s.Luftwaffe Flak in Amsterdam en Rotterdam

Duitse stellingen in het achterland als versterkte steden, Stp.Gr. Moerdijk, De Vordere en Hintere Wasserstellung, Eendrachtstellung, Pantherstelllung en radarlocaties
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: s.Luftwaffe Flak in Amsterdam en Rotterdam

Bericht door ducatim901 »

Dat weten we dus niet precies maar de batterij heeft er lang gezeten dus wij gaan er van uit dat er wel betonnen voeten zijn geweest in de beddingen, net als die bij Vlaardingen achter het tankstation langs de A20.
Net als de sokkel van Vlaardingen zijn die van Rotterdam ook niet opgenomen in het BRV, de batterij was ten tijde van de metingen al weer in gebruik als landbouwgrond.
Dat de gebouwen niet in beton zijn gebouwd dat weet ik, rond Amsterdam zijn er wel twee (ik geloof zelfs drie) grote batterijen geweest en deze waren wel in dun betonnen werken uitgebouwd, helaas zijn alle plekken dacht ik nu ook volgestampt met huizen.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
nicoh
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 feb 2023, 11:22

Re: s.Luftwaffe Flak in Amsterdam en Rotterdam

Bericht door nicoh »

Hallo ALlen

Ik hoop dat ik middels deze reactie een paar vragen mag voorleggen. Het gaat om de training van de SS-Flakbatterij Landstorm NEderland. Deze batterij werd op 1.10.43 officieel oprgericht in Vught en kwam op 6.10.43 naar Schiedam om opgeleid te worden aan de 8,8 cm Flak. De zeer weinige gegevens die de leden van de batterij in de na-oorlogse rechtbankverslagen geven zijn volgende:
- batterij ondergebracht in houten barakken buiten de stad
-opleiding duurt tot 20.11.43
- dan naar Scheveningen en in XXXXIIIcH onder gebracht.

Nu kon ik wel vaststellen dat de training gebeurde bij de FLakAbt 665 , maar bij welke batterij daarvan is mij onduidelijk. Een zoektocht in het NIMH gaf een bericht gedateerd 5 januri 1944 waarin de 120 man van de FLakbatterij LAndstorm Nederland wordt genoemd:
(Zie nimh 575-380 - pagina 0008). Daarbij hoort ook een kaartje (nimh 575-380 -0011) waarin aangegeven staat dat de batterij gelegerd is in de Spaanse Polder en beschikte over 5 kanonnen van 12 cm en 6 lichtere.
IK ben absoluut geen kenner maar 12 cm Flak lijkt mij onwaarschijnlijk.
Mijn vragen zijn als volgt:
Kan de plaats van de barakken nader worden aangegeven?
kan de batterij worden gedetermineerd die de training verzorgde voor de SS-Flakbatterie?
Alvast bedankt en vriendelijke groet

Nico
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: s.Luftwaffe Flak in Amsterdam en Rotterdam

Bericht door ducatim901 »

In de Spaanse Polder zat de 4./Flak Abt.665.
Mogelijk hebben ze daar de opleiding gekregen.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Overige Duitse stellingen in Nederland”