Vondsten mbt inrichting

Gebruikte onderdelen in bunkers als ontluchting, verwarming, meubels en apparatuur
Reinoudmilitary
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 okt 2018, 10:14

Re: Vondsten mbt inrichting

Bericht door Reinoudmilitary »

een bakelieten dekseltje gemerkt Imperator , ik denk voor electra, misschien een aansluitdoos?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vondsten mbt inrichting

Bericht door AvB »

Reinoudmilitary schreef: 18 jan 2019, 09:45 Het eerste is een bakelieten stekker ik denk voor de "beleuchting" van het optiek in een Schartenturm.
Is dit alleen voor het optiek op de MG , of ook voor de PZBWF?
Welkom Reinoud op het forum! De stekkerdoos is universeel voor zowel de Panzerzielfernrohr 1 op de affuit als de Pz.B.W.F.. In een koepel bevinden deze stekkerdoosjes zich op de koepelwand ter hoogte van het affuit en de openingen voor hoekkijkers.

Je Imperator deksel is van een lasdoos.

Verzamelen van bunkermateriaal is leuk, maar het bevordert natuurlijk ook het strippen van bunkers in het wild, wat ten koste gaat van de historische waarde en de lol voor anderen. Probeer er op zijn minst achter te komen waar het materiaal vandaan komt en noteer dit. Zo kan de link worden gelegd met het object in het veld.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vondsten mbt inrichting

Bericht door AvB »

Reinoudmilitary schreef: 18 jan 2019, 12:00 Ook twee bunkervondsten, tweee dopjes voor?
Je eerste zwarte draaidop lijkt mij een Schutzkappe voor een Hochfrequenzstecker voor de vestingsantenne.

Voor de HES onderdelen zie de foto's. Er is geen verschil in 1,2 of 2,4 onderdelen. De 2,4 heeft alleen een extra hendel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Reinoudmilitary
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 okt 2018, 10:14

Re: Vondsten mbt inrichting

Bericht door Reinoudmilitary »

AvB schreef: 22 jan 2019, 19:07
Reinoudmilitary schreef: 18 jan 2019, 09:45 Het eerste is een bakelieten stekker ik denk voor de "beleuchting" van het optiek in een Schartenturm.
Is dit alleen voor het optiek op de MG , of ook voor de PZBWF?
Welkom Reinoud op het forum! De stekkerdoos is universeel voor zowel de Panzerzielfernrohr 1 op de affuit als de Pz.B.W.F.. In een koepel bevinden deze stekkerdoosjes zich op de koepelwand ter hoogte van het affuit en de openingen voor hoekkijkers.

Je Imperator deksel is van een lasdoos.

Verzamelen van bunkermateriaal is leuk, maar het bevordert natuurlijk ook het strippen van bunkers in het wild, wat ten koste gaat van de historische waarde en de lol voor anderen. Probeer er op zijn minst achter te komen waar het materiaal vandaan komt en noteer dit. Zo kan de link worden gelegd met het object in het veld.
Hallo AvB,

Bedankt voor je uitgebreide reacties!
Leuk dat de stekkerdoosjes ook voor de Pz.B.W.F's werden gebruikt, zo'n kijker heb ik namelijk ook in mijn collectie. Ik vroeg me altijd al af hoe de beleuchungssteckers werden aangesloten, die vierkante batterijdoosjes zie je nooit op foto's in bunkers staan. Ik vraag me ook af of deze stekkerdoosjes ook in bunkers met pantserplaten met Pz.B.W.F's werden gebruikt.

Verder weet ik van de vorige eigenaar waar de spulletjes vandaan komen , dit vind ik zelf ook leuk om te weten en belangrijk. Bunkers strippen is helemaal niet mijn ding maar wel iets historisch correct afbeelden in mijn hobbyruimte, en dan blijft het op deze manier toch nog een beetje behouden. Maar goed daar zullen de meningen over verdeeld zijn.

Nog een vraagje over de Hochfrequenzstecker, wat voor communicatieapparatuur werd hier op aangesloten (zenders/ontvangers?)
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vondsten mbt inrichting

Bericht door AvB »

Reinoudmilitary schreef: 23 jan 2019, 10:24Ik vraag me ook af of deze stekkerdoosjes ook in bunkers met pantserplaten met Pz.B.W.F's werden gebruikt.
Jazeker. Die zaten bevestigd op de pantserplaat. Zie dit voorbeeld in het Museum in Cité d'Aleth bij Saint-Malo.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Reinoudmilitary
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 okt 2018, 10:14

Re: Vondsten mbt inrichting

Bericht door Reinoudmilitary »

AvB schreef: 23 jan 2019, 21:40
Reinoudmilitary schreef: 23 jan 2019, 10:24Ik vraag me ook af of deze stekkerdoosjes ook in bunkers met pantserplaten met Pz.B.W.F's werden gebruikt.
Jazeker. Die zaten bevestigd op de pantserplaat. Zie dit voorbeeld in het Museum in Cité d'Aleth bij Saint-Malo.
Ok leuk om te weten en te zien! Bedankt weer.
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Vondsten mbt inrichting

Bericht door rony »

Waarom plaatste men de H Fr St( nr1 ) en de H Fr St( nr2 ) in dezelfde Aussenanschlussdose?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Vondsten mbt inrichting

Bericht door rony »

Wat is het verschil tussen de zwarte en de andere stekker?
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 210
Lid geworden op: 26 feb 2008, 17:12

Re: Vondsten mbt inrichting

Bericht door Maarten »

Dit rare ding jaren geleden eens gevonden op een plek waar bunkers gestaan hebben. Tijdens het inpakken voor de verhuizing wee tegen gekomen. Enkel ben ik er nog nooit achter gekomen wat het nou is... op een of andere manier heb ik het idee dat het iets met zendapparatuur of optiek te maken heeft
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Bunkerinrichting”