Nederlandse versperringen

Discussie over wapens en versperringen
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door ErwinZ »

Iemand wel eens een dergelijke draaiende versperring tegengekomen? 1,60m hoog.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door ducatim901 »

Hoe bedoel je, een schotbalkenversperring is om water tegen te houden ten tijde van hoog water of het stellen van innundaties.
Er draait niets in deze versperring, het is een vast bouwwerk om water tegen te houden, de versperring is makkelijk te stellen en er is dan ook altijd een schotbalkenloods aanwezig. de originele versies zijn echter zeldzaam geworden. We hebben er ooit een bij het Amsterdam-Rijnkanaal gezien, deze is nadat ie was vervallen nu helemaal weggehaald.
Er zijn ook nog voldoende nieuwere exemplaren te vinden langs de rivieren, wel leuk als je er eentje herkent.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door ErwinZ »

Deze sluit een weg (brug) af. Houd dus geen water tegen. Aan de zijkant zitten schanieren, dus je zou zeggen een draai deur/hek.
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door Dikkieturf »

Dit is een afsluitbare coupure in een dijk of wal. Als er geinundeerd moest worden of bij hoge rivierwaterstanden werden de schotbalken geplaatst om te voorkomen dat water het gebied inliep wat eigenlijk droog moest blijven.

Op de draaipunten draaide een sluisdeur die gebruuikt werd voor een eerste snelle afsluiting. De deubbele rij schotbalken, met klei ertussen) zorgde voor een meer permanente afsluiting. In de rivierdijk te Culemborg, doorgang naar de pont, is een mooi exemplaar te zien.

Groet.

DT
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door ErwinZ »

Ik snap het principe. Alleen is er geen dijk, wal of inundatiegebied. Als ik dan kijk naar de naast gelegen bruggen dan werden die afgesloten door normale versperringen. Ik vind het dus frappant om ineens een schotbalkenverperring te gebruiken om een weg af te sluiten.
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door Barst »

Kennelijk weet je veel meer dan je ons verteld, zoals de locatie. Ook lijkt het er op dat je maar een deel van de hele tekening geeft. Hoe kun je dan een juist antwoord verwachten?

Bart
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door ducatim901 »

Erwin wat was de ligging en is de situatie nog hetzelfde als vroeger?
Zo te zien zit de versperring wel in een verhoging (streepprofiel aan de zijkanten van de coupure).
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door ErwinZ »

Dat valt wel mee. Het is wss de versperring van Sellingersluis. Dat weet ik nog niet zeker, dat ben ik nog aan het uitzoeken. Als het deze niet is dan is het de sluis direct noordelijk of zuidelijk daarvan. Maar de situatie is bij die drie sluizen nagenoeg gelijk.

Ik ben bezig een inventarisatie aan het maken van de Groningse versperringen. Tot dusver zijn dat allemaal asperges en/of ton-versperingen. Deze springt er dus ineens uit, vandaar dat ik me afvroeg of dat vaker voor kwam.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door Barst »

Ondanks enkele uren zoeken is het mij niet gelukt ook maar een enkele afbeelding van deze sluis te vinden op het internet, of in de paar boeken waarin de strijd in Groningen beschreven wordt die ik bezit. Ook kan ik geen enkele reden vinden waarom hier een dergelijke, in principe waterbouwkundige, versperring gebouwd kan zijn; er was immers geen sprake van een kade tegen overstromingen of van inundaties.
Sellingen1.jpg
Sellingen2.jpg
http://historie-bellingwedde.realsite.n ... kazematten
http://www.oudterapel.nl/oorlog/veensol ... oldaat.pdf
viewtopic.php?f=29&t=1246

Bart
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door ErwinZ »

Heb inmiddels het hele archief doorgenomen. Er waren 4 van dit soort werken in de gemeente Vlagtwedde, waarvan de schotten en de deuren er bij 1 waarschijnlijk nooit geplaatst zijn.

Er komt binnenkort een inventarisatie van alle versperringen in Groningen en Drenthe.
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door Barst »

Ik ben erg benieuwd.

Bart.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door ErwinZ »

Aspergeversperring Zwolse IJsselbrug 1940
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door ErwinZ »

Voorlopige versie van een inventarisatie van de versterkingen in N-O Nederland. Meeste versperringen staan er al wel op. Alleen rondom Veendam mist nog wat, dat is onherkenbaar volgebouwd na de oorlog. Er komt nog meer info en foto's bij. Oftewel een meer-jaren plan :D

Versterkingen en kazematten in Noord-Oost Nederland tijdens het interbellum

Je ziet nu mooi het verloop van de O en Q lijn. Echter mis ik nog wel een aantal kazematten. Als er iemand meer info heeft, graag.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door Ties »

Delfzijl 2x, Ladysmith 1 x en Oterdum 1x mis ik sowieso. De laatste twee zijn geen S3 kazematten, maar een geheel ander onbekend type.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Nederlandse versperringen

Bericht door Dikkieturf »

Hallo Forumgenoten,

Ik heb een proces verbaal van overdracht van 238 vechtwagenversperringen van Defensie Naar Rijkswaterstaat.

Als je een PB met je e-mail adres stuurt zal ik hem toezenden.

Groet,

DT
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Plaats reactie

Terug naar “Wapens en Versperringen”