Nederlandse versterkingen in 3D

Andere (abstracte) benaderingen van Fortificaties. Bijv. door middel van Fotografie, Beeldende kunst, en hergebruik.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door svdb10 »

Hey,

Heb eindelijk weer eens wat nieuwe plaatjes op mijn site geplaatst. Weliswaar nog niet de beloofde b-kazemat; daarmee wacht ik nog even tot eind december, omdat dan een artikeltje van mijn hand incl. plaatjes over deze kazemat gepubliceerd wordt in ""Grebbelinie in beeld".
Wel een serie nieuwe afbeeldingen van een G-kazemat en een tweetal verbeterde renders van een ouder project (flankkazemat Fort bij Vechten)

Meer op: https://3dfort.wordpress.com/home/whats-new/

What's next?
Ik werk momenteel afwisselend aan twee projecten: een scène "in opdracht" van een kanon van 15cM L. Staal dat ik ergens in december hoop af te krijgen, en ter afwisseling in de mij resterende "vrije tijd" een model van de (ingerichte) pantserstand op Fort a/d Drecht.
Nog geen idee wanneer ik daarmee klaar zal zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door Dikkieturf »

Hoi Sander,

Zoals gebruikelijk weer schitterend

Groet,

Dirk
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door svdb10 »

Dikkieturf schreef: 26 nov 2018, 13:23...Zoals gebruikelijk weer schitterend...
Thanx Dirk! En ik ben jou ook nog niet vergeten; Óóit begin ik met het model van een ingericht kruitmagazijn. ;)
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door Dikkieturf »

Top!
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door AvB »

Prachtig weer. Ben zéér benieuwd naar pantserstand van het Fort a/d Drecht!
Nicht ärgern - Nur wundern!
Duiker
Donateur
Donateur
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 okt 2017, 21:38
Locatie: Den Helder

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door Duiker »

Tja, wat moet je hier over zeggen ik vind het schitterend.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door ErwinZ »

Weer exceptioneel Sander! Ik wil wel een kanttekening plaatsen bij de camouflage kleuren op het beton. Nu lijkt het of een kunstschilder langs is geweest met een ezel. Terwijl er natuurlijk gewoon een dikke laag verf overheen werd gesmeerd. Anderzijds snap ik ook dat je daar niet de nadruk op wilt leggen.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door svdb10 »

ErwinZ schreef: 07 dec 2018, 09:44 Weer exceptioneel Sander! Ik wil wel een kanttekening plaatsen bij de camouflage kleuren op het beton. Nu lijkt het of een kunstschilder langs is geweest met een ezel. Terwijl er natuurlijk gewoon een dikke laag verf overheen werd gesmeerd. Anderzijds snap ik ook dat je daar niet de nadruk op wilt leggen.
Hi Erwin,
Tja, die camouflagebeschildering blijft een lastig punt, zowel qua vorm als het kleurgebruik als de dikte; ik ben hier ook over in gesprek geweest met Bert Rietberg van de Stichting Grebbelinie. Hij heeft nog een aantal voorbeelden/foto's aangeleverd (kleursamples) waaruit ook heel duidelijk bleek dat in de Noordelijke Grebbelinie weer andere beschilderingen werden gebruikt dan bijv. in het gebied rond Veenendaal. En hoe dik de verf? Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van de nogal knalkleuren bij bijv. de (opnieuw) geschilderde kazemat op de Asschatterkeerkade. Obv de (kleuren)foto's die er uit 1939-1940 zijn waarop beschilderde kazematten staan, valt ook niet heel goed af te leiden hoe dik de verf precies was. Ik kom inderdaad foto's tegen waarop de verf héél dik lijkt te zijn aangebracht, maar anderen waarbij het beton toch ook nog redelijk door de verf heen komt.
Ik heb geëxperimenteerd met een aantal instellingen, en heb uiteindelijk gekozen voor deze. Wellicht inderdaad iets te weinig verf en teveel beton dat doorschemert, maar voor het plaatje als geheel vond ik dit het beste resultaat.
Gr. Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door ErwinZ »

svdb10 schreef: 07 dec 2018, 10:17 Tja, die camouflagebeschildering blijft een lastig punt, zowel qua vorm als het kleurgebruik als de dikte; ik ben hier ook over in gesprek geweest met Bert Rietberg van de Stichting Grebbelinie. Hij heeft nog een aantal voorbeelden/foto's aangeleverd (kleursamples) waaruit ook heel duidelijk bleek dat in de Noordelijke Grebbelinie weer andere beschilderingen werden gebruikt dan bijv. in het gebied rond Veenendaal.
Zou je dat door willen sturen naar mij? Is wel interessant voor een 'Nederlands' projectje waar ik nu mee bezig ben.

Wat betreft de camouflage kleuren is het ook zeker geen kritiek, meer in de trend van 'food for thought'.

Andere functionele vraag. Is dat echt glas in de ramen bij het andere kanon? Dat zou toch gelijk de hele kamer doorvliegen bij het eerste de beste schot van het kanon?
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door svdb10 »

ErwinZ schreef: 07 dec 2018, 21:58Zou je dat door willen sturen naar mij? Is wel interessant voor een 'Nederlands' projectje waar ik nu mee bezig ben.

Hallo Erwin,
Sorry, heb jouw bericht destijds wel gezien, maar wilde eerst even toestemming vragen aan de eigenaar van het document. En is mij daarna volledig ontschoten. Mea culpa!
Waarschijnlijk dus mosterd na de maaltijd, maar hier alsnog het oorspronkelijke document (bron: Bert Rietberg / Stichting Grebbelinie) en de bijbehorende toelichting:

De camouflageverf is inderdaad zeer gevarieerd, al is er wel een patroon in te ontdekken. Voor wat betreft de verschillen: in de verschillende sectoren van de Grebbelinie liepen verschillende maskeringsofficieren rond die bindende voorschriften verstrekten over de te gebruiken kleuren en patronen. In het zuiden van de Grebbelinie (Rhenen-Veenendaal) zien we vooral groen, Van Dijksbruin en mintgroen. Verder een golvende vlekcamouflage in (meestal drie tinten) In het noorden (Leusden-Amersfoort) zien we overwegend okergeel, donkergroen en lichtbruin. Hier komen we het ruitpatroon veel tegen, soms echt ruitvormig, maar ook wel kleine hoekige losse figuren, zoals op het dak van de kazemat op de Asschatterkeerkade.
We weten dat omdat we de verf op veel kazematten hebben aangetroffen, soms een hoekje, soms grotere vlakken met de originele verf. We fotograferen dat voordat graffiti of zonlicht het na enkele jaren onzichtbaar heeft gemaakt.

In het boekje ‘Maskering’ van de serie Voorschriften Inrichten Stellingen staan aanbevelingen over de wijze van camouflage en kleurgebruik. Men hield zich hier lang niet altijd aan. De vlektekening op kazematten werd formeel zelfs afgekeurd en men schreef andere camouflagemiddelen voor zoals het gebruik van schermen e.d.


ErwinZ schreef: 07 dec 2018, 21:58 Andere functionele vraag. Is dat echt glas in de ramen bij het andere kanon? Dat zou toch gelijk de hele kamer doorvliegen bij het eerste de beste schot van het kanon?
Goede vraag, die ik niet met zekerheid kan beantwoorden. In heel veel forten van de NHW kom je dit soort metalen openklapbare binnenluikjes tegen, mét (enkel) glas dat mij redelijk orgineel oogt. Waarschijnlijk accepteerde men dat in het geval van een aanval er enkele raampjes zouden sneuvelen. Ik denk dat men dit prefereerde boven het alternatief van géén glas waardoor de forten (ook in vredestijd) nóg natter/tochtiger/onbewoonbaarder zouden zijn.
Maar wellcht kan onze NWH-expert Dirk de Groot dit bevestigen of ontkennen?

Gr. Sander

Ps. benieuwd naar jouw 'Nederlandse ' projectje. Is daar al iets meer over te vertellen of van te laten zien?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door ducatim901 »

Sander,
Het onderschrift bij de onderste foto klopt niet.
Niet het mos was bij de kazemat verwijderd maar de grond die tegen de kazemat lag was verwijderd bij werkzaamheden op de "Glashut".
Ik ben trouwens nog aan het zoeken naar de originele kleurstaven die in het NA liggen, deze heb ik ooit gefotografeerd maar waar ze ergens op mij HD staan?
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door svdb10 »

ducatim901 schreef: 30 dec 2018, 19:49 Sander,
Het onderschrift bij de onderste foto klopt niet.
Niet het mos was bij de kazemat verwijderd maar de grond die tegen de kazemat lag was verwijderd bij werkzaamheden op de "Glashut".
Ik ben trouwens nog aan het zoeken naar de originele kleurstaven die in het NA liggen, deze heb ik ooit gefotografeerd maar waar ze ergens op mij HD staan?
JK
Oké. Klinkt plausibel dat idd de grond verwijderd was. Maar zoals gezegd, zijn niet mijn foto's noch mijn teksten. Heb het hier alleen ter referentie geplaatst.
Zou leuk zijn mocht je de kleurstaven uit het NA nog tegenkomen!
Gr. Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door WimVe »

ErwinZ schreef: 07 dec 2018, 21:58 Andere functionele vraag. Is dat echt glas in de ramen bij het andere kanon? Dat zou toch gelijk de hele kamer doorvliegen bij het eerste de beste schot van het kanon?
In neem aan dat de ramen open zijn en dus langs de muur staan als geschut afging. De ramen houden de drukgolf dus niet tegen.
Waarschijnlijk, ik ben geen vesting expert, stond het geschut dicht tegen de buiten muur aan met loop dus aan de andere kant, waardoor drukgolf niet direkt binnen kwam.
Was zo'n gewelf aan de binnenzijde ook niet open zodat de druk direkt weg was ?
Glas was waarschijnlijk ook draadglas.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door ErwinZ »

svdb10 schreef: 30 dec 2018, 17:11 Ps. benieuwd naar jouw 'Nederlandse ' projectje. Is daar al iets meer over te vertellen of van te laten zien?
Wat het precies is laat ik graag aan Peter over. Maar het resultaat van mijn gedeelte is al zichtbaar. We hebben de originele kleuren gesampled met een RAL kleurenkaart en die ingekleurd op een foto. Nu is de originele kleur natuurlijk nooit goed te krijgen maar de verhoudingen onderling komen nu goed naar voren.
kazemat-hoek-insta.jpg
De gesamplede kleuren waren: RAL 6001 Smaragdgrün, RAL 6020 Chromoxidgrün, RAL 6025 Farngrün en RAL 1000 Grünbeige. Ook hier zie je dus geel en enkele tinten in groen: geelgroen en blauwgroen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door svdb10 »

Mooi Erwin!
Dit is Duitse camouflagebeschildering neem ik aan? Of is dit nog verf die de Nederlanders hebben aangebracht?
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Plaats reactie

Terug naar “Creatief met Fortificaties”