Nederlandse versterkingen in 3D

Andere (abstracte) benaderingen van Fortificaties. Bijv. door middel van Fotografie, Beeldende kunst, en hergebruik.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door ErwinZ »

svdb10 schreef:
Ruud schreef:Moeite met onderscheiden van de 'echte' foto, klasse!
Haha, I WISH! Helaas zie ik zelf nog héél veel verbeterpunten
Heheh ik ook :P Doet niet af dat het het mooie modellen zijn.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door WimVe »

svdb10 schreef: Haha, I WISH! Helaas zie ik zelf nog héél veel verbeterpunten...
1) de twee palen
2) hek op het dak
3) afdekking looprail deuren
4) ... :mrgreen:

Grootste probleem is dat een model perfect is. Rechte lijnen, vlakke muren etc.
De imperfecties maken juist dat je verschillen ziet.

Maar Sander, het ziet er goed uit.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door svdb10 »

WimVe schreef: 1) de twee palen
2) hek op het dak
3) afdekking looprail deuren
4) ... :mrgreen:
1) Stom! hoe kan ik die twee essentiele palen over het hoofd gezien hebben...
2) Hek op het dak is hedendaagse toevoeging: trap met toeristisch uitzicht over omliggende gebied. Dit lag er dus zéker niet tijdens de active dienst van het fort!
3) Shit, ik hoopte al dat het niemand op zou vallen; er hoort inderdaad een hele saaie afdekplaat over het rol mechanisme heen. Daar kwam ik echter pas achter nádat ik best veel tijd had gestoken in het detailleren van die looprails. Daarna vond ik het zonde om dit weer 'onzichtbaar' te maken :oops:

Pff, wat een kritisch publiek hier. ;)
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Tijd om weer eens wat te laten zien

Bericht door svdb10 »

Wat is het stil op het forum op 3D-gebied. Wordt er nog een beetje getekend of is iedereen op vakantie / druk bezig met andere zaken?

Om zelf dan maar het goede voorbeeld te geven en de boel weer beetje aan te zwengelen hier het resultaat van een testje dat ik afgelopen weekend* gemaakt heb (*model heb ik wel wat langer over gedaan).
Blender heeft recent een nieuwe versie gereleased, waarin ook Volumetric Rendering ondersteund wordt. Hiermee kun je oa mist of rook nabootsen. Om dit uit te testen was mijn idee om een plaatje te maken van een donkere, rokerige kazemat die verlicht wordt door een binnenvallende straal zonlicht via het schietgat (een zgn "God Ray").
Omdat het een nieuwe feature betreft, is het nog even zoeken naar de juiste settings, en blijkt het wat lastig om de mist binnen redelijke grenzen te houden waardoor details en kleuren een beetje wegvallen. Maar ik vond het resultaat toch aardig genoeg om hier te delen.
Nb. plaatje is op redelijk lage resolutie gemaakt met beperkt aantal samples, dus oogt wat korrelig.

Benieuwd wat jullie ervan vinden!
Sander
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door WimVe »

tsja..... mooi !
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door tim »

Gaaf hoor!
Realistisch gezien zouden de plekken waar geen zonnestraal binnenkomt zoals de achtergrond iets donkerder mogen..
Dan word ie nog mooier!
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door svdb10 »

tim schreef:Gaaf hoor!
Realistisch gezien zouden de plekken waar geen zonnestraal binnenkomt zoals de achtergrond iets donkerder mogen..
Dan word ie nog mooier!
De scene wordt nu verlicht door 3 lichtbronnen: via het schietgat komt licht van de lichtgele zon en lichtblauwe lucht binnen, terwijl net buiten beeld (rechtsboven zie je de gloed) een petroleumlamp aan het plafond een gelige gloed verspreid. Deze laatste lichtbron verklaart de belichting van bijv. de schootsafstanden op de voet van het affuit (die via het schietgat idd nauwelijks licht zouden ontvangen).
Maar deze scene is meer een soort 'voorstudie' hoe ik het gewenste effect kan bereiken; uiteindelijk moet de "god ray" een stuk subtieler worden waardoor de scene ook wat minder grijs-gelig wordt. Maar zoals ik al schreef, vond ik het resultaat van dit experiment interessant genog om te delen!
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door ErwinZ »

Ik ben zeker nog bezig, wees maar niet bang ;)

Goede test scene iig. Al mag het contrast wel (veel) hoger. Met 2 (zon en lucht zijn feitelijk 1) lichtbronnen creëer je normaal gesproken heel veel contrast, zeker in zo'n kleine ruimte. Maar je begeeft je nu op het moeilijkste terrein van 3D: realistic rendering.

Kan de mist ook 'wolkerig' ? Alsof het kanon net heeft geschoten zeg maar?
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door svdb10 »

ErwinZ schreef:...Maar je begeeft je nu op het moeilijkste terrein van 3D: realistic rendering.
Enig realisme is natuurlijk wel mijn streven; mijn ultieme einddoel is om de renders hierna mbv photoshop om te zetten in zwart-wit + wat verouderen, om ze dan als 'echte' historische foto's op E-bay te kunnen verkopen voor veel te veel geld ;)
ErwinZ schreef:...Kan de mist ook 'wolkerig' ? Alsof het kanon net heeft geschoten zeg maar?
Ongetwijfeld, maar ik weet nog niet precies hoe. Additioneel probleem bij het weergeven van een kanon dat 'net geschoten' heeft, is dat je er dan ook niet aan ontkomt om een bemanning in je render op te nemen. En daar waag ik mij voorlopig nog maar even niet aan!
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4028
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door ducatim901 »

Mooi man!
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door svdb10 »

En weer een project afgerond! Betreft "Remise-kazemat K", gelegen op het fort De Ruyter (fort in den Sabina Henricapolder) waarvan ik eerder al een 'preview' liet zien.

Vanuit deze kazemat werd de torpedoversperring in het Volkerak onder vuur gehouden. Hiertoe was de kazemat uitgerust met 2 stukken van 10cm brons op kazemataffuit (oorspronkelijk 12cM K.A op hoge affuit).

Wederom mijn dank aan forumlid Reeg voor het aanleveren van de benodigde foto's en achtergrondinformatie. En nogmaals oproep aan iedereen op dit forum om toch vooral een keertje op bezoek te gaan op dit prachtige fort!

Buiten opnamen:
Fort Sabina - Remise-Kazemat K - Overzicht 1.jpg
Fort Sabina - Remise-Kazemat K - Overzicht 2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door svdb10 op 13 okt 2014, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door svdb10 »

...en wat 'binnen' plaatjes:

linkerkazemat:
Fort Sabina - Remise-Kazemat K - Linkerkazemat.jpg
rechterkazemat:
Fort Sabina - Remise-Kazemat K - Rechterkazemat.jpg
Enjoy!
Sander
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
johannes winius
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 mei 2010, 10:52
Locatie: Hoogezand
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door johannes winius »

Schitterend!
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door Bas de Mos »

Echt prachtig weer! Misschien heb ik het al eens gevraagd, maar gebruik je bump maps of echt replacement maps?
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nederlandse versterkingen in 3D

Bericht door svdb10 »

sirpsycho schreef:Echt prachtig weer! Misschien heb ik het al eens gevraagd, maar gebruik je bump maps of echt replacement maps?
Bump maps. En wellicht zit in een enkele texture ook nog wel een soort replacement (normal) map, maar dat komt omdat de Cycle-renderengine een tijdje geleden nog geen bump maps ondersteunde. Voor dit project heb ik als basis veelal oude textures gebruikt, die ik echter intensief heb aangepast. Meestal ben ik dan ook weer overgegaan op de bump map method omdat die wat meer controle geeft.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Plaats reactie

Terug naar “Creatief met Fortificaties”