Wandelend langs de Grebbelinie: een terugblik op 2009

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Plaats reactie
wattman
Donateur
Donateur

Wandelend langs de Grebbelinie: een terugblik op 2009

Bericht door wattman »

Het was 2009. Het huidige fortificatieforum bestond net een jaar. Het jaar dat ik op het forum drie reisverslagen plaatste, die zeer origineel zijn genaamd 'wandelend langs de Grebbelinie' I, II en III. Hierin deed ik verslag van mijn verkenningstochten langs de Liniedijk tussen Scherpenzeel en het Werk bij Krachtwijk (ten noorden van Amersfoort) aan de hand van het boekwerkje van Bert Rietberg. Toen nog de tweede druk uit 2006.

Het waren andere tijden. Ik herinner mij dat ik nauwelijks andere wandelaars tegenkwam en de Asschatterkeerkade had ik helemaal het rijk alleen. Dat is - zo merkte ik een paar jaar geleden - nu wel anders. Ook andere tijden omdat, als ik mijn fotocollectie zo doorkijk, werkelijk onderweg elk stukje beton werd vastgelegd. Althans zo lijkt het, want de restanten van diverse G-kazematten sloeg ik over als zijnde 'minder interessant', of heb ik volledig over het hoofd gezien.

Die oude reisverslagen zijn echter tamelijk onbegrijpelijk geworden omdat de bijbehorende foto's niet meer te zien zijn; ik vermoed het gevolg dat de oorspronkelijke locatie van de foto een eigen website was, die nu niet meer bestaat. Die foto's waren destijds ook gepubliceerd in een resolutie die 16 jaar later niet bepaald meer aan de eisen voldoet.

Ik ben bezig diverse series oude foto's te uploaden naar flickr.

Het eerste album over de Grebbelinie is hier te bekijken https://www.flickr.com/photos/mars1940/ ... 323854250/ Het begint met de Duitse 703 van de Pantherstellung even ten noorden van de Rothbrug bij Woudenberg, en via nog twee 703's en diverse B en S3 kazematten had ik vier uur later ik de S7 op de Asschaterkeerkade bereikt. Die stond toen nog tussen de bomen, en was ook toegankelijk voor de liefhebber. Na een kleine fotoserie was het tijd om terug te wandelen om de bushalte op te zoeken. Deze verkenningstocht op 14 april 2009 is trouwens, typisch genoeg, overgeslagen in die drie oude reisverslagen.

Mocht de kijker 157 foto's 'iets' te veel van het goede vinden, dan kan ik dat volledig begrijpen.
ducatim901

Re: Wandelend langs de Grebbelinie: een terugblik op 2009

Bericht door ducatim901 »

Blijft zeker op een lekker zomerdag/avond een lekkere plek om te wandelen.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”