Photo Reconnaissance & Interpretation Reports Bergen aan Zee

De Stützpunktgruppe Schoorl
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hnauta
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 mei 2008, 23:14
Locatie: Egmond-Binnen

Photo Reconnaissance & Interpretation Reports Bergen aan Zee

Bericht door hnauta »

Beste forumbezoekers,

Ik ben doorgaans onder de indruk van het materiaal wat de researchers onder ons in archieven vinden, vooral datgene dat afkomstig is uit Freiburg.

Waar nog kennelijk nog niemand echt aan gedacht heeft is de informatie uit Geallieerde bron. Ik zie zo nu en dan wel eens een luchtfotootje afkomstig van het web of uit de collecties van Emmen/Wageningen voorbijkomen maar veelal moet je lokale kennis hebben om te weten wat daar op te zien valt.
Per luchtverkenning en luchtfoto is in WOII ook een zogenaamd Interpretation Report opgemaakt. Hierin werd vermeld wat de waargenomen bouwaktiviteiten waren, scheepsbewegingen of staat van de vliegvelden was, etc.

Als voorbeeldje een oblique foto met een deel van zo'n Interpretation Report, in dit geval van de batterij benoorden Bergen aan Zee. Vandaar maar even onder dit forumdeel geplaatst.

Groet,
Hans
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Klasio †

Re: Photo Reconnaissance & Interpretation Reports Bergen aan Zee

Bericht door Klasio † »

Hoi Hans,

Ziet er zeer interessant uit! Is er eigenlijk een online index van deze Interpretation Reports? Op de site van PRO/Kew kom je wel interpretation reports tegen in AIR34, maar ik kom niet verder dan nummers van de rapporten. Zou erg handing zijn als ergens een korte beschrijving stond of er over een bepaalde locatie interpretation reports zijn gemaakt. Of moet je hiervoor toch naar het archief zelf?

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Photo Reconnaissance & Interpretation Reports Bergen aan Zee

Bericht door tim »

hoi hans, dit is zeker intressant!
mooi ook de vermelding over de wooden huts, deze zijn een grote getallen gebouwd in batterie bergen.
aanvankelijk kwamen de brv tekeningen van deze werken te vervallen (houten gebouwen werden doorgaans niet opgemeten), maar van batterij bergen zijn de potloodtekeningen bewaard gebleven.
zijn deze int. reports alleen in engeland te vinden?


bron: N.A
gr, tim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
pauldijkstra

Re: Photo Reconnaissance & Interpretation Reports Bergen aan Zee

Bericht door pauldijkstra »

Hallo Hans en anderen,
Hier de BRV tekening van de batterij. Er was overigens extreem veel gebouwd in hout. Slechts enkele bunkers werden uitgebouwd in metselwerk of daadwerkelijk beton (natuurlijk heb ik het niet over de St- ers).
Gr,
Paul
Ps. Mooi matteriaal
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hnauta
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 mei 2008, 23:14
Locatie: Egmond-Binnen

Re: Photo Reconnaissance & Interpretation Reports Bergen aan Zee

Bericht door hnauta »

Hoi Klaas en anderen,

Wat Interpretation Reports betreft zijn deze opgeslagen op (verwerkings)nummer in The National Archives in Londen, zo'n 7.500 in totaal. Dat is natuurlijk voor archivering een tamelijk makkelijke oplossing, maar zodra je iets op wil zoeken ben je haast verplicht al die dingen door te bladeren. De Interpretation Reports zijn in de opeenvolging van verwerking genummerd, dus tussen Cherbourg en Stavanger kun je opeens IJmuiden tegenkomen. Of na honderden rapporten nog niets.

Voor de Photo Reconnaissance Sorties die vanaf de lijn IJmuiden-Amsterdam en noordelijker gevlogen zijn (1.100+) heb ik al deze rapporten handmatig door gewroet - hels karwei, wat uiteindelijk 3 jaar gekost heeft. Ik ben nog niet aan de verwerking van al dit fraais toegekomen, maar ik schat dat ik van 85% van deze PR Sorties de rapporten heb, grofweg 2.100+ pagina's.

Het detailniveau waarop een rapport geschreven is sterk wisselend. Vaak alleen posities en aantallen van schepen in havens, maar soms ook tot op lengte en breedte van prikkeldraadversperringen van Duitse stellingen aan toe.

Groet,
Hans
de groot
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 nov 2013, 22:27

Re: Photo Reconnaissance & Interpretation Reports Bergen aan Zee

Bericht door de groot »

Hallo Leden,

Ik wil aan dit interessante Reports Bergen aan Zee,nog wat documentatie toevoegen.
Als oud Bergenaar heeft deze kustbatterij mij altijd mateloos geboeid,met jullie hulp
heb ik bij het PWN in velserbroek een prachtige foto serie van deze batterij gekregen.
Als jullie nog wetenswaardigheden of bron materiaal hebben houdt ik mij aanbevolen.

Met groeten, Chris de Groot
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Schoorl”