En als ik ongelijk heb ben ik de laatste die het zal (blijven-)ontkennen.
Er zijn gewoon een paar aspecten die duiden op een (wellicht gelijktijdige-) functie als communicatiebunker, meerdere aanwijzingen, te veel aanwijzingen. Zodra hij is overhandigd, er met de gemeente is gesproken en we de boel veilig achten gaan we samen aanwezig zijn bij het verplichte archeologische onderzoek dat we toch moeten doen i.v.m. de renovatie. Zeg bewust 'renovatie' want we gaan de bunker trachten zoveel mogelijk te herstellen.. dus indien iemand nog wat originele gas-filters weet?
Zonder gekheid, we gaan een groot deel herstellen (ook originele kleuren etc.) naar de periode 1943-1945, en een deel naar de koude-oorlog functie. Ik hoop uit de grond van m'n hart dat de 'kaartenkamer' nog in tact is, anders ga ik kosten nog moeite besparen dat te herstellen...
De gemeente wil geen museum, logisch gezien de ligging. De buurt wil ook gewoon zoveel mogelijk rust, ook geheel logisch. Wij gaan dus geen openstelling krijgen, daar zal de gemeente simpelweg ook geen toestemming gaan geven. Hebben duidelijke kaders en daar conformeren we ons volledig aan. Neemt niet weg dat ik zal verzoeken om voor de buren een dag te organiseren (heb al vernomen dat toch best wat omwoners een keer binnen willen kijken). Wellicht is het mogelijk om eens per jaar (open monumenten dag?) de bunker in haar volle glorie te laten zien aan het publiek. Men mag dit juweel niet onthouden in mijn optiek. Dat is verder niet aan ons en voor ons is het belangrijkste rust en een goede band met onze buren.