Even voorstellen....

Overige onderwerpen aangaande het forum
Gebruikersavatar
Ronald0181
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 feb 2017, 20:10

Re: Even voorstellen....

Bericht door Ronald0181 »

Ja zeker helaas er is in Rotterdam nog maar heel weinig te vinden, erg jammer vanuit historisch oogpunt, de Shnellboot bunker in de Waalhaven had een mooie publiekstrekker kunnen zijn maar ja helaas....ik werk er op een steenworp afstand van, maar er is dan ook helemaal niets wat nog uit die tijd resteert, ten tijde van de bouw van de kantoren was er nauwelijks iets van te zien helaas..er is zelfs geen enkele verwijzing naar, toch een beetje jammer.....

Ja ga zeker alles opzoeken over Rotterdam en hoop toch wel bekende en leuke dingen te zien, het lijkt wel of er van bunkers in die tijd weinig foto's zijn gemaakt, denk wel dat bij een hoop oud Rotterdammers op zolder misschien nog wel leuke foto's liggen, maar ja hoe kom je daar aan ;-)

Maar ook andere bunkers hebben mijn aandacht, heb het plan om met een maat van me aan de metaaldetector te gaan en dan vooral ons te richten op bunkers, al zal daar alles ondertussen al weg zijn, maar je weet maar nooit, en om de Ardennen daarmee onveilig te maken, daar zijn nog wel hier en daar wat bunkers in het wild te vinden...

Nog genoeg te ontdekken dus, ben benieuwd hier!!
Joop Schreuder †

Re: Even voorstellen....

Bericht door Joop Schreuder † »

Hallo Ronald,

De kantoren in de Waalhaven aan de Woudrichemstraat zijn gebouwd op de nog bestaande funderingsbalken van de Schnellbootbunker.. Dat zie je ook terug aan de afmetingen van de gebouwen.
Achter deze locatie, aan de Schulplaan, staan nog twee Duitse werkjes (overblijfsel van de Duitse uitbreiding van Vliegveld Waalhaven).

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
Ronald0181
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 feb 2017, 20:10

Re: Even voorstellen....

Bericht door Ronald0181 »

Hoi Joop,

Ja ik weet dat die kantoren op de oude funderingsbalken staan, ik heb die kantoren zien opbouwen, en als we pauze hadden en buiten zaten hadden we een mooi en riant uitzicht, ik werk er vlak naast, er is inderdaad niet geheid, volgens mij hebben ze wel gaten in die fundering geboord voor die palen waar nu die kantoren opstaan, maar als ik eerlijk ben had liever de bunker er zien staan, dan deze moderne kantoren, en die twee andere "werkjes" zoals jij noemt op de Schulplaan, was mij ook bekend, helaas staan ze op privé grond...voor de rest alles helaas weg incl de voor mij bekende bunker op Pier 8 al was dat ook maar een kleintje hoor, maar ja weg is weg....
Gebruikersavatar
Franz
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 feb 2017, 08:36
Contacteer:

Re: Even voorstellen....

Bericht door Franz »

Hello,
My name is Franz Aufmann. I live in Warsaw, Poland. I'm interested in fortification until 1941.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Even voorstellen....

Bericht door AvB »

Welkom Franz! Unfortunately for you the forum is in Dutch only but you can find a lot of info about Dutch fortifications 1930-1940 here

viewforum.php?f=29
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Franz
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 feb 2017, 08:36
Contacteer:

Re: Even voorstellen....

Bericht door Franz »

Hello Arthur, I want to read about the Dutch fortifications. Of course I am interested in the dome combat.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Even voorstellen....

Bericht door AvB »

Old and new photos of the G-Kazemat. viewtopic.php?f=29&t=293

And be sure to look at the 3D models of our member Sander. viewtopic.php?f=89&t=2730
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Franz
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 feb 2017, 08:36
Contacteer:

Re: Even voorstellen....

Bericht door Franz »

Thank you for the information. Indeed, I am interested in G-casemates. I decided that I will present a Polish bunkers.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Even voorstellen....

Bericht door AvB »

We have our Polish fortifications here. viewforum.php?f=60
Nicht ärgern - Nur wundern!
Klazina
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mar 2017, 13:03

Re: Even voorstellen....

Bericht door Klazina »

Hallo Iedereen,

Als nieuweling hier zal ik mij even voorstellen.
Ik ben Klazina, 24 jaar, student ruimtelijke vormgeving.
Mijn fascinatie voor bunkers ga ik gebruiken bij mijn afstuderen.

Ga kijken hoe ik fort Diksz Admiraal te Den Helder een herbestemming kan geven.
Deze herbestemming moet komen vanuit mijn onderzoek van geschiedenis en visie van Den Helder.
Ik vind het erg jammer dat er vaak gewoon zomaar een functie wordt gegeven aan een object zonder daar over nagedacht te hebben en het gebouw eigenlijk zijn waarde van geschiedenis niet te gebruiken.

Er is al veel gevonden zag ik op het forum maar ik hoop toch nog een bijdragen te kunnen geven.

Nou zal iedereen wel een mening hebben over het herbestemmen van bunkers. Mijn plan is een concept en wordt niet uitgevoerd (is niet mijn doel).

Groetjes...
Joop Schreuder †

Re: Even voorstellen....

Bericht door Joop Schreuder † »

Welkom op het Forum, Klazina.

Er is altijd een spanningsveld tussen de huidige staat van een werk met alle historische sporen van het gebruik met aanpassingen en het behoud en herbestemming ervan. Dit geldt evenzeer voor de omgeving waarin het object zich bevindt. Wat blijft er over en welke keuzes maak je daar bij. Ook op dit forum zie je dat terug in de discussies en meningen.

Wellicht dat je je keuzes en afwegingen, die je tijdens je onderzoek en opstellen van je thesis maakt, met ons wil delen. Veel succes en plezier tijdens je speur- en ontdekkingstochten.

Greetz,

Joop
BunkerOwner

Re: Even voorstellen....

Bericht door BunkerOwner »

Leuk Klazina!
En welkom inderdaad.

Je studie, inzet en plannen zijn van groot belang, wellicht niet nu, maar dan altijd in latere stadia. Zoals de heer Pieter van Vollenhoven al eens zeer terecht stelde: "een monument zonder herbestemming heeft uiteindelijk geen toekomst...".

;)
valtrajohnie
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mar 2017, 13:03
Locatie: Valthermond

Re: Even voorstellen....

Bericht door valtrajohnie »

Hoi hoi mede forummers.

Ik zal mij zelf ook even voorstellen. Ik ben Arno, 33 jaar, woonachtig in valthermond dat zich ergens verstopt tussen
de verdedigings- lijnen Q en O. Eerder op school had ik nooit interesse in geschiedenis, maar dankzij mijn stage periode
bij een plaatselijke Loonwerker, die ook in Duitsland actief was ben ik toch steeds meer geïnteresseerd geraakt.
We waren destijds vaak aan het werk in de omgeving van Esterwegen en Neubörger, deze laatst genoemde bevind zich aan
de rand van schiessplatz meppen. Door dat ik de laatste jaren nog altijd actief ben in de landbouw, kwam ik ook achter het bestaan
van de verdedigings- lijnen Q en O.

Mvg Arno
Mvg Arno.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Even voorstellen....

Bericht door Remco de Goede »

Welkom Arno, veel leesplezier op he forum.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Even voorstellen....

Bericht door ErwinZ »

valtrajohnie schreef: 26 mar 2017, 22:20 Ik zal mij zelf ook even voorstellen. Ik ben Arno, 33 jaar, woonachtig in valthermond dat zich ergens verstopt tussen
de verdedigings- lijnen Q en O.
Welkom! Dit overzichtje is wellicht interessant.
viewtopic.php?f=35&t=2128&p=52822#p52816
Plaats reactie

Terug naar “Forum forums...”