Kazematten bij Dalem

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Kazematten bij Dalem

Bericht door Barst »

Om nog even naar de kazematten terug te keren: op pagina 155 komt Joost Michels in zijn "...de fictie dat Holland een vesting is..." met het nieuws dat van de drie kazematten bij Utrecht alleen 't Hemeltje gebouwd zou zijn. De twee andere zouden wegens te lang twijfelen en soebatten wel besteld, maar niet meer gerealiseerd zijn. Dat de kazemat bij Rhijnauwen inderdaad niet gebouwd is mag ik graag geloven, maar kennelijk is het overduidelijk zichtbare restant van de kazemat aan de Marsdijk ook fictief.
Ook over kazematten bij Dalem staan in zijn schitterende boek (proefschrift) een hele hoop plannen en tekeningen, maar ik kan zo snel geen bewijs vinden dat ze ook daadwerkelijk gebouwd zijn. Feit is en blijft dat vooral wat er in de laatste fase van het interbellum nog wel, en wat niet meer, gerealiseerd is een soms erg raadselachtig onderwerp is.

https://dare.uva.nl/search?identifier=8 ... a905c463b0 (Hier dus inderdaad helemaal gratis te downloaden)
https://coehoorn.nl/product/de-fictie-d ... e-1914-40/ (Hier ook te koop voor in je boekenkast)
https://www.youtube.com/watch?v=DqB66O3YAY4 (Webinar MvC)
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Kazematten bij Dalem

Bericht door Barst »

Op het bordje bij de Dalemse sluis is overigens te lezen dat het liniedijkje niet het enige waterbouwkundige werk in deze omgeving is dat hersteld is. :D
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Kazematten bij Dalem

Bericht door Dikkieturf »

Ik heb van een oud fortwachter van het fort bij Rijnauwen (Albert Polman I.M.) gehoord dat er achter het Theehuis ook een G-kazemat heeft gelegen. Hij wist niet wat voor type.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Kazematten bij Dalem

Bericht door ducatim901 »

Dag Dikkie T,
Dit was een G-uit de eerste serie met afwachtingsruimte.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Kazematten bij Dalem

Bericht door Dikkieturf »

Thanks!

DT
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Kazematten bij Dalem

Bericht door Martijn »

We hebben in het verleden eerder gediscussieerd over deze kazemat (viewtopic.php?t=293&start=195).
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Kazematten bij Dalem

Bericht door Barst »

Hetzelfde had ik dus ook alin mij eerste post bij dit onderwerp geschreven:

"Op het forum is eerder gesproken over de bij Utrecht gebouwde kazematten ter compensatie van de elektrificatie van de spoorwegen. Recent over kazematten bij Blauwkapel en in het verleden is er discussie geweest of de g-kazemat met afwachtingsruimte bij R(h)ijnauwen wel of niet gerealiseerd is:viewtopic.php?t=293&hilit=marsdijk&start=15. Conclusie was toen dat deze waarschijnlijk niet verder is gekomen dan de ontwerpfase."

Mijn post "door Barst » 06 mei 2017 13:23" aldaar begint met de zin: "Vond vanmorgen een map met een aantal kaarten die ik ooit van Ducatim heb gekregen terug op m'n computer. Weet niet precies wat voor kaarten en uit welk jaar, maar misschien kunnen ze helpen bij het vraagstuk over de G-kazematten tussen Rhijnauwen en Vechten."

De eerste kaart betreft de G-kazematten bij fort Rijnauwen, de kazematten III, IV en V hierop zijn bekend en bestaan heden ten dage nog. Kazemat VI, inderdaad gelegen tussen het kasteel en het theehuis bestaat niet meer, of is nooit gerealiseerd (maar zou dus heel goed de kazemat kunnen zijn waar Dirk het nu over heeft) De Kazemat met de W zou het exemplaar met afwachtingsruimte moeten zijn. Of deze ooit gebouwd is is dus in ieder geval erg twijfelachtig.

Inmiddels is ook duidelijk geworden dat in ieder geval de kazemat aan de Marsdijk, geen aparte afwachtingsruimte had. In noodgevallen kon wel de ingangsruimte als schuilplaats gebruikt worden. De kazemat voor bij Rijnauwen was volgens mij van dat ontwerp.

IMG_3300.JPG
Bart
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Kazematten bij Dalem

Bericht door Barst »

Zo langzamerhand gaat dit item over zo ongeveer alles behalve kazematten bij Dalem, maar toch wil ik het liever hier nog even over een andere kazemat hebben dan een nieuw onderwerp te beginnen .

Ik ben vast niet de enige die het opgevallen is dat bij de kazemat Marsdijk de ingang niet recht achter de koepel ligt, maar schuin. En dat het ontwerp van de koepel eerder breed dan lang is:
Mars1.JPG
Mars2.JPG
Mars4.jpg
De kazemat kan dus niet van dit ontwerp zijn:
02051939.JPG
Volgens mij moet namelijk de ingangspartij haaks op de koepel staan in plaats van er recht achter. Ik heb zelf het juiste ontwerp van deze kazemat niet kunnen vinden, iemand anders wel??????
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Kazematten bij Dalem

Bericht door Martijn »

Barst schreef: 29 jan 2023, 22:24 Hetzelfde had ik dus ook alin mij eerste post bij dit onderwerp geschreven:
Lekker helder moment van mijn kant... :oops:

Maar goed; van deze kazemat heb ik, naast de al getoonde tekening, nog twee andere ontwerpen gevonden. De eerste is uit mei 1937, de tweede uit september 1939. Beide tekeningen tonen een ingang die niet recht achter de koepel zit. De tweede lijkt qua vorm het meest overeen te komen met het restant dat er nu nog ligt. De ingang ligt echter wel aan de verkeerde kant (tenzij het ontwerp gespiegeld is gebouwd).
Sept 1937.JPG
Mei 1939.JPG
Barst schreef: 29 jan 2023, 22:24 Inmiddels is ook duidelijk geworden dat in ieder geval de kazemat aan de Marsdijk, geen aparte afwachtingsruimte had. In noodgevallen kon wel de ingangsruimte als schuilplaats gebruikt worden.
Als het begeleidend schrijven bij de ontwerpen uit 1939 betrouwbaar is zou de kazemat aan de Marsdijk juist de enige zijn die wel over een afwachtingsruimte beschikte. Misschien toch maar weer eens wat verder in dit onderwerp duiken.

Groeten,
Martijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”