stellingen in Nederlands-Indie
stellingen in Nederlands-Indie
Beste mensen,
heeft een van jullie ooit wel eens gehoord van de bouw van stellingen, schuilplaatsen en luchtverdedigingsonderkomens in het voormalig
Nederlands-Indie ?
Bij mijn weten zijn er toch wel een aantal vindplaatsen bekend (o.m. onder het stationsgebouw in Batavia/Djakarta)
Ik zou graag willen weten of er door een van jullie onderzoek naar is gedaan, of er publicaties en of documentatie bekend is ?
Door de enorme uitbreiding van de luchtafweer en kustverdediging die laatste jaren pre Japanse invasie zijn er toch wel enkele
stellingswerken uit de grond gestampt ! Heeft iemand hierover info ?
groeten van appie
heeft een van jullie ooit wel eens gehoord van de bouw van stellingen, schuilplaatsen en luchtverdedigingsonderkomens in het voormalig
Nederlands-Indie ?
Bij mijn weten zijn er toch wel een aantal vindplaatsen bekend (o.m. onder het stationsgebouw in Batavia/Djakarta)
Ik zou graag willen weten of er door een van jullie onderzoek naar is gedaan, of er publicaties en of documentatie bekend is ?
Door de enorme uitbreiding van de luchtafweer en kustverdediging die laatste jaren pre Japanse invasie zijn er toch wel enkele
stellingswerken uit de grond gestampt ! Heeft iemand hierover info ?
groeten van appie
Re: stellingen in Nederlands-Indie
Ik kan me herinneren dat er nog een aantal Nederlandse kustbatterijen in de jungle gedeeltelijk intact zijn. Een archeoloog/historicus heeft dat redelijk grondig online vastgelegd. Zal deze link even moeten opzoeken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Nou dat is reuze interessant, dank je wel !
Ik ben benieuwd naar de link !
Ik heb slechts enkele krantenberichten onder ogen gehad met kleine foto'tjes.
Er moet toch heel wat zijn aangelegd zeker v.w.b. de Luchtbescherming.
groeten van appie.
Ik ben benieuwd naar de link !
Ik heb slechts enkele krantenberichten onder ogen gehad met kleine foto'tjes.
Er moet toch heel wat zijn aangelegd zeker v.w.b. de Luchtbescherming.
groeten van appie.
Arthur, ik denk dat jij Hans Bonke bedoelt; Hij heeft onderzoek gedaan naar nederlandse kustbatterijen op oa Tarakan.AvB schreef:Ik kan me herinneren dat er nog een aantal Nederlandse kustbatterijen in de jungle gedeeltelijk intact zijn. Een archeoloog/historicus heeft dat redelijk grondig online vastgelegd. Zal deze link even moeten opzoeken.
Een paar links:
http://www.mobe.nl/tarakan/bonke/
http://vestingmuseum.blogspot.nl/2009/0 ... -knel.html (pagina lijkt verlopen)
http://www.tarakan.nl => taal kiezen => doorklikken naar pag.19 dan kom je op een interactieve kaart met heel veel foto's van Nederlandse en Japanse bunkers
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Juist die bedoelde ik, was erg verbaasd dat dit alles er nog lag!
Nicht ärgern - Nur wundern!
- Remco de Goede
- Contacteer:
Erg bijzonder! Bij mij staat Micronesie hoog op mn "to do list" daar ligt ook nog van alles boven en onderwater. Kan ik mooi mn twee hobbies combineren.
Heel erg bedankt voor deze info !!!
Bijzonder interessant !
Vraag: Zijn er op java dergelijke restanten bekend (noorder kustgedeelte b.v. Soerabaia) ?
mvrgr.,
Bijzonder interessant !
Vraag: Zijn er op java dergelijke restanten bekend (noorder kustgedeelte b.v. Soerabaia) ?
mvrgr.,
Op het eiland Nusa Kembangan te zuiden van Cilacap bevindt zich een kustbatterij ter bescherming van de haven.appie schreef:Heel erg bedankt voor deze info !!!
Bijzonder interessant !
mvrgr.,
Of deze kustbaterij Nederlands of Japans is mij onbekend.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ad Ardissimum Paratus
Japanse bunker bij het dorpje Adipala , ten oosten van Cilacap , Java.
Ad Ardissimum Paratus
Japanse bunker , luchtafweer geschut en een stuk Japans veldgeschut in Kokas , West Papua.
Ad Ardissimum Paratus
Japanse bunker langs de zuid kust van Java ter hoogte van Kesilir ( Lampon )
Ad Ardissimum Paratus