bunker op de Strabrechtse Heide?

Duitse stellingen in het achterland als versterkte steden, Stp.Gr. Moerdijk, De Vordere en Hintere Wasserstellung, Eendrachtstellung, Pantherstelllung en radarlocaties
Plaats reactie
David-Ross

bunker op de Strabrechtse Heide?

Bericht door David-Ross »

Wie kent de bunker die afgebeeld staat op de foto op bijgaande website? Hij ligt ergens op de Strabrechtse Heide (heb geen exacte coördinaten gekregen). Doet mij wat denken aan een of andere bunker die bij een (schijn)vliegveld hoort, maar daar was hier geen sprake van. Of toch wel?

http://www.klinkweb.nl/NJN/njn0044.html

Groet,

David

P.s. bij vragen ook even naar mijn gewone email adres davidross@ziggo.nl mailen omdat ik al maanden geen enkele melding krijg van het forum.
Gebruikersavatar
Jaap Woortman
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 dec 2012, 11:07

Re: bunker op de Strabrechtse Heide?

Bericht door Jaap Woortman »

David,

Ik heb even mijn LBD Ehv. archief geraadpleegd.
LBD gem. Eindhoven dd. 23/24-5-40: melding van Schijnvliegveld Lieropsche Heide.
Dit is éénmaal vermeld.
Dat lijkt mij een beetje vroeg voor een Duitse bunker op de Lieropsche Heide.
Misschien een voor-oorlogse waarnemings Nederlandse bunker voor een oefenterrein?
Hij ligt nu onder het zand.

Jaap Woortman
David-Ross

Re: bunker op de Strabrechtse Heide?

Bericht door David-Ross »

Jaap, 'LBD' staat voor?
Gebruikersavatar
Jaap Woortman
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 dec 2012, 11:07

Re: bunker op de Strabrechtse Heide?

Bericht door Jaap Woortman »

David,

LBD = Luchtbeschermingsdienst.
Die stonden in Eindhoven, net als in andere steden en dorpen, op de kerktorens in de diverse
wijken en hadden goed zicht op wat er in de verre omtrek in de lucht en op de grond gebeurde.
Maar dat die toen al wisten dat er op de Lieropsche Heide een schijnvliegveld was is opmerkelijk.
Vooral ook omdat het Lw.Baubatallion 18/IV, die voor Eindhoven bedoeld was, pas op 9 juni in
Nederland aankwam vanuit Flensburg.
Dat zou betekenen dat de op Eindhoven liggende vliegende eenheden of de Ortskommandantur dit
initiatief moeten hebben genomen, want de Fliegerhorst Kommandantur kwam ook pas in de laatste
week van mei 1940 op Eindhoven aan.
Groetjes,

Jaap Woortman
David-Ross

Re: bunker op de Strabrechtse Heide?

Bericht door David-Ross »

Beste Jaap,

allemaal een beetje vreemd. Het schijnvliegveld dat bij Eindhoven hoorde lag toch veel oostelijker van Eindhoven?
Het gebied zegt mij ook helemaal niets als Nederlands oefenterrein. En de bunker is wel erg groot en stevig voor een vooroorlogs Nederlands bouwwerk.

Groet, David
Gebruikersavatar
buddha01
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 nov 2014, 05:40
Locatie: Veldhoven

Re: bunker op de Strabrechtse Heide?

Bericht door buddha01 »

Gezien de lokatie,zou ik zeggen dat het om de schijn industie Eindhoven zou moeten gaan. Met name de schijn industrie mbt Philips Complexen Strijp I, II, III. en de Daf complexen. Dit, aangezien het Schijn Industrie complex Bata meer richting Oirschot en het Schijnvliegveld aan 't Dun lag. Op militair oefenterrein Oirschotse heide vind je nog een bunker thv van de GLV V. Vermoedelijk gaat het hier om de bunker die behoorde bij schijnindustrie bata. Op de strabrechtse heide zou de betreffende bunker dan behoren tot het schijn industie terrein Eindhoven (Philips/DAF).
André de Wit
Vliegtuigspotter, geschiedenis WWII, Boeddhist
http://eheh0422.webs.com/
Plaats reactie

Terug naar “Overige Duitse stellingen in Nederland”