NPS De Oorlog

De Stützpunktgruppe Schiermonnikoog
Plaats reactie
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

NPS De Oorlog

Bericht door Renev »

Hi
Ik hoop niet dat ik iets post wat iedereen al heeft gevonden, nu of eerder. Bekend was het natuurlijk wel.
Het is de NPS uitzending over Schiermonnikoog - waarbij de constructie van een deel van de Atlantikwall op dat eiland wordt getoond met het accent op de Wassermann bunker en waar heel nauwkeurig wordt getoond hoe dat toen in zijn werk ging. De presentator was Rob Trip nu van de NPO.
Voor mij persoonlijk het ankerpunt van het zoeken naar alle gegevens die tot míjn boek over de Schleistelling leidden.
Ik kreeg overigens van hen niet de bekende factuur van Kool en Wildeboer (ook op de film te zien) , want daar zat de bekende CABR ban op.
Dat heb ik toen anders opgelost via een stevige omweg.
Leuk om weer terug te zien.
https://archief.ntr.nl/deoorlog/page/ma ... straf.html

René
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NPS De Oorlog

Bericht door AvB »

Interessant vraagstuk ook. Doe je als bouwbedrijf mee. Dat is eigenlijk een simpele economische keuze. "Je kon niet weigeren", was natuurlijk niet de reden. Er hebben een aantal flink verdiend.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: NPS De Oorlog/Schiermonnikoog

Bericht door Renev »

Draagwijdte geschut Kriegsmarine bij de Batterie.

Nu ik weer wat docu's heb doorgenomen als boven vermeld kwam ik weer de uiteenzetting tegen dat de SS-ers op de boerderij van Talsma aan het eind van de oorlog door de IKO onder controle werden gehouden met hun kanonnen. Niet luisteren zou schieten betekenen.

Gezien de korte afstand tussen Batterie en boerderij lijkt me dat erg lastig. Ik ben geen artillerist maar al die verhalen die niet op schrift staan doen me twijfelen. Net als dat verhaal over "sabotage" aan de Wassermann bunker, maar daar was het bewijs met enige kennis van de ontwikkeling van de Wassermann eenvoudig te vinden.

En met 20 cm luchtdoelgeschut schiet je je ook niet echt in de prijzen.
Voorlopig zet ik dit verhaal even bij de categorie kampvuur.

Iemand anders erover ... graag
René
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: NPS De Oorlog

Bericht door ErwinZ »

De dreiging van een kanon op je boerderij is voor onwetenden vaak wel genoeg. Een granaat die er doorheen vliegt maakt natuurlijk ook schade, al zal deze op korte afstand waarschijnlijk niet tot ontploffing komen.

20cm flak geschut is uitermate geschikt als anti-personeel. Dat werd heel vaak als zodanig ingezet.

Al met al heeft het wel een heel hoog broodje aap verhaal.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: NPS De Oorlog

Bericht door Ties »

Afstand tussen boerderij en Batterie bedraagt ca. 4km. Ruim voldoende om een goed schot te leveren. Batterie Delfzijl lukte het op een Canadese tank 600m. verderop.
Een grijs verleden...
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: NPS De Oorlog

Bericht door Renev »

Wellicht. Thx Ties.
René
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: NPS De Oorlog

Bericht door ErwinZ »

4km is idd meer dan zat. Ik dacht dat de boerderij letterlijk naast de batterie zou staan.
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: NPS De Oorlog

Bericht door Renev »

De kanonnen niet maar de commandopost wel. Althans dat lijkt er een beetje op, gebaseerd op het opschrift in de Wassermannbunker
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: NPS De Oorlog

Bericht door Ties »

Een Stützpunktkommandant is wat anders dan de Batteriechef van een Marine Flak Batterie, of een Inselkommandant (hoogste orgaan op een eiland). De Batteriechef en heel misschien de Inselkommandant gaf bevelen aan de batterij en niemand anders. Ik neem aan dat de chef van de Schleistelling als Stützpunktkommandant van Schlei was aangewezen en kantoor hield in de Wassermann, aangezien de bunker ook tot Schlei behoorde.
Een grijs verleden...
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Schiermonnikoog”