Bunkerarchief aanvulling 2024

Discussie en uitwisseling omtrent archieven en cartografie m.b.t. de Tweede Wereldoorlog en Fortificaties
Plaats reactie
MaxV

Bunkerarchief aanvulling 2024

Bericht door MaxV »

Hallo allemaal,

Ik heb nog niemand zien praten over deze recente aanvulling aan het Bunkerarchief, dus wie weet weten jullie dit nog niet:
In november van vorig jaar zijn er in het Bunkerarchief (Nationaal Archief, 2.13.167) een 260 nieuwe inventarisnummers toegevoegd onder het nieuwe hoofdstukje 'Aanvulling 2024'. Het gaat grotendeels om plattegronden, bouwtekeningen en Lagepläne, maar er zijn ook een paar andere documenten. Meerdere stukken horen samen met stukken uit eerder beschikbare inventarisnummers, wat ik raar vind, want volgens het archief zijn deze stukken 'afkomstig van particuliere schenkingen' (e-mailgesprek). Ik zal de dingen die opvallend zijn aan deze nieuwe stukken later in dit onderwerp plaatsen.

Maxim
MaxV

Re: Bunkerarchief aanvulling 2024

Bericht door MaxV »

Laat ik meteen even sturen wat mij het meest aan het denken zette:
De Baufortschrittskarten der Sperre und Kw-Hindernisse in inventarisnummer 1130 missen tekst, zowel de datum als de ingevulde data zijn weggegumd? Er zijn verder wel nog restjes te lezen, dus het heeft er wel ooit gestaan. De datum op de meeste bladen lijkt 25. 2. 45 te zijn, behalve op het blad van Alkmaar waarbij de maand mogelijk toch een 4 is. Ook is er soms een stukje uitgeknipt, zou daar een oudere datum onder hebben gestaan? Op het blad van Petten-Schoorl is er net onder het gat het jaartal 44 te lezen in het bruin, en waar Mar. Fest. Pi. Stab. 4 geschreven staat is eronder volgens mij Fest. Pi. Stab. 15 te lezen, ook in het bruin.

Wat ik denk dat er is gebeurd is dat de eerste Baufortschrittskarten eerst getekend waren door de Fest. Pi. Stab. 15 en later gekopieerd waren (de bruine kleur), en deze gekopieerde kaarten waren door de Mar. Fest. Pi. Stab. 4 hergebruikt (Zwarte kleur). Hierna wordt het lastig; er bestaan enkele scans van Baufortschrittskarten der Sperre und Kw-Hindernisse in zwartwit, met de datum 25. 4. 45. Een van deze scans staat bijvoorbeeld in het boek 'Atlantikwall in kaart, Bunkers en bezetting in Zuid-Holland' (van Beveren & Rijpsma, 2022) op pagina 224. Op deze tekening is wel te lezen wat de datum is en wat er in het tabel staat, dus ik vermoed dat de tekst van de kaarten is verdwenen tussen wanneer die scan gemaakt was en de kaarten in het archief terecht kwamen. Dit laatste was echter enkel speculatie met meerdere veronderstellingen en moet niet als feitelijk worden gezien, ik vraag me af wat jullie hierover denken.

Maxim

PS: Ik ben op zoek naar de oude scans van de Baufortschrittskarten der Sperre und Kw-Hindernisse, heeft iemand die?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
AvB
Contacteer:

Bericht door AvB »

De inventarisnummers zonder 'zie ook [oud inv nr] heb ik nog niet bekeken want ik dacht dat het herpakte bestaande plattegronden waren maar dat zijn het dus niet. Het lijkt erop dat nieuwe plattegronden zijn 'opgedoken'. Ik dacht eerst dat er dubbelingen tussen zaten, maar het lijken daadwerkelijk aanvullingen.

Bijvoorbeeld:

1199-1201 Type M 263: Leitstand für mittlere und leichte Seezielbatterien 1944 3 bladen
Zie ook inv.nr. 1025.

1199 Draufsicht, 1200 Elektro-Installation en 1201 Einbau von E m-Geräte in M. Leitst vind je niet terug onder inv nr 1025. Dus dat duidt toch op 'nieuwe' plattegronden.

In de beschrijving van het archief vind ik gekgenoeg niks terug over de aanvulling van 2024.

Het is wel weer even puzzelen maar een mooie aanvulling op de bestaande plattegronden. Zo ben ik nu benieuwd naar de plattegronden van de M 305.
1217 Schalungsplan (M 305/1a)
1218 Schalungsplan (M 305/1b)
1219 Schalungsplan (M 305/1c)
1220 Trägerplan
1221 Einrichtungsplan

Snel maar weer terug. Of heb jij al scans gemaakt?

Wat betreft de Baufortschrittskarten der Sperren und Kw-Hindernisse denk ik dat de Mar.Fest.Pi.Stab. gewoon een kopie heeft gemaakt van het bestaande materiaal en daarmee is verder gegaan. Ze namen nu eenmaal de werkzaamheden van hun voorganger over.

/edit om onduidelijk te voorkomen heb ik mijn oude bericht aangepast.
Nicht ärgern - Nur wundern!
MaxV

Bericht door MaxV »

Hey AvB,

Stom dat ik jouw edit nu pas zie, of heb je hem onlangs aangepast?

Van de stukken waar jij het over hebt heb ik helaas nog geen scans, en terug naar het archief wordt lastig voor mij, omdat ik iedere dag school in de weg heb staan. Toch zal ik proberen eens (of vaker) een dinsdag in te plannen, maar dat kan nu niet want ik krijg een '502 Bad Gateway' error op de website van het NA...

Maxim
MaxV

Bericht door MaxV »

En dan kom ik weer met een ander inventarisnummer, nummer 1129.

Dit nummer bevat een lijst van verschillende Widerstandsnester en Stützpunkte waarvan de namen en nummers toevallig precies overeenkomen met de bekende kaarten van de Mar. Fest. Pi. Gruppe Wassenaar zoals die in het NIMH onder 575 Bureau Inlichtingen, inv.nr. 89 staan. Verder staan ook een paar stellingen in waarbij er bij staat dat deze geen grondplan hebben. Dan nu het interessante, er zijn drie stellingen die afwijken.

1 Lfd no 28, Batterie Kernwerk Ijmuiden, heeft 2 plannen, persoonlijk vermoed ik duplicaat
2 Lfd no 29, Sani.-stand Ijmuiden, deze staat er wel in als met grondplan maar staat niet tussen die die in het NIMH staan
3 Lfd no 36, Panzerriegel C. Ijmuiden, deze staat niet tussen de anderen in het NIMH, maar heb deze (denk ik) wel gevonden in NIMH onder 471 De Wolf, inv.nr. 17

Deze laatste drie plannen heb ik nog niet gezien en zeker in de laatste twee ben ik zeer geïnteresseerd.
Hopelijk is dit voor jullie ook zo interessant!

Maxim
AvB
Contacteer:

Bericht door AvB »

Ik kan wat ik heb gefotografeerd wel delen. Verder heb ik die Panzerriegel plattegrond opgevraagd, die zal ik hier ook delen.
MaxV

Bericht door MaxV »

Dat zou echt top zijn!
Ik sta er zelf verder ook voor open om mijn eigen foto's en scans te delen.
AvB
Contacteer:

Bericht door AvB »

Hierbij de kaart Panzerriegel IJmuiden uit maart 1945.
MaxV

Bericht door MaxV »

Wauw, dank je wel voor het delen van deze mooie kaart!
Ik was eerst compleet overtuigd dat dit zo'n Baufortschrittskarte zou zijn als de andere kaarten van de Wassenaar Gruppe, en ook op een andere locatie. Echter toch een hele interessante kaart, Ik ga zelfs een printout er van boven mijn bed hangen. :D

Nogmaals bedankt AvB,

Maxim
maarten-stahlbeton
Contacteer:

Bericht door maarten-stahlbeton »

Leuk om het stuk te zien buiten Tata! Ik ken alleen de stukken die op Tata zelf liggen, nog niet eerder een kaart gezien van Rooswijk en Velsen-Noord
Lord of the Ringstand
cdet

Bericht door cdet »

Hey,

even een vraagje. Ik heb het nationaal archief ook al doorgespit maar ik ben op zoek naar de baufortschrittkarten zoals bijgevoegd. Online kom je een hoop kopieën tegen maar deze Bfk's ben ik origineel nog niet tegen gekomen. Heeft iemand een idee uit welk archief deze vandaan zijn gekomen? Het NIMH zegt deze niet te hebben en bij het Nationaal Archief of Budesarchiv heb ik ook geen geluk gehad.

Groetjes, Chris
Plaats reactie

Terug naar “Archieven & Cartografie”