Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

De Stützpunktgruppe Scheveningen
BunkerOwner

Re: Te Koop, Bunker Van Ouwenlaan 11

Bericht door BunkerOwner »

Komt goed heren.
En als ik ongelijk heb ben ik de laatste die het zal (blijven-)ontkennen.

:D

Er zijn gewoon een paar aspecten die duiden op een (wellicht gelijktijdige-) functie als communicatiebunker, meerdere aanwijzingen, te veel aanwijzingen. Zodra hij is overhandigd, er met de gemeente is gesproken en we de boel veilig achten gaan we samen aanwezig zijn bij het verplichte archeologische onderzoek dat we toch moeten doen i.v.m. de renovatie. Zeg bewust 'renovatie' want we gaan de bunker trachten zoveel mogelijk te herstellen.. dus indien iemand nog wat originele gas-filters weet? ;)

Zonder gekheid, we gaan een groot deel herstellen (ook originele kleuren etc.) naar de periode 1943-1945, en een deel naar de koude-oorlog functie. Ik hoop uit de grond van m'n hart dat de 'kaartenkamer' nog in tact is, anders ga ik kosten nog moeite besparen dat te herstellen...

De gemeente wil geen museum, logisch gezien de ligging. De buurt wil ook gewoon zoveel mogelijk rust, ook geheel logisch. Wij gaan dus geen openstelling krijgen, daar zal de gemeente simpelweg ook geen toestemming gaan geven. Hebben duidelijke kaders en daar conformeren we ons volledig aan. Neemt niet weg dat ik zal verzoeken om voor de buren een dag te organiseren (heb al vernomen dat toch best wat omwoners een keer binnen willen kijken). Wellicht is het mogelijk om eens per jaar (open monumenten dag?) de bunker in haar volle glorie te laten zien aan het publiek. Men mag dit juweel niet onthouden in mijn optiek. Dat is verder niet aan ons en voor ons is het belangrijkste rust en een goede band met onze buren.
BunkerOwner

PS, die twee stukken zijn na-oorlogs.
Direct na de overname hebben de strijdkrachten de bunker als hospitaal in gebruik genomen.

En om nu op basis van 1 mobiele röntgen vast te stelen dat het een hospitaal betrof gaat mij veel te ver.
Los van het feit dat het (Nederlandse) document slechts spreekt over het feit dat de nieuwe gebruiker een vergunning krijgt om die spullen aanwezig te hebben... Ik blijf dan ook bij mijn stelling dat de bunker pas na de bevrijding van Den Haag is gaan dienen als mogelijke gewondenverzorgingsplek en later als opslaglocatie.

Zowel de bouw, als de indeling, als de inhoud geven sowieso al duidelijk aan dat deze bunker niet is gebouwd om gewonden te verzorgen. Beste bewijs is dat men altijd met de trap moest om in 1 van de ruimtes te komen (boven of beneden). Waarom zou je dat doen bij een locatie die als hospitaal bedoel is/was? Zeker in drukte/stress met z'n allen met brancards naar boven en naar beneden rennen op de trap?

Overige zaken ter plekke zullen jullie ook overtuigen.
maarten-stahlbeton
Contacteer:

Bericht door maarten-stahlbeton »

De ingangspartij is inderdaad een vreemd ontwerp voor een sanitats functie.

Servaas had een soortgelijke ingangspartij, en deze is zeker wel als netzknotenpunkt gebruikt.
Lord of the Ringstand
wattman
Donateur
Donateur

Bericht door wattman »

Ik vat de redenering dus even samen:
- een als hospitaalbunker vermomde communicatiebunker (uniek in Nederland) wordt
- direct na de bevrijding gebruikt / ingericht als hospitaalbunker (uniek in Nederland)
- vervolgens door defensie weer ingericht als communicatiecentrum.
Bas de Mos
Contacteer:

Bericht door Bas de Mos »

De foto met het rode kruis op de muur is gemaakt in mei 1945. Boven de deur staat 'Haupt Eingang' en op de houten plaat met het rode kruis staat Duitse tekst. Die andere foto is van 1948, volgens de beeldbank was de bunker toen in gebruik als filmstudio.

Het argument van de trappen is vaak gegeven maar niet sluitend. Er zijn genoeg andere hospitaalbunkers met trappen te vinden. Blijft lastig!
BunkerOwner

sirpsycho schreef:De foto met het rode kruis op de muur is gemaakt in mei 1945. Boven de deur staat 'Haupt Eingang' en op de houten plaat met het rode kruis staat Duitse tekst. Die andere foto is van 1948, volgens de beeldbank was de bunker toen in gebruik als filmstudio.

Het argument van de trappen is vaak gegeven maar niet sluitend. Er zijn genoeg andere hospitaalbunkers met trappen te vinden. Blijft lastig!
De bunker die als 'Filmstudio' diende ligt achter de PJK ergens, dat was niet die bunker.
Dat is het kromme eraan.
Er worden verschillende bunkers bedoeld.

Die (bestaande) filmstudio achter de PJK was juist 1 van de redenen om daar te gaan zitten.... Volgens mij moet dat gaan over de bunker die bij de Dierenkliniek zit ?

De bunker aan het Servaas had lijnen richting de 'Hospitaal' in de Den Haag.
Dat heeft de voormalige bewoner (vanuit Defensie) ervan me ook verteld.

Gezien het bouwjaar, het terugtrekken naar de Bilt...

Over de trappen... dat geloof ik direct.

Maar ik ga er vanuit dat die bunkers (net als deze wellicht op het eind), werden omgevormd tot hospitaal zodra hij was overgenomen... Duitsers vluchten Den Haag uit, complex wordt overgenomen... wat heb je dan nodig ? Geen verdediging meer zoals bedoeld... De Duitse communicatie was vaak al flink ontmanteld bij het verlaten van de bunker(s).

Ik denk dat het kruis erop gekomen is gedurende de opmars naar Den Haag.
De daadwerkelijke rol maskerend.

Heb sinds twee weken contact met de gene die direct de bunker in is gegaan toen de Duitsers hem verlieten. Ga het hem morgen meteen vragen. Betreft de gene die direct voedsel uit de bunker is gaan halen als kleine jongen.
BunkerOwner

wattman schreef:Ik vat de redenering dus even samen:
- een als hospitaalbunker vermomde communicatiebunker (uniek in Nederland) wordt
- direct na de bevrijding gebruikt / ingericht als hospitaalbunker (uniek in Nederland)
- vervolgens door defensie weer ingericht als communicatiecentrum.
... Waarbij die communicatie in de Koude-oorlog redelijk beperkt was (zie het als een klein knooppunt/schakelstation). Hoeveelheid lijnen is peanuts in vergelijking met een knooppuntcentrale als Oegstgeest.

Belangrijkste na-oorlogse taak is de opslag van de uniformen van de verschillende Taptoe's geweest... :lol:
Niet heel spannend.
wattman
Donateur
Donateur

Bericht door wattman »

Daar laatste doet niet ter zake m.b.t. de oorspronkelijke functie.
Ronald

Bericht door Ronald »

Toch is hier wel degelijk een filmstudio in geweest ! Eind 1952 werd de bunker, heringericht en opgeknapt door de Genie en de PTT, gebruikt als operatiecentrum (AAOC) voor de luchtdoelartillerie in de sector Den Haag-Rotterdam-Dordrecht, de 901 Luchtverdedigingskring. Daarna is de bunker gebruikt als Commandopost Bevelhebber der Zeestrijdkrachten.

Zie ook het bijgesloten krantenartikel van 11 mei 1949.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ronald

Bericht door Ronald »

Bijgesloten nog een krantenartikel van 25 april 1949.
rony

Bericht door rony »

De bunker heeft dus een goed half jaar dienst gedaan als hospitaal, tijdens de oorlogsjaren.
De functie is een hospitaal. Of dat de plannen waren bij de late bouwperiode in 44 ??
I'll Come Back.
Gr
rony.
tim
Contacteer:

Bericht door tim »

We kunnen met zn allen heel lang blijven zoeken naar verklaringen waarom de bunker niet als hospitaal gebouwd en gebruikt zou zijn, maar alle aanwijzingen duiden er op dat het wel zo is.. het in geval van een invasie kwetsbare bronovo ziekenhuis op een steenworp afstand, door de Duitser aangebracht rode kruizen en noem maar op!
geloof met dat na dolle dinsdag de Duitser gewoon weer teruggekeerd is naar de bunker..
de buurman heeft in de paar dagen van paniek de bunker bezocht! Daarna was dat niet meer mogelijk begreep ik uit zn verhaal..
verder stond op de dubbele 645 met baksteen/betonnen aanbouw aan de Ruygrocklaan een groot rood kruis geschilderd.
Deze bunker had ongetwijfeld een ondersteunende functie als keuken en misschien zelfs ontspanningsgebouw voor het personeel? Dit laatste blijft echter giswerk. zeker is dat in de bakstenen aanbouw 2 toiletten waren.

Dat er overeenkomsten met het servaesbolwerk zijn is niet zo vreemd,
S&B heeft waarschijnlijk gemakshalve de tekeningen geschikt gevonden voor beide werken, en in plaats van een hele nieuwe bunker te ontwerpen de tekening gedeeltelijk hergebruikt..
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
wattman
Donateur
Donateur

Bericht door wattman »

Dank Tim & Ronald voor alle feiten.
Deze discussie begon een hoog "Pelgrimplaza" gehalte te krijgen.
BunkerOwner

Zo zou je het kunnen afschilderen Wattman, voorlopig wijze vele feiten totaal ergens anders op.

Als we het dan hebben over een bunker als foto-studio, dat gaat nu al over drie verschillende bunkers...???
Lol, is dat een eenduidig antwoord of helder gegeven?
De gene om welke het werkelijk ging (aan de kant van de Seyss/PJK), de gene op golfterrein en de gene die 'Lazret' bunker genoemd wordt? En dat zou allemaal de bunker aan de van Ouwenlaan zijn? Andere artikel spreekt over een filmstudio eind 1952... toen was de bunker geen particulier bezit o.i.d.... nooit geweest tot nu toe. Niet die wij gekocht hebben in ieder geval.

Hospitaalbunkers idem... Bij het Bronovo lag al een bunker, en tussen Bronovo en Ouwenlaan ligt nog een hospitaalbunker (of eentje die dienst deed als hospitaal).

De feiten in de bunker zelf wijzen ergens anders, iemand hier al een keer echt op z'n gemak kunnen rondkijken?
En dat niet alleen, ook vanuit defensie komen andere geluiden.
BunkerOwner

Ronald schreef:Bijgesloten nog een krantenartikel van 25 april 1949.
Dat gaat dan dus niet over de bunker aan de van Ouwenlaan die door ons is gekocht.
Daar is knip en klaar waar de waterleiding zit/zat...
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Scheveningen”