Verschil tussen MKB en MSB

Algemene discussie omtrent de bunkers en andere verdedigingswerken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Melv
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 mar 2016, 10:15

Verschil tussen MKB en MSB

Bericht door Melv »

Beste leden ik heb een vraag?
Mij vraag luid:
Wat is het verschil tussen een Marine Kust Batterie of een Marine Seeziel Batterie ?

Ik hoop dat iemand een antwoord heb op mij vraag zelf kan ik er niet uit komen

Groetjes Melvin.
Gebruikersavatar
RuudM
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 mar 2009, 07:39
Locatie: Soest

Re: Verschil tussen MKB en MSB

Bericht door RuudM »

Wat ik eigenlijk altijd zie op de officiële Duitse documenten uit de Tweede Wereldoorlog is dat de kustbatterijen van de Kriegsmarine aangeduid worden als 'Marine-Seeziel-Batterie' of 'Seeziel-Battr.'
De kustbatterijen van de landmacht worden aangeduid als 'Heeres Küsten Batterie' en ook wel als 'H.K.B.'
M.K.B. ben ik niet tegen gekomen op Duitse documenten uit WO-II en is volgens mij een naoorlogse betiteling van bunker enthousiastelingen, die dachten dat als je HKB hebt, noemen we batterijen van de Kriegsmarine gewoon M.K.B.

Maar dat is volgens mij niet de correcte benaming uit de officiële documenten voor kustbatterijen van de Kriegsmarine, want dat is 'Marine-Seeziel-Batterie' of 'Seeziel-Battr.'
Gebruikersavatar
Melv
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 mar 2016, 10:15

Re: Verschil tussen MKB en MSB

Bericht door Melv »

Bedankt RuudM
Voor het beantwoorden van me vraag. Als iemand anders er nog iets van af weet hoor ik het graag.
Groetjes Melvin
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Verschil tussen MKB en MSB

Bericht door ErwinZ »

Marineküstenartillerie werd wel gebruikt. Met als taak het bevechten van doelen op land, Stutzpunkt verdediging en bevechten van doelen op zee. Denk dus aan geschut in open beddingen. Marineseeziel werd alleen gebruikt tegen zee doelen.

Maar zoals altijd, lopen die termen doorelkaar heen van document tot document.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verschil tussen MKB en MSB

Bericht door AvB »

Ik ben ook nog eens gaan zoeken door documenten maar kan geen Marine Küsten Batterie vinden. Zullen we hier wat voorbeelden plaatsen?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
RuudM
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 mar 2009, 07:39
Locatie: Soest

Re: Verschil tussen MKB en MSB

Bericht door RuudM »

Marine-Küsten-Artillerie is een term die wel in officiële Duitse documenten uit de Tweede Wereldoorlog voorkomt.
De eenheden die de batterijen van de Kriegsmarine bemanden vielen onder een Marine-Artillerie-Abteilung (M.A.A.) en vielen onder de Marine-Artillerie.
Maar zoals ik al vermelde was een kustbatterij van de Kriegsmarine een Marine-Seeziel-Batterie.
Overigens was het ook voor de kustartillerie van de landmacht, de Heeres-Küsten-Artillerie de bedoeling (hoofdtaak) dat ze op eventuele doelen op zee zouden schieten.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verschil tussen MKB en MSB

Bericht door AvB »

Laten we nou gewoon wat knipjes uit documenten verzamelen. Dan is het bevestigd.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
RuudM
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 mar 2009, 07:39
Locatie: Soest

Re: Verschil tussen MKB en MSB

Bericht door RuudM »

Ok, daarom hier enkele kopieën van Duitse documenten uit de Tweede Wereldoorlog:
kaarten van de Marine-Festungspioniere met een voorbeeld van Seeziel-Battr.
Scan Seeziel-Battr. Egmond am See.jpg
en H.K.B.
Scan H.K.B. Castricum.jpg
Verder een voorbeeld van de begrippen Heeres-Küsten-Artillerie en Marine-Küsten-Artillerie uit een Kriegsgliederung
Scan Kriegsgliederung 1.4.1944.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Verschil tussen MKB en MSB

Bericht door ErwinZ »

Het gaat voornamelijk om voorbeelden van Marine Kusten Batterie.

Als verzamelnaam hebben we Marineküstenartillerie:
B. Marineküstenartillerie.
Da bei den vom OKM zur Aufstellung befohlenen Marinebatterien im wesentlichen nach gleichen Grundsätzen zu verfahren, sind auch hier bei der durch den Seekommandanten zu veranlassende Erkundung die Offiziere gem. II. d) heranzuziehen, um den Belangen der Landzielbekämpfung und Stützpunktverteidigung im Rahmen der gestellten Seezielbekämpfungsaufgaben soweit als nur möglich gerecht zu wenden.
OKM/Skl Qu II Mob a 2505/43 g.Kdos.

Onderverdeeld in
  • (Marine) Seeziel-Batterie
  • (Marine) Flak-Batterie
  • Sperrbatterie (inneren Fahrwassers)
Het dichtsbijzijnde wat ik heb gevonden over een MKB is:
Bei den Schwerpunkthäfen sind die Infanteriewaffen vielerorts in Betonbunkern aufgestellt. Die nicht beweglichen Küsten- und Flakbatterien sind nur feldmäßig eingebaut.
Anlage zu Gruppe West Führstb. gKdos. 2738/43
digger21
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 apr 2013, 19:01

Re: Verschil tussen MKB en MSB

Bericht door digger21 »

Een voorbeeldje (december 1941) van het gebruik van de term Marineküstenbatterien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Atlantikwall algemeen”