Grootste Flakstelling van Nederland?

Duitse stellingen in het achterland als versterkte steden, Stp.Gr. Moerdijk, De Vordere en Hintere Wasserstellung, Eendrachtstellung, Pantherstelllung en radarlocaties
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Grootste Flakstelling van Nederland?

Bericht door ducatim901 »

En wat had die grootste batterij van Nederland dan wel niet?
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Würzburg in Arnhem

Bericht door ErwinZ »

Vast niet meer dan 4 x 10,5 en 4 x 12,8 Flak.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Würzburg in Arnhem

Bericht door maarten-stahlbeton »

De grootste zijn niet mijn woorden, ik meen dat dit door de bezetting van de batterij zelf gepocht werd.

De bezetting van deze batterij is voor wat ik heb kunnen vinden 4 x 8,8 geweest.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Würzburg in Arnhem

Bericht door ducatim901 »

Waarom ik dit een beetje hoogmoedig vroeg, bij Schiphol/Amsterdam zijn ook enkele zware batterijen gebouwd met ik dacht meer dan vier stukken (beetje de Vf versie van de Luftwaffe zusterbatterijen van IJmuiden en Katwijk).
Ik hoopte eigenlijk op een meer onderbouwde redenering in plaats van hearsay.....
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Würzburg in Arnhem

Bericht door maarten-stahlbeton »

Ik proef een zekere ondertoon in je berichten Jack. Waarom is dit hoogmoedig? Ik zal de betreffende onderbouwing voor je erbij zoeken. Ik weet 100% zeker dat dit over deze batterij gezegd werd en dat dat ergens genoteerd staat. Ik was niet in de veronderstelling dat ik de meest onbetrouwbaar persoon ben van dit forum?
Lord of the Ringstand
Joop Schreuder †

Re: Würzburg in Arnhem

Bericht door Joop Schreuder † »

Rotterdam Overschie is nog steeds mijn kampioen...

We raken off- topic, idee voor nieuw topic : wie had de grootste?...

Greetz,

Joop
Zware Flakstelling Overschie.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Würzburg in Arnhem

Bericht door ErwinZ »

Ja laten we dit splitsen. Er is daarnaast ook nog een verschil tussen grootste in oppervlakte en sterkste qua aantal lopen.
Joop Schreuder †

Re: Würzburg in Arnhem

Bericht door Joop Schreuder † »

Erwin, mee eens.

Integrale vuurkracht en uithoudingsvermogen als uitgangspunt nemen. De spierballen van de stelling dus.

Daarbij te bezien:
a. aantal vuurmonden klein, middel, groot en zeer groot kaliber, tegelijkertijd aanwezig binnen dezelfde stelling incl. de vestingbouwkundige voorzieningen hiervoor;
b. aanwezige vestingbouwkundige voorzieningen tbv opslag munitie voor de vuurmonden binnen dezelfde stelling;
c. aanwezige verblijven voor manschappen en ondersteunende diensten binnen dezelfde stelling.

Effectiviteit buiten beschouwing laten, dus ligging,aantal horchgeraten, radar, zoeklichten etc. en koppeling met andere stellingen niet meetellen.

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Würzburg in Arnhem

Bericht door ducatim901 »

Het zal wel met het late tijdstip te maken hebben gehad, waar ik "is" tikte moest het "ik" zijn, van die hoogmoedige toon die je bespeurde in mijn bericht, bericht heb ik aangepast.
Een van de problemen die er is op het vlak van de stationaire Flak in en om Nederlandse steden is dat er mijns inziens nog maar weinig onderzoek naar is gedaan.
Zo nu en dan kom je er eens wat van tegen maar het is niet in detail beschreven als bij de vliegende eenheden (mist een beetje de romantiek of is er weinig bronmateriaal overgebleven) en dat terwijl het juist wel invloed heeft gehad op het gebied van de verliezen van vliegtuigen en de tactiek /strategie van de luchtaanvallen/bombardementen (weleswaar lang niet zo fors als de vliegende eenheden van de Luftwaffe maar toch invloed is invloed).
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Grootste Flakstelling van Nederland?

Bericht door Danny »

Schwere Luftwaffe Flak Katwijk had 6 maal 8,8cm en drie maal 3,7cm FLAK. Hier is de batterij niet de enige in geweest. Het schijnt een standaard opzet geweest te zijn voor zware luchtdoelbatterijen. (6 stuks 8,8cm voor hoog vliegende doelen, 3 stuks 3,7cm voor de verdediging van de batterij, Befehlsstelle 1 als primaire vuurleiding, Befehlstelle 2 als backup vuurleiding bij signaalstoringen en slecht weer.)
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Würzburg in Arnhem

Bericht door Remco de Goede »

Joop Schreuder schreef:Rotterdam Overschie is nog steeds mijn kampioen...

We raken off- topic, idee voor nieuw topic : wie had de grootste?...

Greetz,

Joop
Is er een overzichts tekening van deze stelling? Dat is een flinke batterij zeg :)
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Grootste Flakstelling van Nederland?

Bericht door ErwinZ »

Ik zou zeggen laten we lijsten maken en updaten waar nodig.

Naar aanleiding van Joop:

A) Grootte naar vuurmonden.
1 - Marine Flak Batterie Termunten. 4 x 10,5 cm SKC/32 en 4 x 12,8 cm Flak 40.
2 - Schwere Luftwaffe Flak Katwijk. 6 x 8,8 cm.

KTB Emden, 23.5.44. Batterie Termunten mit 4-12,8 cm Geschützen und L.G.V. Gefechtsklar. 10,5 cm Batterie bleibt vorläufig als Seezielbatterie einsatzbereit.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Grootste Flakstelling van Nederland?

Bericht door tim »

Luftwaffe FlaK batterie Ijmuiden had ook 6 stukken 8.8?
SS FlaKbatterie "clingendael" in Scheveningen had ook 6 X 8.8 FlaK.

Moeten we nog onderscheid maken tussen deutsche bocht, wbn en aok 15?
Gr, Tim.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Grootste Flakstelling van Nederland?

Bericht door ducatim901 »

Nederland is Nederland, dus ook de delen van de Deutschen Bucht en AOK 15 die binnen Nederland vallen.
De batterijen aan de kust, daar is wel veel van terug te vinden maar zoals Joop al liet zien zijn er bij de grote steden ook heel uitgebreidde Flak-batterijen, In het BRV zitten tekeningen van batterijen bij Amsterdam, net als die bij Rotterdam grote complexen.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Grootste Flakstelling van Nederland?

Bericht door tim »

Ok Jack ben benieuwd, ik neem aan dat deze verzamelde batterijen rond steden ook 4 of 6 stuks batterijen waren?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Plaats reactie

Terug naar “Overige Duitse stellingen in Nederland”