Sloopwerken op De Beer

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Plaats reactie
edbus

Sloopwerken op De Beer

Bericht door edbus »

Ik zou graag willen weten welke firma's de sloopwerken van de Duitse vestingwerken op De Beer hebben uitgevoerd toen Europoort moest worden aangelegd. Ook ben ik op zoek naar foto's van de sloopwerkzaamheden.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Sloopwerken op De Beer

Bericht door PdK »

Beste Ed,

Welkom op het forum.

Ik heb me er nooit in verdiept, maar de bekendste sloper is de firma Lekkerkerker uit Rotterdam. J. Lugtmeijer, tevens lid van dit forum kan je daar misschien meer over vertellen.
De firma Stoof uit Breda heeft de Hochleitstand ontmanteld. Dit bedrijf is inmiddels overgegaan in een verhuisbedrijf.

Sloopfoto's zijn te vinden bij; Spaarnestad Photo, Fotomuseum Rotterdam (fotograaf Frits Rotgans), Gemeentearchief Rotterdam en in het NIMH Den Haag.

Groeten,
Peter
SFA003007925.jpg
SFA003007922.jpg
19631014_kernwerk_transport06 (NIMH bunkers 17).jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Sloopwerken op De Beer

Bericht door PdK »

Dag Ed,

Ik vergat totaal deze site in het verhaal... Van J. Lugtmeijer.
http://www.atlantik.nl/" target="_blank Hierop staan veel foto's uit de eerder genoemde archieven.

Groeten, Peter
edbus

Re: Sloopwerken op De Beer

Bericht door edbus »

Beste Peter,

Hartelijk dank voor deze nuttige informatie. De foto's zijn ook prachtig. Hier kan ik zeker mijn voordeel mee doen.
In de loop van de middag vond ik inderdaad de website die je noemde. Nog mooier zou het zijn als er ook archiefmateriaal van de sloopbedrijven bewaard zou zijn gebleven. Maar commerciële bedrijven bieden hun archieven helaas zelden aan voor opname in overheidsarchieven. Verdere suggesties blijven natuurlijk welkom.
jan lugtmeijer †

Re: Sloopwerken op De Beer

Bericht door jan lugtmeijer † »

Hallo Ed,

Ik heb destijds de heer Lekkerkerker zelf gesproken en van hem een aantal van die foto's gekregen. Weet niet of de beste man nog steeds in leven is.
Naar welk archiefmateriaal van de sloopbedrijven ben je precies op zoek?

Groet, Jan
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Sloopwerken op De Beer

Bericht door PdK »

Dag Ed,

Mocht je ook op zoek zijn naar documentatie omtrent de sloop op de beer. Dan is het archief van Stichting Natuurmonumenten Eiland de Beer wellicht iets. Deze is te vinden in het stadsarchief van Amsterdam. Maar misschien dat je hier al geweest bent?
Anders misschien het archief van Rijkswaterstaat. Waarschijnlijk gingen via hun de rekeningen van sloopbedrijven?

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Sloopwerken op De Beer

Bericht door Remco de Goede »

Ligt er in het gemeentearchief waar de Beer onder viel (was dit Rotterdam? of HvH?) niet iets.
In het gemeente archief Den Haag (waar Overvoorde tot eind 20e eeuw onder viel) liggen een hoop na oorlogse offertes van bedrijven mbt slopen/verbouwen van bunkers.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Sloopwerken op De Beer

Bericht door WimVe »

Hartelijk dank voor deze nuttige informatie. De foto's zijn ook prachtig. Hier kan ik zeker mijn voordeel mee doen.
JanLi:
Naar welk archiefmateriaal van de sloopbedrijven ben je precies op zoek?
Beste Ed,

Wat zoek je nu precies en met welk doel ?

Voor mijn 3D model (zie kernwerk topic) heb ik ook al kontakt gezocht met diverse instanties.
Tot op heden zonder resultaat. Het is dus raadzaam om inspanningen te bundelen zeker als er iemand een archief induikt.
edbus

Re: Sloopwerken op De Beer

Bericht door edbus »

Dank allemaal voor deze reacties. Hierbij wat achtergrondinformatie.
Ik heb jarenlang onderzoek gedaan naar de geschiedenis van het natuurmonument De Beer en waarom het moest verdwijnen.
In 2007 is een boek van mijn hand over De Beer uitgekomen, Zie ook http://www.natuurmonumentdebeer.nl/.
Het boek gaat over de geschiedenis van De Beer, het landschap, de vogels, de gebeurtenissen in de oorlog en de politiek.
De sloop van de verdedigingswerken komt in het boek niet aan de orde.

Ik ben echter nog steeds geïnteresseerd in De Beer en doe daarom nog steeds onderzoek; krijg ook nog regelmatig vragen.
Vandaar ook mijn interesse in de sloopwerkzaamheden als voorbereiding op de aanleg van Europoort.
Wat ik zoek:
-fotomateriaal van de sloopwerkzaamheden als aanvulling van mijn archief
-schriftelijk archiefmateriaal, zoals van de sloopbedrijven over de contacten met de gemeente Rotterdam over planningen, prijzen, ed.
-ook informatie over eventuele contacten tussen sloopbedrijven en het bestuur van de stichting Natuurmonument de Beer
Kortom alles dat helpt om beter te begrijpen waarom en hoe het natuurmonument de Beer is verdwenen.

Het archief van de Stichting Natuurmonument De Beer bevindt zich in het gemeentearchief Amsterdam.
Daarin zit nauwelijks iets over de sloopwerkzaamheden. In het Gemeentearchief Rotterdam heb ik tot nu toe ook niets gevonden.
Maar ook voor het archiefonderzoek zijn alle suggesties welkom.

Ed
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Sloopwerken op De Beer

Bericht door PdK »

Dag Ed,

Dat je de auteur was van 'een eerste klas landschap' was me opgevallen. Hij staat hier prominent tussen de bunkerboeken, waarvan er eigenlijk nog maar één ander ook over de Beer gaat. Dus een prachtige aanvulling. De geschiedenis van de Beer boeit ook naast de periode van de tweede wereldoorlog. Vooral ook gezien ik van een te jonge stempel ben, waardoor ik het nooit zelf hebben kunnen aanschouwen.

Helaas heb ik geen aanvullende tips meer op je vraagstukken. Alleen komt nog Rijkswaterstaat in me op. Waren zij niet de landeigenaar?
Hun archief ligt volgens mij voor een groot deel in het Nationaal Archief in Den Haag.

Groeten, Peter
edbus

Re: Sloopwerken op De Beer

Bericht door edbus »

Beste Peter,

De bestuurlijke verhoudingen op de kop van Rozenburg waren erg ingewikkeld. Rijkswaterstaat had er in sommige opzichten inderdaad ook iets over te zeggen.
Al het archiefmateriaal van Rijkswaterstaat dat maar enigszins in de buurt kwam, heb ik destijds bekeken.

Ed
EricE
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 apr 2020, 20:53

Re: Sloopwerken op De Beer

Bericht door EricE »

In eerste instantie heeft de firma W. Schotte Aannemers van sloopwerken en handel in bruikbare materialen Rotterdam Kralingen s Gravenweg later verhuisd naar Nieuwerkerk aan den IJssel ( thans Schotte-Ooms BJ ) opgericht in 1930, de opdracht gekregen, later tezamen met Joh. Lekkerkerker Rotterdam. Leidinggevende c.q. uitvoerder bij W. Schotte was Arie Johannes Blom, Kralingseweg, Rotterdam/Kralingen ( 1923-1987 ). Arie Blom was 14 jaar toen hij er ging werken. Hij heeft er actief, tot 1985, 48 jaar gewerkt en werd gedurende zijn carrière zelfs geëerd met een Koninklijke onderscheiding, een lintje voor bijzondere verrichte werkzaamheden. Dit was een stukje familiegeschiedenis. Foto: Arie Blom rechts met alpino op locatie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Sloopwerken op De Beer

Bericht door PdK »

EricE schreef: 12 apr 2020, 11:51 In eerste instantie heeft de firma W. Schotte Aannemers van sloopwerken en handel in bruikbare materialen Rotterdam Kralingen s Gravenweg later verhuisd naar Nieuwerkerk aan den IJssel ( thans Schotte-Ooms BJ ) opgericht in 1930, de opdracht gekregen, later tezamen met Joh. Lekkerkerker Rotterdam. Leidinggevende c.q. uitvoerder bij W. Schotte was Arie Johannes Blom, Kralingseweg, Rotterdam/Kralingen ( 1923-1987 ). Arie Blom was 14 jaar toen hij er ging werken. Hij heeft er actief, tot 1985, 48 jaar gewerkt en werd gedurende zijn carrière zelfs geëerd met een Koninklijke onderscheiding, een lintje voor bijzondere verrichte werkzaamheden. Dit was een stukje familiegeschiedenis. Foto: Arie Blom rechts met alpino op locatie
Beste Eric,

Welkom op het forum. Ik trof je ook bij het voorstelrondje, waar je vertelde ook over de sloopwerkzaamheden te hebben geschreven? Ik, en ik denk meerdere hier, zijn in ieder geval erg geïnteresseerd naar dit schrijven. Zou je dit kunnen delen met ons? Mailen naar mij kan eventueel op post@peterdekrom.com

Groeten,

Peter
Olieman
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 dec 2015, 17:47

Re: Sloopwerken op De Beer

Bericht door Olieman »

Bijgaand wat fotomateriaal van de sloopwerkzaamheden van de bunkers op De Beer. Wellicht al bekend, maar niet geschoten is altijd mis. 😉
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Recht zo die gaat!
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”