Waterverbruik

Gebruikte onderdelen in de verschillende Fortificaties
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bram
Berichten: 190
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:52
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Waterverbruik

Bericht door bram »

Ik ben op zoek naar het waterverbruik in kazernes. In kazerne Haerlem was er opslag van ongeveer 362 m3 aan drinkwater. Ik ben benieuwd hoe veel water men vroeger per persoon ongeveer gemiddeld gebruikte om te weten hoe lang men gemiddeld gemiddeld met deze voorraad kon doen.
Overigens voerde het dak van deze kazerne 80 ltr aan drinkwater per uur af tijdens een gemiddelde dag.
Momenteel verbruiken we nu 126 ltr water per dag. Dat zal vroeger en zeker bij soldaten, wel een heel ander getal geweest zijn.
Bram
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Waterverbruik

Bericht door Remco de Goede »

Hoi Bram,

Waar werd het water voor gebruikt? Neem aan dat er in geval van "oorlogshandelingen" een verbod was op douchen etc?
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Waterverbruik

Bericht door svdb10 »

Hallo Bram,
Nederlandse cijfers heb ik even niet voorhanden, maar voor de Franse forten kom ik de volgende informatie tegen*:

Normen in 1874
- 5l water per dag per man
- 35l water per dag per paard

Daar komt dan nog bij het water benodigd voor de koeling van de mitrailleurs, het wassen/uitsponzen van de vuurmonden, extra water voor de (smalspoor) stoomlocomotieven die voor de bevoorrading van de forten zorgden en vanaf 1910 koelwater voor de motoren die de elektriciteitsvoorziening op de forten verzorgden.
Truttman schrijft dat dit uiteindelijk op ongeveer een kubieke meter water per persoon uitkwam voor een periode van 6 maanden.

* La Barrière de Fer - Philippe Truttmann p315 e.v.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Waterverbruik

Bericht door svdb10 »

Nog even verder gebladerd in mijn boekenkast.

John Verbeek schrijft in "Zwetende pantsermannen bestaan niet" (pag 154) dat voor het fort a/d Hoek van Holland een watervoorraad van 12l per man per dag werd aangehouden. (351 man x 12 liter x 30 dagen = 126.360 liter totaal)

Het is mij niet duidelijk of er nog extra voorraden voor bijv. het bereiden van maaltijden of de stoommachines van het fort werden bijgehouden, of dat dit in de 12l per dag per man zit.

Gr Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
bram
Berichten: 190
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:52
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Waterverbruik

Bericht door bram »

Dat is toch al weer mooie informatie. Bedankt voor reacties!
Bram
Gebruikersavatar
bram
Berichten: 190
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:52
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Waterverbruik

Bericht door bram »

Remco de Goede schreef: 03 feb 2020, 13:49 Hoi Bram,

Waar werd het water voor gebruikt? Neem aan dat er in geval van "oorlogshandelingen" een verbod was op douchen etc?
Als er al douches waren, ik ben ze niet tegen gekomen in het bestek van “onze” kazerne.
Bram
Gebruikersavatar
bram
Berichten: 190
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:52
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Waterverbruik

Bericht door bram »

Met de informatie over waterverbuik kom ik uit op de volgende constatering.

In de kazerne Haerlem in Hellevoetsluis in het front I-II bevinden zich twee waterkelders. De inhoud van die waterkelders is grofweg berekend op 362 m3 aan reinwater.
De vraag is hoeveel drinkwater er er gemiddeld gedacht te worden gebruikt rond 1900.
Voor de Franse forten is dus de volgende informatie bekend:

Normen in 1874:
- 5l water per dag per man
- 35l water per dag per paard

Daar komt dan nog bij het water benodigd voor de koeling van de mitrailleurs, het wassen/uitsponzen van de vuurmonden.
Truttman schrijft dat dit uiteindelijk op ongeveer een kubieke meter water per persoon uitkwam voor een periode van 6 maanden.

Voorts schrijft John Verbeek in "Zwetende pantsermannen bestaan niet" (pag 154) dat voor het fort a/d Hoek van Holland een watervoorraad van 12l per man per dag werd aangehouden. (350 man x 12 liter x 30 dagen = 126.360 liter totaal). Ik ga in deze informatie uit van het feit dat bij het bepalen van een watervoorraad uitgegaan werd van verbruik per man voor alle activiteiten waar men water voor nodig had.

Als we uitgaan van 12 l per dag dan kon men met deze voorraad met 350 man van 362.000 ltr het minimaal 86 dagen volhouden.

362.000 / 350 = 1.034 ltr per persoon. Deze hoeveelheid gedeeld door 12 komt uit op ongeveer 86 dagen.

Daar komt nog bij dat er gemiddeld 80 ltr. water per dag bij komt. We hebben dit ooit gemeten door in een druipkoker met een emmer van 10 ltr. het water op te vangen. Dit was op een moment dat het niet regende of kort daarvoor geregend had. Het duurde ongeveer 60 minuten voor de emmer vol was. We hebben 8 druipkokers, dus komen we uit op 8 x 10 ltr. = 80 ltr. water per uur. Als we deze hoeveelheid doortrekken over 90 dagen dan komen we uit op 80 x 24 x 86 = 165.120 ltr water. Dat verlengt dan de periode van die 90 dagen met nog eens 40 dagen. Totaal komen we dan op 130 dagen.
Uiteraard is dit een theoretische berekening met een aantal aannames.

Heden ten dage gebruiken wij per persoon in een gezin 120 ltr. water per dag. Dat is dus tien keer meer dan in 1900 voor soldaten berekend werd.
Als we dat vertalen naar de watervoorraad in de kazerne komen we uit op een duur van ongeveer 9 dagen. In die 9 dagen komt daar dan wel weer 80 x 24 x 9 = 17.280 ltr water bij. Dat betekent dan weer een verlenging van een halve dag.

Deze informatie gaan we gebruiken om bezoekers een beleving mee te geven over waterverbruik toen en nu.

Bedankt voor jullie bijdragen!
Bram
Plaats reactie

Terug naar “Inrichting”