Contactdag MvC

Krantenknipsels, TV-tips, websites
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Contactdag MvC

Bericht door Ruud »

Gister de contactdag van Menno van Coehoorn bezocht. Wederom een prima verzorgde dag. Wat me opvalt, de gemiddelde leeftijf ligt ver boven de 50, ik zie in de loop der jaren steeds minder afgevaardigden 'bunker clubs'.

Ik ben benieuwd of deze dagen bij de a-wall bunker organisaties bekend zijn. Zo ja, waarom er geen gehoor aan wordt gegeven.

Mi. is zo'n dag een mooie gelegenheid om informatie uit te wisselen. Jullie reacties zal ik bij MvC onder de aandacht brengen, wellicht kunnen ze er iets mee.

G,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Contactdag MvC

Bericht door ErwinZ »

Nog nooit van gehoord. Is dit alleen voor organisaties of ook voor andere geïnteresseerden?
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Contactdag MvC

Bericht door ducatim901 »

Het is alleen voor stichtingen, verenigingen en contactpersonen van MvC toch?
Als ze het nu eens meer toegankelijk maken voor hobbyisten dan gaat de leeftijd wel iets naar beneden.
De "Menno" stopt nog steeds te weinig tijd in de jeugd.
Ik begrijp dat dit makkelijker is gezegd dan gedaan, het zit ook in de organisatie.
Maar soms kun je door kleine aanpassingen dingen veranderen.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Contactdag MvC

Bericht door Ruud »

ducatim901 schreef:Het is alleen voor stichtingen, verenigingen en contactpersonen van MvC toch?
Als ze het nu eens meer toegankelijk maken voor hobbyisten dan gaat de leeftijd wel iets naar beneden.
De "Menno" stopt nog steeds te weinig tijd in de jeugd.
Ik begrijp dat dit makkelijker is gezegd dan gedaan, het zit ook in de organisatie.
Maar soms kun je door kleine aanpassingen dingen veranderen.
JK
Dit vraag ik me idd af. Doet MvC te weinig of komen 'we' niet. Dit poog ik inzichtelijk te krijgen, om MvC een handje te helpen. Ik heb de dag nl. weer als zeer waardevol ervaren.
Is alleen voor organisaties, maar er hoeft voor zover ik weet, geen relatie te bestaan met MvC.
G,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Contactdag MvC

Bericht door Ruud »

Ruud schreef:
ducatim901 schreef:Het is alleen voor stichtingen, verenigingen en contactpersonen van MvC toch?
Als ze het nu eens meer toegankelijk maken voor hobbyisten dan gaat de leeftijd wel iets naar beneden.
De "Menno" stopt nog steeds te weinig tijd in de jeugd.
Ik begrijp dat dit makkelijker is gezegd dan gedaan, het zit ook in de organisatie.
Maar soms kun je door kleine aanpassingen dingen veranderen.
JK
Dit vraag ik me idd af. Doet MvC te weinig of komen 'we' niet. Dit poog ik inzichtelijk te krijgen, om MvC een handje te helpen. Ik heb de dag nl. weer als zeer waardevol ervaren.
Is alleen voor organisaties, maar er hoeft voor zover ik weet, geen relatie te bestaan met MvC.
G,Ruud
Gezien (A'wall):
1. BB museum (Rijswijk, Duitse luisterpost), club van Raphael
2. Atlantikwall museum Scheveningen, club van Tim
3. Bunker Museum IJmuiden, WN2000, mijn club
4. Museum Afsluitdijk
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Contactdag MvC

Bericht door AvB »

Zou goed zijn. Heb het idee dat veel clubs op hun eigen eilandje bezig zijn?
Als ik uitgenodigd kan worden lijkt het me interessant om bij te wonen.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Contactdag MvC

Bericht door ducatim901 »

Als je toch iets organiseert waarom dan ook niet voor geinteresseerden.
Wil al tijden eens naar zo een evenement toe, maar dan moet je eerst iets doen bij een stichting oid.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Joop Schreuder †

Re: Contactdag MvC

Bericht door Joop Schreuder † »

Je kan ook begunstiger worden van de Menno. Is geen wereldbedrag en je kan mee met alle excursies.
Ook naar bunkerts!!

Afwachten tot dingen op een presenteerblaadje worden aangereikt is misschien wel modern maar dat werkt bij Menno niet zo.

Greetz,

Joop
(50 plus en al heel lang begunstiger/donateur :D :D :D :D )
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Contactdag MvC

Bericht door ErwinZ »

Maken we van FF toch een stichting, kunnen we allemaal heen.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Contactdag MvC

Bericht door ducatim901 »

Lid ben ik al wel even hoor Joop.....
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Contactdag MvC

Bericht door Bas de Mos »

Zal in ons geval juist een gevolg zijn van het feit dat de gemiddelde leeftijd onder de 50 ligt :D Jongere mensen hebben tegenwoordig een druk leven, werken, jezelf en een gezin onderhouden en dan nog wat gaatjes vrij zien te maken voor de stichting en overige hobbys. Bij veel mensen in die levensfase gaat de beschikbare stichting-tijd direct naar zaken met hoge prioriteit, en zelfs daar blijven dingen soms veel te lang liggen.

Oftewel, iemand die met pensioen is kan makkelijker zulke (ongetwijfeld zeer nuttige) bijeenkomsten bezoeken dus vandaar misschien de hoge gemiddelde leeftijd die je er tegen komt. Wat dat betreft zou de gemiddelde leeftijd bij SAMS graag omhoog zien gaan, dan konden we ook nog eens veel vaker open :lol:

Als ik ook zie hoeveel er bij een stichting runnen komt kijken, vooral als je vooruitgang wilt boeken i.p.v. jaren het zelfde truukje blijven doen, dan is dat gewoon een zware last voor een groepje vrijwilligers. Het zal in veel gevallen niet per se het vastklampen aan een eigen eilandje zijn maar het stellen van prioriteiten in de beschikbare tijd.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Contactdag MvC

Bericht door tim »

Wijze woorden boys :idea:
Helaas is het vaak wel het geval.. ik kan niet eens bij onze eigen uitjes aanwezig zijn :?
Het is wel leerzaam en gezellig om eens met gelijkgestemden van andere clubs van gedachte te wisselen.

Fortificatieforum/MvC kennismakingsborrel op een mooie locatie?
Of om de beurt Scheveningen, Rijswijk, H.v.H. en Ijmuiden borrel.

Die bbq bij de 608 brand veel te weinig!
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Contactdag MvC

Bericht door Rene Ros »

ErwinZ schreef:Maken we van FF toch een stichting, kunnen we allemaal heen.
Max. 2 personen per organisatie. :-)
René
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Contactdag MvC

Bericht door Rene Ros »

Ruud schreef:Gister de contactdag van Menno van Coehoorn bezocht. Wederom een prima verzorgde dag. Wat me opvalt, de gemiddelde leeftijf ligt ver boven de 50
Was ik de jongste!? :-)
bj. 1967

Doel is netwerken en kennisdeling door de ontvangende partij m.b.t. organisatie, veranderingen e.d. Voor de meeste geïnteresseerden niet echt interessant denk ik. Bijkomend voordeel is het bezoeken van een fort of bunker.
Ik vermoed dat dit jaar voor het eerst in een Koude Oorlog bunker was, en dat is een hele cultuuromslag voor MvC. Voor 2000 stond in hun statuten alleen nog over vestingen. Forten waren eigenlijk te nieuw.

René
Dorsch
Donateur
Donateur
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 okt 2013, 12:07

Re: Contactdag MvC

Bericht door Dorsch »

Hier een reactie van een Menno van Coehoorn (MvC) insider en bunkeraar van het eerste uur.

In 1932, bij het oprichten van de stichting Menno van Coehoorn, lag de nadruk op het behoud van de vestingen Naarden en Willemstad. Trouwens, nog steeds een actueel thema.

In de loop der tijden is de belangstelling van de stichting steeds ruimer geworden. Tegenwoordig staat MvC voor het behoud van buiten gebruik gestelde verdedigingswerken uit alle tijden. Daar horen dus ook de verdedigingswerken uit de 20e eeuw bij: Eerste Wereldoorlog, Interbellum, Tweede Wereldoorlog en Koude Oorlog.

Het standaardwerk ‘Kazematten in het Interbellum’ werd in 2002 door MvC uitgegeven. Deze bouwwerken (groepsschuilplaatsen, gietstalen kazematten, ‘stekelvarkens’, enz.) waren al vaak doel van excursies van MvC , zoals b.v. Kornwederzand, de Grebbelinie en de Peel-Maaslinie.

Ook Duitse werken zijn regelmatig bezocht, zoals onlangs Biber, Heerenduin en Olmen. Al in 1992 werd bij het 70-jarig bestaan van MvC een bezichtiging gehouden van de Duitse Atlantikwall commandoposten in het Staelduinse Bos en nabij Vineta en van de kustbatterij Vineta. Onder de vlag van MvC heeft de werkgroep verdedigingswerken in Nederland niet alleen het onvolprezen ‘bunkerachief’ gered. Het is door die werkgroep ook beschreven en in geordende staat overgedragen aan het Nationaal Archief. Deels nu al digitaal toegankelijk.

De Koude Oorlog is evenmin aan het oplettende oog van Menno ontsnapt. Dat begon al in 1997 met de publicatie van ‘Drijvende stuwen voor de landsverdediging’, handelend over de IJssellinie. Uiteraard werd die linie ook bezocht. Een ander object waar een excursie werd gehouden was Navigatiestation Noord in Appingedam. Zelfs de basis voor de kruisraketten - die nooit geplaatst werden - werd bezocht. En afgelopen zaterdag de BB-commandopost in Grou.
Op aanvraag van MvC werd de Amerikaanse Zulu-hangar van de voormalige Vliegbasis Soesterberg door de Gemeente Soest aangewezen als monument, en zo voor sloop bewaard.

Voor vestingbouwkundige stichtingen en verenigingen wordt eenmaal per jaar een zgn. Contactdag gehouden, zoals die van afgelopen zaterdag in Grou. Doel van zo’n dag is het uitwisselen van ervaringen, het leren van elkaar, het leggen van contacten enz. Maar ook een interessant object bezoeken. Men hoeft daarvoor geen begunstiger van de stichting te zijn. Natuurlijk kan iedereen voor € 25 begunstiger worden en niet alleen het blad ‘Saillant’ viermaal per jaar ontvangen, maar ook aan de interessante voorjaars-, zomer- en najaarsexcursies (altijd op zaterdag) deel te nemen.
Plaats reactie

Terug naar “Oorlogen en Fortificaties in de media”