BP 57 - Stp. XXVIII HM (Hellevoetsluis)

De Stützpunktgruppe Oostvoorne.
Gebruikersavatar
bram
Berichten: 190
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:52
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: BP 57 - Stp. XXVIII HM (Hellevoetsluis)

Bericht door bram »

M.S.Laarman schreef: 25 mar 2019, 17:41 Uiteindelijk gelukt..

Hier wat foto's van dit Baupunkt op de zuidelijke punt bij de ingang koopvaardijhaven/tramhaven. Zelf vond ik het wel bijzonder hier te zijn, na al die keren er langs te zijn gereden. (ik heb een jaartje in Hellevoetsluis gewoond) Overigens staan ze op normaal afgesloten terrein, voordat iemand bedenkt; daar wil ik ook heen! (maar met netjes vragen kom je vast een eind)

De grond op de landtong is pas afgegraven zo te zien, en ook rondom de bunkers. Geen idee wat de huidige eigenaar er mee wil of doet.

Klopt het dat dit allemaal Nederlandse werkjes zijn?

Waarom kan ik mijn vorige post niet verwijderen? is het bewerken maar tijdelijk mogelijk?

Maurice
Het terrein is eigendom van de gemeente en die wilde meer openheid.
Bram
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: BP 57 - Stp. XXVIII HM (Hellevoetsluis)

Bericht door ducatim901 »

Hoewel het niet met bunkers te maken heeft wil ik het toch even plaatsen.
In Hellevoetsluis was een explosie geweest, eenmansduikboten waren ontploft.
Volgens verzetsdocumenten zijn de duikbootjes via Alblasserdam op vrachtauto's naar Hellevoetsluis vervoerd.
Ze waren op Donderdag gearriveerd.
Twee ervan zijn van de wagens gegleden en beschadigden hierbij een oorlogsschip en de kademuren.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
bram
Berichten: 190
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:52
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: BP 57 - Stp. XXVIII HM (Hellevoetsluis)

Bericht door bram »

Er is wel een voorval geweest met Bibers, miniduikboten, in Hellevoetsluis, maa deze versie is mij echter onbekend.
Wel is het verhaal bekend van een Biber waarvan een torpedo losraakte en gezorgd heeft voor een explosie met doden gewonden als gevolg. Er zijn daarbij twee schepen van de Duitse Kriegsmarine gezonken.
Volgens Hellevoeters hingen de dode Duitsers in de bomen. Of dat waar is, is niet duidelijk, maar een ongeluk met veel schade is er zeker geweest.

De Bibers werden via Rotterdam vanuit de Poortershaven via het Voornse kanaal gesleept naar Hellevoetsluis. Vandaar ging men op missie naar de Westerschelde om de konvooivaart op Antwerpen te verstoren.
Bram
gdejong80
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 okt 2019, 18:14

Re: BP 57 - Stp. XXVIII HM (Hellevoetsluis)

Bericht door gdejong80 »

Het terreintje op het einde van de Tramhaven wordt gebruikt door de kano club. Vorig jaar net de de snoei actie en het aanvullen van grond ben ik eroverheen geweest met de metaaldetector. O.a. een prachtige Kriegsmarine knoop en Nederlandse loden 9,4 mm revolver kogels gevonden.
gdejong80
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 okt 2019, 18:14

Re: BP 57 - Stp. XXVIII HM (Hellevoetsluis)

Bericht door gdejong80 »

Wie eens in de bunkers wil kijken geef maar een gil. Ik ben lid van de kano club. ;)
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: BP 57 - Stp. XXVIII HM (Hellevoetsluis)

Bericht door ducatim901 »

Dat is een mooi aanbod!
Mocht Ik volgend jaar een dagje zin hebben om te kijken laat ik dat zeker even weten.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Oostvoorne”