Bunkerdag 2023

Interessante dagen, rondleidingen, openstellingen en activiteiten m.b.t. tot de Wereldoorlogen en/of Fortificaties
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bunkerdag 2023

Bericht door AvB »

Aanstaande zaterdag is het weer Bunkerdag!
Wat hebben jullie op de planning staan?
Ik zit met Jeroen Rijpsma bij onze boekenstand in het Van Stolkpark in Den Haag, in het complex Führer der Schnellboote (Wn 311). Kom gerust langs voor een praatje en een mogelijkheid om het boek te bekijken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bunkerdag 2023

Bericht door Remco de Goede »

Ik ben daar rond 10 uur, daarna richting wijk aan zee
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Bunkerdag 2023

Bericht door Ruud »

Even een overdenking, Bunkerdag, het innitiele idee; unieke locaties (bunkers) die normaal niet bereikbaar zijn openstellen voor publiek (ik noem FDS, SBB etc.) ... wat is het inmiddels zo'n beetje (geworden); alle musea op een dag open. Super voor de bezoeker, alle musea op een dag langs voor een schijntje. Killing voor de musea die afhankelijk zijn van de entreegelden, met een beetje mazzel verkoop je enkele tickets, de rest van het bezoekt loopt gratis naar binnen.

Zullen we afspreken, bij de musea waar je geen bandje koopt, je een kleinigheid doneert :idea: Eehh en het boek van Arthur en Jeroen koopt .... :lol:
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bunkerdag 2023

Bericht door AvB »

Denk je niet dat je op deze dag niet gewoon heel veel extra bezoekers hebt? Die sparen dat niet op voor deze dag. Bij Stichting Bunkerbehoud werken we overigens altijd met vrijwillige bijdrages.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Bunkerdag 2023

Bericht door PdK »

Hoi Ruud,
Hadden jullie (zoals Arthur ook benoemd) niet veel meer bezoekers dan normaal? De eerste paar uur krijg je toch veel mensen die bij jou een bandje kopen, waarmee je mogelijk / hopelijk meer omzet dan een reguliere dag?
Wat ik nog charmant genoeg vind:
- Je trekt een veel bredere doelgroep aan, zoals mensen die normaal niet op zaterdag een enkel museum bezoeken
- Mensen kunnen een bijzonder programma voor zich zelf samenstellen. En dat is ieder jaar (ergens) anders
- Hierdoor kijken mensen er al in april naar uit en gaan zich verdiepen in alle locaties langs de kust
- De PR en beleving op de dag vergroot ontzettend de bekendheid van de Atlantikwall en daarmee (minder bekende) musea (voor misschien wel een apart bezoek)
- Er zijn naast de bekende musea toch ook wel unieke locaties die niet vaak open zijn

Wat je zegt: de charme van unieke locaties / bunkers die eenmalig open zijn verdwijnt inderdaad wel een beetje. Zien jullie daarvoor in IJmuiden ook geen mogelijkheden meer? Dus toch eens in de zoveel jaar de Schnellbootbunker, afgewisseld met een andere?
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: Bunkerdag 2023

Bericht door XX_Alexander_XX »

Mijn ervaring is zo'n beetje wat Peter aangeeft maar ik kan wat Ruud schrijft ook wel wat in vinden. De unieke locaties zijn natuurlijk na een paar jaar ook wel bekend en niet zo spannend meer.

Er zijn tijdens bunkerdag bij ons geen uitgebreide rondleidingen. Daarvoor is het te druk. Voor uitgebreidere informatie / rondleiding kunnen ze het museum nog een keer bezoeken en dat wordt ook wel gedaan.
MarcoPJ
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mei 2023, 19:52

Re: Bunkerdag 2023

Bericht door MarcoPJ »

Het Bezoekerscentrum vliegveld Valkenburg deed dit jaar voor de tweede keer mee aan Bunkerdag en voor ons was het een succes. Normaal zijn we alleen op zaterdagmiddag van 13u-16u open en dan ontvangen we gemiddeld 15 bezoekers. Op Bunkerdag waren we de hele dag open en we hadden 293 bezoekers. Normaalgesproken gratis toegankelijk (een vrijwillige bijdrage stellen we op prijs). Zelfs ver in de middag kregen we nog bezoekers die bij ons een polsbandje aanschaften. Weliswaar kochten de meeste bezoekers hun polsbandje op andere locaties, financieel gezien was Bunkerdag voor ons een opsteker. En dan zitten wij niet eens in een WO2 bunker, maar in een Koude Oorlog bunker uit 1982.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bunkerdag 2023

Bericht door AvB »

Ook ik in Den Haag (Führer der Schnellboote) kochten nog tegen sluitingstijd mensen een polsbandje voor een bezoek. Zijn denk ik vooral toevallige passanten.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “Agenda”