Fliegerhorst Twente

Overzicht van de verschilende door de Duitsers aangelegde of doorgebruikte vliegvelden in Nederland.
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door scolty »

Dat is de bunker die bij het Holthuis ligt. Van dat type heb ik er nu 4 gevonden rondom het vliegveld. Mogelijk zijn er een paar meer geweest.

Ook even een kleine update:
De plattegrond is nu al ver gevorderd. Op het moment heb ik 486 gebouwen geïdentificeerd, waarvan ruim de helft de daadwerkelijke functie bekend is. Verder zijn ook 934 inslagkraters ingetekend, welke op de luchtfoto's zichtbaar waren.

Ook op het 3D vlak is er doorgewerkt. Verschillende (enkele al gesloopte) gebouwen zijn weer 'tot leven gebracht'.
FHT C16.jpg
FHT C17 Werkplaats.jpg
FHT Fliegerhorstkommandantur.jpg
FHT PBK 14 Offz - kopie.jpg
FHT S 61 Garage.jpg
FHT Verkeerstoren en Gefechtsstand.jpg
Groeten, Mart
"Absence of evidence is no evidence of absence."
Gebruikersavatar
johannes winius
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 mei 2010, 10:52
Locatie: Hoogezand
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door johannes winius »

Mooooi!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door tim »

Nou nou, jij hebt er zin in :D
Hoop werken zeg!
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door maarten-stahlbeton »

Indrukwekkend! Ik blijf Heimatschutz een prachtige architectuur vinden.

Wat is uiteindelijk de bedoeling? Word dit gebundeld in een rapportage cq. advies richting (project)-ontwikkelaars?

Zijn er ook opmetingen van de NJRF 4 Auswertung?
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door scolty »

Ik ga op z'n minst mijn resultaten uitbrengen in een soort rapport, vooral gericht op de infrastructuur, gebouwen en de functies van de gebouwen. Ik heb echter ook plannen met wat mensen om het in een boek te verwerken. Vandaar dat ik ook nog niet alle topontdekkingen hier plaats ;)

Van de NJRF heb ik alleen een basale opmeting, geen specifieke indeling helaas. Het gebouw zelf is gesloopt, de funderingen liggen er nog. Deze hebben we onder toezicht moeten bezoeken dus er was geen tijd om deze fatsoenlijk op te meten :(
NJRF.JPG
"Absence of evidence is no evidence of absence."
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door maarten-stahlbeton »

Bedankt, ook opgeblazen door Duitsers zelf?
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door scolty »

Volgens mij niet :roll: Ik weet wel dat er in het BRV nog een tekening van moet zitten (A10) Maar ik heb hieruit maar een klein aantal tekeningen. Dat komt nog wel een keer. De laatste resten van het gebouw zijn in de jaren 80/90 gesloopt. Hopelijk laat de nieuwe eigenaar van dit deel van het vliegveld (van Eck) deze resten met rust.
"Absence of evidence is no evidence of absence."
Joop Schreuder †

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door Joop Schreuder † »

Vorige week heeft één van onze subcontractors tijdens graafwerk in Almelo een stuk PSP plaat aangetroffen.
Heb mij er maar over ontfermd ;) . Wellicht link met Vliegveld Twente.... Zo niet toch leuke vondst :lol: .

Greetz,

Joop
PSP plaat Almelo js.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door tim »

Hoi Joop, die platen zijn toch door alle kanten gebruikt, en ook na de oorlog gefabriceerd?
Gr, Tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Joop Schreuder †

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door Joop Schreuder † »

Yep, deze platen zijn wereldwijd in de dumps terecht gekomen en tot op heden in gebruik.
Maar dat maakt het verhaal er niet minder mooi door. Plaat ligt inmiddels in ons museum onder een wiel van de Jeep, maakt het plaatje weer wat levendiger.

Via onderstaande link kan je een mooi document downloaden over de Duitse restanten op vliegveld Twente en de overige vliegvelden in Nederland.

http://www.adttwente.nl/bibliotheek/Doc ... jlagen.pdf



Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door tim »

Maar is het typizch Duits of hebben de geallieerden precies dezelfde gefabriceerd?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door scolty »

Deze platen zijn na de bevrijding door de geallieerden geplaatst en ook tijdens de koude oorlog. Deze platen hebben de wederopbouw door de geallieerden bespoedigd, aangezien het veld veranderd was in een maanlandschap. Duits zijn ze niet, de Duitsers hadden alle Rollbanen met klinkers laten bestraten. Het bestand van de link hierboven bevat inderdaad wat leuke info maar er dient wel rekening mee gehouden te worden, dat het verre van compleet is. :?

Maar die platen zijn desalniettemin leuk om te vinden. Ze zijn een onderdeel van de krijgsgeschiedenis, ongeacht de ouderdom :)
"Absence of evidence is no evidence of absence."
Gebruikersavatar
scolty
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2011, 23:46
Locatie: Groningen

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door scolty »

Alles begint meer en meer bij elkaar te komen. Maar des te verder je graaft, des te meer mysteries dat je tegenkomt :D
FHT De strip 3.jpg
"Absence of evidence is no evidence of absence."
tukker
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jan 2014, 14:51

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door tukker »

Erg mooi dat je er zo veel werk vericht. Ben gisteren nog op de opendag geweest.
En het brandweer gebouw uitgebreid bekeken. Verkeerd jammer genoeg al in erg slechte staat.
Sprak nog een oud gediende van t vliegveld vertelde dat aan de noordzijde binnen de hekken nog veel
Duitse bunkers te vinden moeten zijn, deze waren helaas niet geopend voor publiek.
Heb recent nog een foto van 1942 op de kop kunnen tikken van zo' n dergelijke bunkerboerderij.
p kuperus
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 okt 2014, 11:36
Locatie: Hengelo ov
Contacteer:

Re: Fliegerhorst Twente

Bericht door p kuperus »

Hoi, ik ben Pieter uit Hengelo, ik ben ook op die open dag geweest. Heb daar aardig wat foto's kunnen maken. Naast Hangar 11 zag ik nog een verlaten gebouw in niet zo'n beste staat dat wel wat op een woonhuis lijkt.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Zou dit een boerderij geweest zijn?

Overige foto's van het foto album hier: https://picasaweb.google.com/dykodesign ... directlink

Hier is een album met andere objecten uit de omgeving (op het Oosterveld e.d.): https://picasaweb.google.com/dykodesign ... directlink

Op het Oosterveld zijn diverse interessante dingen te vinden zoals een bunkertje dat lijkt op het exemplaar op aan de Knollerveldweg. Het valt mij op dat de gebouwen op het Oosterveld min of meer gegroepeerd zijn en nog in redelijk intacte staat zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Vliegvelden in Nederland”