Foto's met Duitse militairen

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Plaats reactie
edbus
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 apr 2020, 17:00

Foto's met Duitse militairen

Bericht door edbus »

Ik heb drie foto's van Duitse militairen die op De Beer waren gelegerd.

Foto 1. Deze man heette Krebb, kan ook Krebs oid zijn. Geen datering.
Foto 2. De man links is volgens het bijschrift Frans Schliefsteiner (eraf gesneden).
Deze foto zou zijn genomen in januari 1941.
Wie de anderen zijn, is me niet bekend.
Foto 3. Links staat de jachtopziener van het jachtgezelschap Scheurpolder Willem Pols.
Die werkte in de oorlog door en verleende hand- en spandiensten aan de illegaliteit.
Het gaat natuurlijk om de man rechts.

Is er iemand die een van de deze mannen misschien herkend?
Of mogelijk er wat dan ook over zou kunnen zeggen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Re: Foto's met Duitse militairen

Bericht door M.S.Laarman »

Ed,

Bij de Wast, nu deel van het Bundesarchiv, kan je de loopbaan en andere gegevens navragen:

https://www.bundesarchiv.de/DE/Content/ ... -wast.html

Schliefsteiner is een naam die niet veel voorkomt; https://www.dastelefonbuch.de/Suche/Schliefsteiner Je zou ook die mensen kunnen schrijven/bellen. Wie weet is het familie.

Succes!

Maurice
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Foto's met Duitse militairen

Bericht door AvB »

Ik denk, die vogels zijn rustig. Maar ze zijn opgezet. :lol:
Als ik een naam tegenkom, laat ik het weten. Maar het zijn soldaten, Schliefsteiner een Feldwebel, wordt moeilijk.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Royk
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 jun 2020, 09:32

Re: Foto's met Duitse militairen

Bericht door Royk »

Ik kan de foto's (nog) niet zien maar wat ik graag wil zeggen is dat ik nog niet heel veel foto's heb gevonden, uit de tijd van de WW2, waar de bunkers in HvH goed of herkenbaar opstaan samen met de bemanning. Ook in de verschillende bunker museums miste ik daar wel beeldmateriaal van. Nu liep niet iedereen natuurlijk rond met een mooie camera om zijn nek haha, maar toch. Komen deze foto's dan uit privé collega's van mensen?
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Foto's met Duitse militairen

Bericht door PdK »

Hoi Roy,

Foto's van bemanning en de bunker vind je vooral terug in de archieven, gemaakt door fotografen in dienst bij de Wehrmacht. Veelal propogandakiekjes met de bemanning zogenaamd in actie, maar soms ook wat ontspanning. Foto's van de soldaten zelf bij hun bunkers zijn er ook, maar die zijn een stuk zeldzamer. Het was verboden verdedigingswerken in beeld te brengen, al gebeurde dit natuurlijk wel. Wat ook meespeelt is dat de soldaat vooral de beginjaren van bezetting fotografeerde, toen de sfeer nog jofel was. Toen het tij keerde werd het minder, maar ook werden fotorolletjes zeldzamer.

De foto's hier gedeeld komen veelal inderdaad uit privécollecties. Veel leden hier verzamelen 'kiekjes' van de soldaten uit die tijd, waaronder ik zelf. Soms, met een beetje geluk kun je een compleet vinden. Van Hoek van Holland heb ik er veel, maar het houd bijna altijd op in '43, net toen de meeste bunkers werden gebouwd.

Groeten, Peter
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”