Freya LZ Verbunkert

De Stützpunktgruppe Terschelling
Plaats reactie
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Freya LZ Verbunkert

Bericht door Renev »

Hoi,
Ik kreeg van een kennis een foto opgestuurd van een bunker met een voorziening voor een Freya LZ Verbunkert op Terschelling.
Opvallend is dit wel dat de afbeelding hetzelfde weergeeft wat ik beschreven heb in mn boek over de Schleistelling . Ik geloofde niet zo in de kreet "sabotage" zoals bij de L480-Wassermann-bunker op Schlei staat vermeld.
Daar mn kennis over Terschelling dateert van jaren her, nooit veldonderzoek gedaan maar slechts het boekje van Peter Van Leeuwen als bron zou ik graag wat meer weten.

Kan iemand me aan een kaartje waar de stellingen opstaan, met duidelijke notatie van de Freya LZ Verbunkert.
met dank en vr gr
René
-1e plaatje is Terschelling
-2e plaatje is Schlei.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Freya LZ Verbunkert

Bericht door ErwinZ »

Jouw foto is van Groenplak? Volgens mij is dit de Freya verbunkert, ik kan iig niet een kaart herrineren waar 'verbunkert' op staat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
+AW+
Berichten: 522
Lid geworden op: 03 jan 2009, 12:57
Locatie: Germany

Re: Freya LZ Verbunkert

Bericht door +AW+ »

btw.: please feel free to write in dutch because I can read it well.
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Freya LZ Verbunkert

Bericht door Renev »

Dank Erwin en Alex,
Voor jullie reactie en duidelijke foto's.
Ten tijde van het "verbunkeren" van de radarapparatuur, was het noodzaak daar er door geallieerde laagvliegende jagers ook op radarstellingen werd geschoten,meer dan voorheen en meer succesvol en een Freya met een zandstenen beschermmuurtje toch niet geheel voldeet.
Rapporten vertellen over bombardementen op radarstellingen dat deze weing zin hadden; Jabo's met geschut en raketten wel. Het Intell report over de langdurige verovering van Douvres in 44 is boeiend om te lezen.
Toch wel opvallend dat op een eiland als Schier er 2 bijzondere radars hebben gestaan of de intentie is geweest deze te plaatsen. De Yagi-Freya-Köthen stond er en deze Freya LZ Verbunkert bijna. En we kunnen er de vroeg in de oorlog geplaatste proto-Heidelberg in Nes(vaste wal) aan toe voegen.

** Maar mijn vraag had egenlijk meer betrekking op Terschelling. De eerste meegestuurde foto komt van een bunker op het duin bij Halfweg, waar ik nu een foto van bijsluit. Ik weet niet precies waar dat op kaart staat en is er meer info van deze bunker.
bye
René
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Freya LZ Verbunkert

Bericht door Ruud »

Renev schreef: 21 sep 2017, 13:19 Het Intell report over de langdurige verovering van Douvres in 44 is boeiend om te lezen.
Ben jij in de mogelijkheid dit hier te delen Rene, ik wil het wel eens lezen.
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Freya LZ Verbunkert

Bericht door Renev »

Hoi Ruud,
Ik ga voor je zoeken ....
bye
R.
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Terschelling”