", of (wellicht erger) "klagen", het zij zo. Ik blijf mijn nieuwsberichtjes over Romeinse vondsten plaatsen. Ook al doe ik het vooral om het voor mij zelf op een plekje te hebben, als archief.
Tot slot, wederom mijn dank aan het management om de zaak in de lucht te houden. Een totale ondergang zoals het Forumeerstewereldoorlog is ons tot nu toe bespaard gebleven.
Laat ik nog iets delen. Een plaatje van mijn laatste fortificatieactiviteit. Een uitstapje naar Woudrichem in september van dit jaar. Op de foto: de Gevangenpoort, Want ik geef toe, ook ik doe sinds jaren weinig meer. Ook al omdat mede-bunkerliefhebbers het druk kregen, andere belangstellingen kregen, of inmiddels overleden zijn. Wellicht, als de tijd mij gegeven is, kom ik er nog op terug: 50 jaar fortificaties: vestingwallen, stadspoorten en beton. Lijkt me een mooie anthologie, als afsluiting.
Terug naar de "klacht". Kennelijk is uitleg noodzakelijk. Wat ik bedoel te zeggen is dat van die bunkermusea diverse mensen actief waren op het forum. Zachtjesaan is men hier vertrokken. Gevolg: activiteiten, voortgang wordt hier niet meer gemeld. Men komt ook - als ik de statistieken mag geloven - helemaal niet meer terug. Ik ga geen details delen, dat kan iedereen zelf nagaan.
Dat de internet-fastfood ("now you see it, now you don't") de standaard is geworden, het zal wel. Het is wel jammer dat om zaken te volgen, je zo gedwongen wordt om je Facebook stream te bekijken. Tegelijkertijd vult die zich op last van Meta met allerlei troep die ik niet wil zien. Als dat de keuze is, en bezoekers trekt. ik vind ik het prima. Als mijn opmerking gelezen wordt als een "opdracht", of (wellicht erger) "klagen", het zij zo. Ik blijf mijn nieuwsberichtjes over Romeinse vondsten plaatsen. Ook al doe ik het vooral om het voor mij zelf op een plekje te hebben, als archief.
Tot slot, wederom mijn dank aan het management om de zaak in de lucht te houden. Een totale ondergang zoals het Forumeerstewereldoorlog is ons tot nu toe bespaard gebleven.
Laat ik nog iets delen. Een plaatje van mijn laatste fortificatieactiviteit. Een uitstapje naar Woudrichem in september van dit jaar. Op de foto: de Gevangenpoort, Want ik geef toe, ook ik doe sinds jaren weinig meer. Ook al omdat mede-bunkerliefhebbers het druk kregen, andere belangstellingen kregen, of inmiddels overleden zijn. Wellicht, als de tijd mij gegeven is, kom ik er nog op terug: 50 jaar fortificaties: vestingwallen, stadspoorten en beton. Lijkt me een mooie anthologie, als afsluiting.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De opmerking "er wordt steeds minder gedeeld en steeds meer geklaagd" was gericht aan "de leden" van het forum, je hoeft je absoluut niet persoonlijk aangevallen te voelen. Hij was algemeen bedoeld en had verder niets met jouw opmerking te maken.Verder geloof ik dat we over veel zaken hetzelfde denken, we missen de hoogtijdagen van het forum. Zo heb ook ik genoten van het bezoek aan Den Helder met Bertha & René. Het uitje naar Rijnauwen (waar ik tegenwoordig vrijwilliger ben) met Dikkieturf was een geweldige belevenis.
Ik heb dit stukje enkel geschreven om iedereen (mijzelf incluis) aan te moedigen weer meer te doen/delen op het forum.
Ik heb dit stukje enkel geschreven om iedereen (mijzelf incluis) aan te moedigen weer meer te doen/delen op het forum.