Algemene Vragen

De Stützpunktgruppe Scheveningen
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Algemene Vragen

Bericht door ducatim901 »

In de duinen bij Den Helder is op sommige plaatsen nog te zien dat de planten die op de plek van de bunkers staan soms nog anders zijn dan de duinplanten.
Volgens oude mensen uit de buurt werden er idd grasvelden geplagd om het gras daarna op de bunkers te leggen voor camouflage.
Geen idee of je dit kunt zien vanuit je vliegtuig maar het moeten toch rare en opvallend groene vierkantjes geweest zijn waar normaal helmgras zou moeten staan.
Het zou kunnen dat het tijdelijk was om het beton minder zichtbaar te maken, los zand zou mogelijk te snel weg waaien en het duurt even eer helmgras een beetje body heeft dat het werkt als camouflage.

Flink offtopic; bij de forten van de Stelling van Amsterdam werden de funderingen van de forten (verdedigbare grondwerken) gemaakt met grond uit de kustgebieden en na de bouw van de daadwerkelijke forten was de flora (en fauna) een vreemde eend in de bijt, zo zijn er verschillende planten te vinden op de forten die normaal niet of nauwelijks in de polders voor zouden komen.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Louis1944
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 feb 2024, 12:08

Re: Algemene Vragen

Bericht door Louis1944 »

Dank voor de boeiende antwoorden! Ik ben hier goed mee geholpen.

Ik heb nog een vraag van algemene aard: In hoeveel 'gietingen' werd een gemiddelde Duitse bunker gegoten? Ik zou uitgaan van minimaal drie: één voor de funderingsplaat, één voor de muren en één voor het dak. Zijn daar algemene dingen over te zeggen?
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Algemene Vragen

Bericht door ducatim901 »

In boeken en documenten is terug te vinden dat gewapendbeton bunkers altijd in één keer werden gegoten omdat zo de sterkte van de bunker het beste is.
Dit in tegenstelling tot de bouw van Nederlandse schuilplaatsen (pyramides) die in drie keer werden gegoten.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Scheveningen”