Boeken Stelling Amsterdam

Algemene discussie omtrent de verschillende verdedingswerken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Boeken Stelling Amsterdam

Bericht door Barst »

"Het stemt zeer tevreden dat een, niet nader te noemen en door anderen uitgegeven, boekenserie inmiddels in de uitverkoop ligt. Mét een gratis errata over bronvermelding enzovoort. En het dus beperkt blijft tot één druk met elk een oplage, die zeker niet meer zal zijn dan het aantal bezoekers dat onze website in een halve maand ontvangt. Het zal duidelijk zijn dat wij er geen plezier aan hebben beleefd en het nog even zal duren voordat het vergeten is."

Bron: Nieuwsbrief Stelling van Amsterdam, nummer 509, https://www.stelling-amsterdam.nl/nieuw ... brief-509/

Als je kennelijk zo gekant bent tegen de publicatie van een boekenreeks maak je mensen natuurlijk wel nieuwsgierig. Na enig zoeken moet het wel gaan over vier boeken geschreven door Agnes de Boer met o.a. interviews betreffende de Stelling van Amsterdam, uitgegeven door de Stichting Uitgeverij Noord-Holland. Vanwege curiositeit, één druk en in de aanbieding, besloot ik ze te bestellen. Ik heb ze nog niet gelezen, dus over de inhoud kan ik weinig vertellen, maar het ziet er in ieder geval wel verzorgt uit. Opvallend is dat het Documentatiecentrum Stelling van Amsterdam of René Ros zo te zien nergens genoemd worden.

Ik hoop niet dat René mij nu weigert bij de volgende fortenexcursie of mij aan gaat klagen wegens schending van het auteursrecht.

Bart
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Boeken Stelling Amsterdam

Bericht door wattman »

Het voordeel van een boek is dat je dat altijd nog eens uit je eigen boekenkast kan trekken, of desnoods in de KB kan opvragen. Ook over 100 jaar.

Ik heb inmiddels te veel websites of bestanden door diverse redenen spoorloos zien verdwijnen. Zelfs overheidswebsites, internationale congressen, vul maar in.

Voor internet hanteer ik daarom maar "Now you see it, Now you don't."

Zo vrees ik voor al het mooie werk dat Tom Oliviers over Duitse WW I aan het publiceren is op Forumeerstewereldoorlog.nl Dat forum staat op omvallen (met 6000 geregistreerde gebruikers).

Dank trouwens voor het signaleren. Ik ga ze ook maar eens bestellen.
https://www.agnesdeboer.eu/stellingverhalen/
https://www.uitgeverij-noord-holland.nl/
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Boeken Stelling Amsterdam

Bericht door AvB »

Het schijnt dat de website van René ruimhartig is gebruikt als bron. Niet netjes. Toch het leed van dingen op internet zetten. Heb het zelf genoeg meegemaakt. Maar je moet niet laten kennen, of echte actie ondernemen.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Boeken Stelling Amsterdam

Bericht door Barst »

Zoiets vermoedde ik al. Inderdaad een slechte en vervelende zaak als je werk op deze manier gepikt wordt. Toch vinden we eigenlijk allemaal dat wat eenmaal op het web staat een soort openbaar bezit is. Ikzelf vind het ook wel eens vervelend als een boek waar ik goed geld voor betaald heb plotseling als pdf verspreid wordt, anderzijds download ik hem dan wel weer. Ik blijf dan toch altijd blij het boek te bezitten omdat ik boeken mooier en tastbaarder vind dan een plaatje op het beeldscherm.

Toen ik de tekst van de nieuwsbrief kopieerde kreeg ik een pop-up die waarschuwt voor het auteursrecht die ik verder nog nergens tegengekomen was, vandaar mijn laatste opmerking. Het geeft in ieder geval aan dat de site er wel mee bezig is.

Bart
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Boeken Stelling Amsterdam

Bericht door Rene Ros »

Zie https://www.stelling-amsterdam.nl/nieuw ... #OPENBRIEF
Mijn website is niet alleen "ruimhartig gebruikt" zonder bronvermelding (wel in errata) maar ook teksten vrijwel letterlijk overgenomen van mij en anderen. Er is echte actie ondernomen.
Dilemma in dit soort zaken: niet willen promoten maar wel zo snel mogelijk de voorraad weg willen hebben.

Archive.org en KB archiveren websites, o.a. mijn StvA website.
En er zijn tools om zelf hele websites te downloaden voor prive-archief. Ik heb er momenteel 34 stuks waarvan sommigen hier een aantal zullen herkennen. :-)
https://doccentrum.stelling-amsterdam.n ... rm=Website

Popup: kort na verschijnen van website nam nota bene een uitgeverij de inhoud van een hele pagina letterlijk over. De popup is makkelijk te omzeilen maar zorgt voor bewustzijn. Dat er arbeid in is gestopt en het niet openbaar bezit is. De hoeveelheid tekst die wel gekopieerd kan worden, is onlangs vergroot.
Op het Internet kan je per definitie met links verwijzen en hoeft niets dubbel gepubliceerd te worden. En de auteurs van websites zitten niet verscholen achter een uitgeverij, maar zijn makkelijk te benaderen voor overleg, uitwisselen van data, foto's enz. Vriendelijk vragen kan nuttiger zijn en meer opleveren dan gewoon kopiëren...

Naast het Auteursrecht bestaat ook Citaatrecht, dus Bart is veilig...

Mvg,
René
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Boeken Stelling Amsterdam

Bericht door Rene Ros »

Jammer dat er dan niemand meer reageert...

René
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Boeken Stelling Amsterdam

Bericht door Barst »

Ook mijn boekenkast staat vol met ongelezen exemplaren en slechte aankopen. Waaronder de vier boeken waarover we het hier liever niet hebben. Eerder dan de boeken te lezen heb ik inmiddels alle commentaren erop gelezen, en heb ik een geprinte versie van jouw verhaal ingesloten. Ze zijn uit de markt genomen en veilig opgeborgen, vanaf nu zijn ook zij een stukje geschiedenis geworden.

Bart
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Boeken Stelling Amsterdam

Bericht door AvB »

Rene Ros schreef: 25 feb 2022, 21:53 Jammer dat er dan niemand meer reageert...
Weet je wat het is. Of je doet aangifte en houdt het bij een korte mededeling of je laat het zitten. Maar het komt mij over als een privé/zakelijk geschil waar ik verder niet zo geinteresseerd in ben. Ik heb de open brief toch maar gelezen. Het toontje is nogal belerend. "Het beeld dat we schetsen is geen volledig onderzoek, geen hard bewijs en geen oordeel." Nou het oordelen druipt er vanaf. Nogmaals, je staat helemaal in je recht, maar zitten de lezers hier op te wachten?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Boeken Stelling Amsterdam

Bericht door Rene Ros »

Dank voor de reacties.

Aangifte ging me te ver als juridisch traject. Gesprek en compromis was het doel maar men reageerde niet. Open brief was laatste mogelijkheid om tot een vergelijk te komen, maar dat is helaas niet gelukt.

René
Plaats reactie

Terug naar “Nederlandse Fortificaties algemeen”