Duitse stellingkaart uit 1943 van vliegveld Haamstede

De Stützpunktgruppe Schouwen.
Plaats reactie
mvdw
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 sep 2018, 11:54

Duitse stellingkaart uit 1943 van vliegveld Haamstede

Bericht door mvdw »

Het archief van NIMH bevat een Duitse stellingkaart van het vliegveld Haamstede waarbij op de kaart wordt aangegeven: STP XXXXIV H met als datum 4-10-1943. Deze stellingkaart omvat 16 vellen van A3 formaat en zijn afkomstig van Grenadier Regiment 743, Duitse 719e Infanteriedivisie, 1943. Het betreft collectienr 575 (=Bureau Inlichtingen/ Duitse verdedigingswerken) en dan inventarisnr 583 (Schouwen/Haamstede).

Deze stellingkaart is helaas tijdelijk niet meer bij NIMH in te zien, omdat ze worden gedigitaliseerd en beschikbaar gaan komen binnen het bekende bunkerarchief. Dit digitaliseren gaat wel een tijdje duren en graag zou ik toch al een beeld willen krijgen wat er allemaal op te zien is. De nodige bunkers heb ik inmiddels zelf wel gevonden, maar deze kaart helpt mij toch gerichter in mijn zoektocht naar de meer onbekende bunkers.

Wellicht zijn er forumleden die in het verleden ooit een foto of ander digitaal materiaal van deze kaarten hebben gemaakt. Wie kan mij hier aan helpen? Als iemand digitale foto's heeft, dan zou ik hier heel blij mee zijn. Anders zal ik toch een jaartje moeten wachten vrees ik.
mvdw
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 sep 2018, 11:54

Re: Duitse stellingkaart uit 1943 van vliegveld Haamstede

Bericht door mvdw »

Inmiddels zijn de kaarten gedigitaliseerd door NIMH en zijn ze digitaal op te zoeken via archieven.nl.

Hierbij de kaart van het vliegveld en omgeving.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Duitse stellingkaart uit 1943 van vliegveld Haamstede

Bericht door tim »

Bedankt voor de info!

Ik snap alleen echt niet hoe ik die afbeeldingen uit de 575 digitaal kan raadplegen??
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
mvdw
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 sep 2018, 11:54

Re: Duitse stellingkaart uit 1943 van vliegveld Haamstede

Bericht door mvdw »

Beste Tim,

Gebruik als zoekterm 575. Het eerste zoekresultaat is al het NIHM archief met de naam Bureau Inlichtingen / Duitse verdedigingswerken. Als je daar dan op klikt kun je vervolgens de inventaris open klikken en dan ga je naar het 4e item en daarna kan je doorklikken naar 583 Schouwen. Net onder 583 zie je dan schijn gedrukt staan: toon details van deze beschrijving (100 bestanden). Als je daar weer op klikt dan komen de scans tevoorschijn. Je ziet dan ook de diverse Wn kaarten van de kop van Schouwen. Succes.

Groet,

Marcel
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Duitse stellingkaart uit 1943 van vliegveld Haamstede

Bericht door tim »

Bedankt Marcel,
Ik heb de scans inmiddels ontvangen..
Moii dat dit materiaal eindelijk online staat :!:
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Schouwen”