Wat en waar?

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de Stelling van Amsterdam
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Wat en waar?

Bericht door Barst »

Volgens de laatste Saillant is dit fort Juromenha in Portugal. Dat lijkt mij niet, maar wat (ws een remise in de NHW) en waar is het dan wel? Heb zelf al langer gezocht maar kan hem niet thuisbrengen.
img20211216_05530919.jpg
Bart
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Wat en waar?

Bericht door Ties »

Fort Giessen: https://forten.nl/activiteit/verhalen-van-de-linie/

rechtsklik op jouw afbeelding en dan kun je afbeelding zoeken met Google lens, binnen 20 seconden had ik het.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Wat en waar?

Bericht door ducatim901 »

Ziet er nu alleen anders uit, de kelder zoals deze op de foto zichtbaar is is weer onder een laag grond verdwenen.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Wat en waar?

Bericht door Barst »

Inderdaad, die foto's heb ik wel gezien. Vond het al een vreemd gebouw met die twee roldeuren in de onderste verdieping. Als daar het geschut stond moest dat de helling op en af. Ken alleen remises met het geschut op de begane grond en buskruitopslag in de kelder.

Heb wel Google Lens op mijn telefoon maar voor Windows kan ik het niet vinden.

Bart
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Wat en waar?

Bericht door Martijn »

In de ‘originele’ staat stond het geschut ook boven. De benedenverdieping was bedoeld voor opslag van kruit en projectielen. Hier kon je alleen komen via een trap aan de binnenkant van het gebouw.
Ergens in de jaren ‘50 is de grond voor het gebouw weggegraven en heeft men een extra ingang toegevoegd. Dit is nu dus weer ongedaan gemaakt.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Wat en waar?

Bericht door Dikkieturf »

Hallo forumgenoten,

Wat over het algemeen "kelder" genoemd word staat eigenlijk op het maaiveld van het fort, ingebouwd in de hoofdwal en is dus begane grond. De remise zelf staat op de wal en is dus eigenlijk de 1e verdieping. Kruit opbergen in een kelder was niet wenselijk i.v.m. vocht.
Giessen, gebouw B, alle bouwlagen, OPV 462 C 3.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Wat en waar?

Bericht door Barst »

Bedankt voor het meedenken heren. Vond het eerst nog vreemd dat er in remise maar een klein deurtje zit, te klein voor geschut. Nu ik beter naar de foto kijk zie ik dat ook dit een latere aanpassing is. Iemand bekend waarom deze aanpassing in de jaren vijftig gedaan is?

Bart
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Wat en waar?

Bericht door Dikkieturf »

Hallo Bart,

Nij het bekijken van de tekeningen is mijn conclusie dat het bovenste deel niet bedoeld was als remise maar als verbruiks- of tussen
Rijnauwen, kapitein Dirk 01-367.jpg
magazijn. Dat verklaard ook de smalle deur waar je echt geen stuk geschut door krijgt.

Hetzelfde zie je ook op het fort bij Rijnauwen op de oude kazerne.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Wat en waar?

Bericht door Barst »

Sorry, ben het niet met je eens:
Naamloos.jpg
lijkt mij toch echt later ingemetseld.

Bart
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Wat en waar?

Bericht door Dikkieturf »

Dat hoeft gelukkig niet. Door de "oude" deur zou een kanon kunnen. Je vraag was, meen ik, waarom men de wijziging heeft aangebracht?
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Wat en waar?

Bericht door Martijn »

De deur is versmald vanwege de onderhoudskosten en het weerstandsvermogen.
01.JPG
02.JPG
Toegegeven; deze brief is van de EaI Utrecht, waar Giessen niet onder viel, maar omdat het antwoord van (of in ieder geval namens) de C-Vesting Holland komt, zal dit ook voor andere lokaties zijn toegepast.
Blijft over de vraag waarom de grond ooit is weggegraven en er een extra toegang is aangebracht...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Wat en waar?

Bericht door Dikkieturf »

Ik heb jaren gelen meegewerkt aan een bouwhistorische verkenning van het fort Giessen.

Daarin staat alles over gebouw B wat op dat moment bekend was.

Met de volgende link kan je het lezen: https://dikkieturf.stackstorage.com/s/NiNOm4NyVZMfRHyD

Groet,

Dirk
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Wat en waar?

Bericht door Barst »

Dank jullie wel, al mijn vragen beantwoord en veel meer dan dat. Giessen is een van de weinige Nederlandse forten die ik nog niet bezocht had, laten we hopen dat dit binnenkort weer mogelijk is.

Bart
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Wat en waar?

Bericht door ducatim901 »

Wij hebben met open monumentendag van 2021 een dag in de omgeving rondgehangen. Giessen had ik ook nog niet gezien maar het is een mooi fort.
Sommige dingen er om heen waren ook leuk, zo was de Poon die er werd gebakken reuze lekker, naast dat we een groep met gezellige mensen hadden was het weer wel wat vochtig maar we hebben een leuke dag gehad.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Wat en waar?

Bericht door Barst »

Zag zojuist een uitnodiging van MvC voor een excursie naar: Fort Giessen.
Toeval bestaat niet.

Bart
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1812 tot 1922”