Munitie bunker Den Helder

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
richard smith
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 sep 2019, 16:22
Locatie: Den Helder

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door richard smith »

Ik gooi toch nog even een balletje op : Ik weet nog steeds niet zeker wat er nu precies gebeurd is met deze bunker.
Mijn nieuwste idee : omdat er blijkbaar geen gegevens zijn wat voor munitie er in heeft gelegen ,noch bij welk geschut de
bunker hoorde ,en er geen foto's of documenten bekent zijn het volgende :
-Volgens de documenten van de opzichter is de bunker pas eind April 1940 opgeleverd.
Zou het kunnen dat er nooit een stuk geschut gestaan heeft ? Het lijkt mij dat als men een geschutsopstelling wilden bouwen
met munitie opslag plaats men eerst deze opslag zou realiseren.Maar toen deze klaar was de oorlog uitbrak voor er een kanon
aanwezig was ?
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door ducatim901 »

Even uit mijn hoofd, het gaat hier over een batterij met 15L40 geschut, voor lichte kanonnen (die mobiel waren) werden geen zware munitiebunkers gemaakt.
Enkel de "echte" batterijen kregen een volledige betonnen uitbouw.
Dat de munitiebunker geen lift heeft komt omdat het geschut niet op een toren (bunker) stond net als b.v. op Texel, het geschut stond op gelijke hoogte met de munitiebunker.
De batterij staat op de kaarten aangegeven, dat wil normaal gesproken zeggen dat hij vuurklaar was, dat de munitiebunkers laat af waren wil niet zeggen dat de batterij niet kon vuren, de werken werden in de volgorde van belangrijkheid gebouwd, zonder bedding geen kanonnen daarna pas de vuurleiding, munitie en manschappen.
Munitie kon ook opgeslagen worden onder simpele van golfplaten gebouwde schuurtjes tot de munitiebunker klaar was.
In een thuissituatie ga je ook niet eerst een keuken kopen voor je een huis hebt gekocht.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
richard smith
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 sep 2019, 16:22
Locatie: Den Helder

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door richard smith »

De Batterijen waren in gebruik.Deze zijn al een paar jaar eerder gebouwd.Naast de beddingen is een ondergrondse munitie bunker met elektrische liften.Waarom dan een kleine 300 meter (gemiddeld ) van de stukken deze opslag plaats bouwen ? Maar stel dat hier reserve munitie in lag.Gezien de bouw en de waterkering die voor de deur zat in mijn ogen niet logisch.De 15/l70 was best een zware patroon.Die moesten ze dan bij schaarste uit de rekken halen ,een krap portaal door.Over een waterkering (ruim 60cm hoog)en dan nog 300 meter naar het geschut sjouwen.
Dat lijkt mij sterk.Kom maar eens kijken anders,bezoek is natuurlijk welkom.
richard smith
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 sep 2019, 16:22
Locatie: Den Helder

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door richard smith »

Laatste weken bezig geweest met schoonmaken van de bunker ingang.Resten van cammo verf waren nog vaag zichtbaar onder de vele grafitti.De lijnen van de cammo waren nog zichtbaar en het was de bedoeling om deze aan te houden en er weer een verse laag beton verf in de juiste kleuren volgens het oorspronkelijke patroon op aan te brengen.
Na wat geborstel met een harde bezem kwam de grafitti er makkelijk af.Het bleek dat de onderliggende cammo van een soort
kalk verf was.Die kwam er ook af.Groot was de verbazing dat er vaag een oude geschilderde tekst te voorschijn kwam.
Dagenlang voorzichtig krabben rond de restanten van de tekst brachten het volgende aan het licht :
REICHSWERFT DENHELDER
ABT.BETRIEBSMITTEL

De bunker is dus in ieder geval onder de duitse bezetter gebruikt als opslagplaats voor de Rijkswerf.De cammo moet er dus na de oorlog zijn opgeschilderd over deze tekest heen.Misschien door de BB die hem ook als opslagplaats heeft gebruikt.
Vlak boven de deur staat in andere ( grotere ) letters : BUNKER 4 ,maar deze moet nog verder zichtbaar gemaakt worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door Remco de Goede »

Ik denk niet dat de BB een bunker zou camoufleren.
richard smith
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 sep 2019, 16:22
Locatie: Den Helder

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door richard smith »

Dan wordt het raadsel dus nog groter.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door AvB »

Het raadsel is waarschijnlijk dat ze na de oorlog geen Duitse teksten wilden zien en die hebben overgeverfd.
Nicht ärgern - Nur wundern!
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door XX_Alexander_XX »

Wow mooie tekst!

Vraagje over de gebogen ventilatiepijp.
1. Voel je zonder ventilator een luchtstroom of is een ventilator noodzakelijk om een luchtstroming te laten ontstaan in de bunker?
2. wat is dat tuitje aan de andere zijde van de gebogen pijp?


denhelder-01.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
richard smith
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 sep 2019, 16:22
Locatie: Den Helder

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door richard smith »

Op het andere "torentje" zit de uitlaat van de ventilator.Deze draait constant en zuigt de lucht uit de bunker.
Deze kromme pijp is de inlaat voor de verse lucht.Zo is er een constante luchtstroom.
Zit nog wel "lekkage " bij de deur want die sluit niet helemaal lekker meer door beschadiging door roest.
Ook heeft er een rubber rand in de deur gezeten voor gasdichte afsluiting.
Het is wel de bedoeling dat de deur herstelt gaat worden.
De kleine aansluiting is voor water.Dopje aan de onderzijde kan er af waarna er een aansluiting voor een tuinslang op past.
Die kunnen we koppelen aan de kraan op het kerkhof (ongeveer 50 meter) zodat we water in de bunker hebben om evt onze vaten te spoelen.

Wat betreft het overschilderen van Duitse teksten: daar hebben ze dan wel heel veel moeite voor gedaan.
Het complete portaal was keurig voorzien van een cammo patroon.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door tim »

Een aantal jaren geleden was deze tekst nog gewoon leesbaar aanwezig..
Er staan nog een leuke tekst,
Ongeveer op ooghoogte aan de linkerzijde als je met je neus naar de deur staat,:
Even uit mn hoofd: Wache 1942
Paar centimeter groot maar, maar duidelijk gemaakt door een Duits soldaat op wacht.

Die camouflage kan natuurlijk ook later in de oorlog aangebracht zijn :idea:
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door XX_Alexander_XX »

Heb je in de zomer last van condens in de bunker (warme lucht dat afkoeld tegen de koude wanden) door warme lucht die in de bunker wordt gezogen ?

Ben best nieuwschierig naar je ervaring hiermee.


richard smith schreef: 13 aug 2020, 17:54 Op het andere "torentje" zit de uitlaat van de ventilator.Deze draait constant en zuigt de lucht uit de bunker.
Deze kromme pijp is de inlaat voor de verse lucht.Zo is er een constante luchtstroom.
Zit nog wel "lekkage " bij de deur want die sluit niet helemaal lekker meer door beschadiging door roest.
Ook heeft er een rubber rand in de deur gezeten voor gasdichte afsluiting.
Het is wel de bedoeling dat de deur herstelt gaat worden.
De kleine aansluiting is voor water.Dopje aan de onderzijde kan er af waarna er een aansluiting voor een tuinslang op past.
Die kunnen we koppelen aan de kraan op het kerkhof (ongeveer 50 meter) zodat we water in de bunker hebben om evt onze vaten te spoelen.

Wat betreft het overschilderen van Duitse teksten: daar hebben ze dan wel heel veel moeite voor gedaan.
Het complete portaal was keurig voorzien van een cammo patroon.
richard smith
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 sep 2019, 16:22
Locatie: Den Helder

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door richard smith »

Klopt,zeker met het warme weer van de laatste dagen krijgen we condens vorming.Dat uit zich bv op onze flessen voorraad,die worden wat vochtig
en je merkt het ook aan bv papier.Maar doordat de ventilator constant de lucht er uit zuigt valt het erg mee (ik heb erger gezien in andere bunkers).
De grootte zal ongetwijfeld ook een rol spelen.Vanaf het najaar t/m het voorjaar is de boel echt krukdroog.
richard smith
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 sep 2019, 16:22
Locatie: Den Helder

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door richard smith »

tim schreef: 13 aug 2020, 19:02 Een aantal jaren geleden was deze tekst nog gewoon leesbaar aanwezig..
Er staan nog een leuke tekst,
Ongeveer op ooghoogte aan de linkerzijde als je met je neus naar de deur staat,:
Even uit mn hoofd: Wache 1942
Paar centimeter groot maar, maar duidelijk gemaakt door een Duits soldaat op wacht.

Die camouflage kan natuurlijk ook later in de oorlog aangebracht zijn :idea:
Helaas is deze tekst door vandalisme en graffiti verloren gegaan.........
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door XX_Alexander_XX »

richard smith schreef: 14 aug 2020, 22:35 Klopt,zeker met het warme weer van de laatste dagen krijgen we condens vorming.Dat uit zich bv op onze flessen voorraad,die worden wat vochtig
en je merkt het ook aan bv papier.Maar doordat de ventilator constant de lucht er uit zuigt valt het erg mee (ik heb erger gezien in andere bunkers).
De grootte zal ongetwijfeld ook een rol spelen.Vanaf het najaar t/m het voorjaar is de boel echt krukdroog.
Leidt het gematigde condensvorming tot schimmel of valt het mee?

Voor de reden dat ik de vragen stel. Ik ben met een project bezig waar we ook ventilatie willen aanbrengen in bunkers. Luchtvochtigheid/condensvorming/ventilatie kan een raar samenspel zijn. Soms heeft het niet het resultaat wat men er eerst van zou verwachten. Soms kan het juist erger worden dan zonder active ventilatie.

Uit je antwoord herleid ik dat het door de ventilatie wel enigzins condens ontstaat maar dat het behapbaar is. Heb je last van schimmel op papier etc?


Hoe groot is de installatie van de brouwerij in de bunker? Ik vind het namelijk een mooie herbestemming😀
richard smith
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 sep 2019, 16:22
Locatie: Den Helder

Re: Munitie bunker Den Helder

Bericht door richard smith »

Wij hebben geen schimmel op papier (gelukkig ) je voelt wel aan het papier dat het niet kurkdroog is.
Verder komt er wel schimmel op leer (ik heb wat uitrusting stukken) en ik zag het nu ook op een broodzak.
Mijn las electroden die er al maanden liggen in een open doos deden het nog prima ,terwijl dat juist de dingen zijn
die erg vochtgevoelig zijn.
Ben het met je eens dat het een moeilijk geval blijft :de ven zuigt natuurlijk de vochtige lucht uit de bunker.Aan de andere
kant komt er natuurlijk warme lucht van buiten naar binnen die dan condenseert.
De bunker zit half onder het maaiveld en de muren zijn een meter dik,dus de binnenzijde is altijd kouder.

We zijn maar een piepklein brouwerijtje,druk bezig om het product weer in de markt te krijgen.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”