VF PaK bunker

Discussie over de Verstärkt Feldmassige bouwwerken (veelal betonnen bouwwerken met wanden vanaf 1- tot 2 meter dik).
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: VF PaK bunker

Bericht door Ruud »

Je kan het vergelijken met een tank denk ik.
Muni, alleen in de kl.stande nissen.
Mogelijk in houten racken of in de kist, in de geschutsruimte?
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: VF PaK bunker

Bericht door XX_Alexander_XX »

Zou kunnen inderdaad. Jammer dat er geen afdrukken van de rekken of bevestigingsmiddelen te zien zijn op de verschillende foto's, dan was het wat eenduidiger geweest hoe het werd opgeslagen.
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: VF PaK bunker

Bericht door XX_Alexander_XX »

Weer wat vraagjes.
Op tekeningen zie ik de observatiesleuf op ca. 350mm onder het plafond. Ik zie ongeveer dezelfde afstand op foto's van andere Vf-pak Bunkers. Zover ik heb gezien is de hoogte van het plafond van een Vf-pak ongeveer 2100 mm. Dat betekend dat een Duitse soldaat met een gemiddelde lengte niet door de observatiesleuf kan kijken zonder gebruik te maken van een trapje of opstap. :D

Wat was de reden van deze hoogte? Was het simpelweg dat de pantserplaat met Festungpak in de weg zat (of te weinig beton tussen pantserplaat en sleuf) om de observatiesleuf lager te plaatsen met genoeg uitzicht naar buiten?

Tevens zie ik op de foto's die ik tot nu toe gezien heb, dat de observatiesleuf altijd aan de linkerzijde is aangebracht ongeacht waar de scherfmuur zit of de vijand vandaan zou komen. (Linkerzijde van buiten gezien)

Klopt dat, was de sleuf altijd aan de linkerzijde aangebracht ongeacht situering van de bunker?

7 KVA J WN 101.jpg
Bron: Dirk Peeters
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door XX_Alexander_XX op 16 nov 2017, 10:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: VF PaK bunker

Bericht door tim »

Ligt er denk ik aan naar welke kant de kazemat georiënteerd is..
Als die naar het noorden is georiënteerd kan de observatiesleuf aan de andere kant zitten? Beschermd achter de scherfmuur.. je zou het brv moeten doorspitten voor tekeningen.

Het kan ook zijn dat de geschutsbemanning een vaste plek had, observator rechts van het stuk zodat hij de lader en stukscommandant niet in de weg stond?

Op zo'n PaK zat ook een vaste richkijker, misschien dat die ook rechts op het stuk?

Vergeet niet de bron van je tekeningetje te plaatsen,
-Dirk Peeters- heeft hier moeite voor gedaan.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: VF PaK bunker

Bericht door tim »

Sorry ik zie dat je de bron wel had vermeld :D
Lang leve de smartphones
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: VF PaK bunker

Bericht door XX_Alexander_XX »

Dat zou ik ook verwachten, afhankelijk van situering maar tot nu toe zie ik op alle foto's de sleuf links zitten.

Als ik de foto's van een Vf-pak bunker op Bunkersite bekijk komt de vijand van rechts maar de sleuf zit links? :? http://bunkersite.com/locations/france/ ... -varre.php
vf-varre2.jpg
vf-varre4.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: VF PaK bunker

Bericht door XX_Alexander_XX »

tim schreef: 16 nov 2017, 10:18 Sorry ik zie dat je de bron wel had vermeld :D
Lang leve de smartphones
Neuh, je had helemaal gelijk, had geen bron dus snel bericht veranderd. :lol:

Ik zie dat je je bericht ook hebt aangepast :lol: .

Ik denk dat je opzich daar een aannemelijk verklaring hebt gegeven over de schietpositie etc. Het valt me ook op dat de pantserplaat niet symetrisch is maar dat het linker gedeelte van de binnenste pantserplaat meer naar links wijkt (van binnen gezien). Dat zou inderdaad met de schietpositie van de bemanning te maken kunnen hebben. Aannemelijk lijkt me dan dat de observatiesleuf links zat (van buiten gezien) omdat er geen of weinig plaats was rechts en dat de hoogte van de sleuf te maken had met de hoeveelheid materiaal om toch nog wat stevigheid te hebben. Mocht ik het mis hebben of er zijn andere inzichten dan hoor ik het graag. :mrgreen:

Bijkomend effect is ook dat eventuele splinters of andere zaken niet op hoofdhoogte door de bunker schieten.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: VF PaK bunker

Bericht door Ruud »

Is het niet zo dat de observatiesleuf typisch iets is voor vf bunkers? Dan is de vraag, waarom was er in dit type bunker behoefte aan deze optie en in de andere uitvoeringen niet ... of maakt het concept dit simpelweg niet (meer) mogelijk?!
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: VF PaK bunker

Bericht door ErwinZ »

Ruud schreef: 17 nov 2017, 09:27 Is het niet zo dat de observatiesleuf typisch iets is voor vf bunkers? Dan is de vrag, waarom was er in dit type bunker behoefte aan deze optie en in de andere uitvoeringen niet ... of maakt het concept dit simpelweg niet (meer) mogelijk?!
g,Ruud
Ik ken de types niet zo goed maar deze VF's hadden geen (observatie-)tobruk en geen periscoop? Overigens hoeft de observatie tobruk niet per se aan de bunker vast te zitten. Dan zou het gebrek daaraan wel een verklaring kunnen zijn voor deze variant van observeren.
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: VF PaK bunker

Bericht door XX_Alexander_XX »

Ruud schreef: 17 nov 2017, 09:27 Is het niet zo dat de observatiesleuf typisch iets is voor vf bunkers? Dan is de vrag, waarom was er in dit type bunker behoefte aan deze optie en in de andere uitvoeringen niet ... of maakt het concept dit simpelweg niet (meer) mogelijk?!
g,Ruud

Typische is dat niet elke Vf-pak een observatiesleuf had. Wat ik zo lees zijn er in Noorwegen veel Vf-paks gebouwd zonder observtiesleuf. http://www.atlantikwall-research-norway ... anded.html
Tour_09-2006_Vf Løkhaug outside.jpg
Kristiansand_06.JPG
Ik zie qua uitvoering van de sleuf ook veel verschil. het lijkt erop dat op lokaal niveau behalve de interne maatvoering zo'n beetje alles kon afwijken bij dit type. Op axisforum is er een interessant draadje over dit onderwerp waarbij er diverse "standaard" afwijkingen besproken worden. https://forum.axishistory.com/viewtopic ... d2dc28dc1f
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: VF PaK bunker

Bericht door tim »

Zoals gezegd zat er op het kanon (optioneel) ook een richtkijker.. het voordeel van deze kijker is natuurlijk dat je niet de zwakke plek hebt die een observatiesleuf veroorzaakt. Nadeel is dat je alleen door de optiek van observeren en wanneer deze wegvalt blind bent.

Misschien waren de richt kijkers in Noorwegen ruim voorhanden en in Nl, Be. En Frankrijk minder?

Of men vond het hier belangrijk om niet alleen van een optiek afhankelijk te zijn..

Allemaal giswerk, totdat er een documentje opduikt :D
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: VF PaK bunker

Bericht door Ruud »

Mogelijk dat de obs.sleuf de periscoop verving. Is het voor mij wel de vraag of de 676'en standaard een periscoop hadden, anders gaat dit niet op.
Alexander geeft ook aan niet alle vf of (Feldmassige) werken hadden een obs.sleuf, maar men meer vrijheid had of nam dan bij de St serie. Interessant!
Belangrijkste was natuurlijk het optiek op het wapen. Het zal toch niet zo zijn, dat deze soms niet gebruikt werden in de lichtere werken?
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: VF PaK bunker

Bericht door XX_Alexander_XX »

Een richtkijker lijkt me een standaard onderdeel wat bij een kanon van dat type hoort? Hoe kun je anders op een rijdende tank of ander voertuig schieten? Zou er graag een documentje van zien :D .Bij de observatiesleuf kan ik me voorstellen dat je naast het richten ook iemand hebt die de omgeving bewaakt dmv die sleuf en indien nodig extra waarschuwt wat er buiten het beeld van de richtkijker gebeurd? Dus niet zozeer dat ze geen richtkijker hadden.

Wellicht waren de bunkers zonder observatiesleuf qua positionering al zo geplaatst dat ze geen observtiesleuf nodig hadden doordat de hoek van waar de vijand vandaan kwam sowieso al kleiner was en de richtkijker genoeg was? Blijft lastig speculeren met zo'n verscheidenheid van uitvoeringen en zeer weinig documentatie. :D

Ik vind het wel bijzonder dat ze voor zo'n kleine simpele bunker zoveel varianten hadden.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: VF PaK bunker

Bericht door tim »

Gewoon ad hoc, die dingen moest snel worden neergeplembt, het zijn geen technische hoogstandjes en tijdens de neue westwallperiode was er nog ruimte voor improvisatie. Het zal me niet verbazen als hier en daar een extra scherfmuur door de troepen zelf gebouwd werd.

Het doel van die flankerende Pak stande was niks meer dan in de lengterichting over het strand knallen op landingsvaartuihen of zojuist ontscheepte voertuigen. Als je een observatiesleuf hebt kan dat ook wel zonder optiek (die gevoelig waren voor vocht en vuil).
Daarom vind ik het vreemd dat er exemplaren zijn zonder observatiesleuf.. als je optiek aan gort is kan je alleen nog op sperrfeur overgaan.. een laatste redmiddel.
Je zou dan zoals Ruud al zei een periscoopdoorvoer verwachten :roll:
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: VF PaK bunker

Bericht door tim »

Nog een dingetje, misschien heeft het er niks mee te maken:
Op die festungsPaK kon ook een coaxiale MG worden gemonteerd.. daarmee kan je ook richtschoten op je doel lossen.. Dat in combinatie met een observatiesleuf en het beperkte schootsveld maakt het niet zo heel moeilijk om de hordes "alliierte soldaten" en hun voertuigen af te knallen..
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Plaats reactie

Terug naar “VF bunkers”