Spaarndam

Duitse stellingen in het achterland als versterkte steden, Stp.Gr. Moerdijk, De Vordere en Hintere Wasserstellung, Eendrachtstellung, Pantherstelllung en radarlocaties
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Spaarndam

Bericht door Rene Ros »

Een ondergewerkt betonnen werkje stond altijd te boek als een Tobruk. De afgelopen tijd is de begroeiing verwijderd en is het beter zichtbaar. En nu ziet het er toch niet uit zoals ik een Tobruk gewend ben.
DSC05531.JPG
De grootste afstand van de binnenmaat is 2 meter. Het lijkt alsof nog maar de helft aanwezig is met rechts een vleugelmuur voor de toegang.
Wie kan dit model identificeren?

Mvg,
René Ros
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Spaarndam

Bericht door ducatim901 »

Geen idee wat het is.
BRV geeft een Tobruk aan op de dijk naar de Kuverbunkers en de L483's (waar ook een Walzkörpersperre zat ivm de rijksweg).
Deze heb ik alleen niet gevonden, hij kan er nog zitten, een Tobruk is zo verstopt.
Waar heb je jou stuk beton precies gevonden?
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Spaarndam

Bericht door Ruud »

Iets van een KwK stand of Michel(mann)stand?
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Spaarndam

Bericht door tim »

Ik zat ook aan 5cm kwk te denken, maar weet niet of de afmetingen daarvoor kloppen?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Spaarndam

Bericht door ducatim901 »

Kan ook iets van een borstwering zijn.
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
+AW+
Berichten: 522
Lid geworden op: 03 jan 2009, 12:57
Locatie: Germany

Re: Spaarndam

Bericht door +AW+ »

5cm Gr.Wfr. (f) like Ijmuiden and Zandvoort?
greetz
Alex
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
btw.: please feel free to write in dutch because I can read it well.
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Spaarndam

Bericht door Rene Ros »

Bouwwerk ligt bij kruising Spaarndammerdijk en Lage weg in Spaarndam-Oost.
De opstaande rand zoals ik die van KwK op Fort bij Vijfhuizen en de nabijgelegen brug ken en die ook die zien is op de foto van +AW+, ontbreken hier.

In 1999 was de de laatste keer dat ik de zuidhelft van het bouwwerk heb kunnen fotograferen, daarna is het begroeid geraakt. Het lijkt erop dat die helft inmiddels is verdwenen.

Mvg,
René
Joop Schreuder †

Re: Spaarndam

Bericht door Joop Schreuder † »

Ik ga mee met de redenering van Alex..

De Duitsers hebben aan de oostzijde van Spaarndam een forse stelling gebouwd met de nodige artillerie opstellingen (ze hebben de linie van Spaarndam als het ware omgedraaid). Op de luchtfotos is de opstelling duidelijk te herkennen. Het lijkt zelfs of er een grote bunker bij hoort maar dat kan ook camo van barakken zijn. Ik ben zelf niet bezig met Spaarndam maar misschien is er een forumlid dat hier meer over kan vertellen?

Thans ziet de omgeving er heel anders uit maar de restanten zijn op de huidige Google Streetview duidelijk zichtbaar (naast de verkeersdrempel)

Greetz,

Joop

Spaarndam.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Spaarndam

Bericht door ErwinZ »

Is de andere helft weg gebroken? Of is het zo gebouwd in deze vorm?
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Spaarndam

Bericht door Ruud »

leuke info Joop, is wel in de buurt, maar nooit echt in verdiept.
Wat weet je van de artillerie opstelling? Gele cirkels op de foto?
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Spaarndam

Bericht door ducatim901 »

Ruud, Ik denk eerder dat die dingen in de gele cirkels schutterputten zijn.
Nu hebben ze ook wel springputten aangelegd volgens het verzet, maar ik ga voor schuttersputten.
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Joop Schreuder †

Re: Spaarndam

Bericht door Joop Schreuder † »

Het zijn vrijwel altijd opstellingen uitgevoerd als Feldbefestigung, uitgevoerd in de uitvoering "in sumpfgelande" (aangepast aan de grondwaterstand of mogelijke plas en dras situatie bij langdurige regenval). Dus het omgekeerde van een ingegraven opstelling. Zie onderstaand voorbeeld. Netjes rondom opgehoogd en voorzien van dezelfde begroeiing als de omliggende grond.
Voor vrijwel alles was wel een voorschrift: geweer en mitrailleur (licht en zwaar) opstellingen, granaatwerpers (middel en zwaar), PAK licht en zwaar, Veldgeschut, Nebelwerfers etc. Echter zonder gedetailleerde stellingbouwkaart is het moeilijk om aan te geven voor welk doel een feldmassige opstelling is aangelegd.

De betonnen opstelling uit dit topic ligt in een dijk dus daar zijn deze voorzorgen niet nodig. Ook kan ik mij voorstellen dat voor een feldmassig uitgevoerde opstelling hier te weinig ruimte is.


Greetz,

Joop
Spaarndam2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Spaarndam

Bericht door Rene Ros »

Joop Schreuder schreef: 19 apr 2017, 09:55Het lijkt zelfs of er een grote bunker bij hoort maar dat kan ook camo van barakken zijn.
Dat is een aangeaard bomvrij munitiemagazijn van de Stelling met een liniewal naar de Spaarndammerdijk. Na 1945 gesloopt alhoewel de fundering nog aanwezig is onder een moderne loods.

René
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Spaarndam

Bericht door Rene Ros »

ErwinZ schreef: 19 apr 2017, 13:42 Is de andere helft weg gebroken? Of is het zo gebouwd in deze vorm?
In 1999 was de de laatste keer dat ik de zuidhelft van het bouwwerk heb kunnen fotograferen, daarna is het begroeid geraakt. Het lijkt erop dat die helft inmiddels is verdwenen.

Mvg,
René
Plaats reactie

Terug naar “Overige Duitse stellingen in Nederland”