Fliegerhorst Twente

Overzicht van de verschilende door de Duitsers aangelegde of doorgebruikte vliegvelden in Nederland.
p kuperus
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 okt 2014, 11:36
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door p kuperus »

Een betonnen put, deze heb ik nog niet gezien. Is het een standaard putring misschien? Ik heb zondag wat foto's gemaakt bij de kogelvanger. Het is best een groot ding. De handwapenbaan is goede staat. Alleen de twee gebouwtjes zijn gesloopt.
De taluds zijn glad gemaakt, ik neem aan de ze nog hier en daar nog wat bestrating gaan aanbrengen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door scolty »

Ik ben er zelf nog niet weer geweest, maar ik moet zeggen dat het er erg mooi uitziet :) Al had de oude staat ook wel z'n charme.

De handvuurwapen baan is trouwens uit 1970, mocht dat niet bekend zijn. Welke twee gebouwtjes zijn er gesloopt? Deze twee?
Centrum 27.JPG
Centrum 27b.JPG
Gelukkig heb ik C 27 vorige maand nog opgemeten, voor de zekerheid. Ik ben er nog niet zeker van of het uit de oorlog is of niet. De stijl is vrij atypisch.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Absence of evidence is no evidence of absence."
Gebruikersavatar
KyoGo95
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 okt 2015, 23:59

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door KyoGo95 »

De put ziet er uit alsof het een oude betonnen drinkbak is die is ingegraven. hij is afgedekt met een betonnen plaat maar deze is ingezakt voor de helft en ligt er in. Ik heb nog een foto van de binnenkant van huisje C27. Oudijzer dieven hadden de deur open gebroken.
http://i.imgur.com/SL076Xa.jpg
Vanderklis †

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door Vanderklis † »

Een deel van de oude vliegbasis wordt binnenkort opengesteld voor het publiek, zie hier: http://www.vliegbasistwenthe.info/
Vanderklis †

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door Vanderklis † »

Afbeelding
Vanderklis †

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door Vanderklis † »

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
KyoGo95
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 okt 2015, 23:59

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door KyoGo95 »

Vandaag wezen toeren langs de basis op mijn brommer. Een stuk grond tegen over de ingang naar Hangar 11 was open gesteld er waren mannen bezig met het hek. In een kaal gekapt stuk grond lagen ruïnes van een gebouw. Je kon duidelijk nog de restanten van een centraal groot gebouw en 3 kleinere fundamenten zien. De fundamenten hebben aan beide zijden putten en bij het grote gebouw zat een put vol water met een klep er in. Hier was ook nog een stuk vloer met rode tegels intact. In het midden van het grote gebouw lag een soort ladder.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Panorama foto.
http://i.imgur.com/B0tYTxH.jpg
Huisje C.27 heeft helaas niet de sloophamer overleeft. Ik heb geen duidelijk foto's van de 3 fundamenten. Ze zijn rechthoekig met aan de kopse kanten putten.
p kuperus
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 okt 2014, 11:36
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door p kuperus »

Zijn dit de resten van de gefechtsstand? Ik heb vorige zondag allen nog het uitzichtpunt bekeken, het was heel druk.
Het viel me op dat er op de F16 shelters een soort bitumen coating zit.
Gebruikersavatar
KyoGo95
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 okt 2015, 23:59

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door KyoGo95 »

Volgens Vliegveld twenthe info is het inderdaad de Gefechtsstand. Maar ook hier moet helaas ook weer een kunstwerk van worden gemaakt...
http://www.vliegbasistwenthe.info/ontdek/gefechtsstand/

Ik heb er met de opening ook rond gelopen over het terrein. Ik vond het jammer dat er veel was afgebroken om er een of ander kunstwerk van te maken. Ik snap dat je niet alles kunt bewaren, maar toch.
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door scolty »

Ik ben gisteren meerdere uren bezig geweest de ruïnes van de NJRF gefechtsstand in detail op te meten, dus het is nu in ieder geval vastgelegd. In combinatie met wat foto's en luchtfoto's die ik heb zal er binnenkort wel een 3D reconstructie uitrollen.
FHT Nachtjagdraum Gefechtstand2.jpg
Het blijft ook nog een erg raar gevoel om op mn fiets over de landingsbanen en rollbahnen te rijden :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Absence of evidence is no evidence of absence."
Gebruikersavatar
KyoGo95
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 okt 2015, 23:59

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door KyoGo95 »

Daar kan ik me ook iets bij voorstellen :P persoonlijk had ik het gevoel alsof je ineens heel klein bent, op zo'n grote open vlakte. Ik ben benieuwt naar de reconstructie.

Ik kwam vorige week in gesprek met een eigenaar van een van de bunker boerderijen op het Prins Bernard park. Hij heeft mij zijn huis van binnen laten zien. Ik moet eerlijk zeggen dat ik erg onder de indruk was. Ik had verwacht dat het redelijk donker zou zijn van binnen. Maar het was precies het tegenover gestelde. De plafonds waren hoog en door de ramen kwam veel licht naar binnen. En het was heel mooi ruim en.. luchtig?. Echt heel gaaf.
p kuperus
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 okt 2014, 11:36
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door p kuperus »

Zo, ik heb mijn eerste fietsrondje op het vliegveld gedaan, en heb deze bunker gefotografeerd:

Afbeelding
Afbeelding

Hij staat achter restaurant Kleinsman en het Slottelmos. Ik vind dat hij veel lijkt op de bunker in Saasveld langs de Zandbongenweg. De gefechtsstand heb ik nog niet gevonden. Moet zeggen dat het vrij druk was. Op de terugweg ontdekt dat langs de vliegveldstraat zijde van het Oosterveld dat er nu twee bordjes staan die de toegang verbieden. Blijkbaar mag er je niet meer in. Vrijdag toen ik van mijn werk in Enschede naar Hengelo terug reed stonden ze er nog niet, maar ze waren afgelopen weken wel bezig met het kappen van bomen. Zou de eigenaar van het Oosterveld iets van plan zijn met het landgoed? In 2014 stond er een plan in de krant dat van Heek er een soort hippisch centrum van wilde maken.
Gebruikersavatar
KyoGo95
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 okt 2015, 23:59

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door KyoGo95 »

Achterkant van een tegeltje dat tussen de puinhopen van de Gefechts stand kwam. Interessant om te weten vond ik.
Maker is Rako. Een keramiek fabriek uit de stad Rakovnik in Centraal bohemen.
Mvg

Afbeelding
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door rony »

Mooie vondst.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door scolty »

Weer een gebouw van het vliegveld dat het onderspit delft. Deze keer is het Zuidkamp 37. Afgebrand na brandstichting, vermoedelijk door twee tieners.
Knipsel.JPG
Z37.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Absence of evidence is no evidence of absence."
Plaats reactie

Terug naar “Vliegvelden in Nederland”