Fort Sabina

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de Stelling van Amsterdam
Gebruikersavatar
Reeg
Berichten: 79
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:56

Fort Sabina

Bericht door Reeg »

Hallo allemaal,

Na mijn voorstelbericht een topic over fort Sabina.
Ik ben sinds november vorig jaar vrijwilliger op dit prachtige fort.
Er is enorm veel werk te verzetten, maar als je nergens aan begint gebeurt er ook niets
Een van mijn eerste wensen is de historie zo compleet mogelijk in een overzicht ( tijdlijn) te plaatsen.
Dit kan dan een goede basis zijn voor de rondleidingen.
Als er dus nog mensen zijn die informatie over dit fort hebben, dan houd ik me van harte aanbevolen.
Ook lijkt het me een goed idee om een keer een bijeenkomst op het fort te organiseren, zodat ik jullie ons mooie fort kan tonen.

Ik hoor graag van jullie.

Groeten Reeg
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Fort Sabina

Bericht door ducatim901 »

Als je een keer zin hebt om op een dinsdagavond naar het Nationaal Archief (in Den Haag) te gaan dan ben je bij deze uitgenodigd.
Er is van de Forten bij Willemstad genoeg te vinden.
In het NIMH ligt ook een archief, iets met Panorama Willemstad oid.
Misschien wel leuk om een keer een forum meeting te houden op Fort Sabina Henrica.
Is er al wat bekend over de loods?
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
russische metselaar

Re: Fort Sabina

Bericht door russische metselaar »

fotoooo s? ;)
Gebruikersavatar
Reeg
Berichten: 79
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:56

Re: Fort Sabina

Bericht door Reeg »

@Jack: Bedankt voor je reactie en uitnodiging, want we kunnen zeker wat hulp gebruiken ;)
Forum meeting vind ik een prima idee en we zullen jullie zeker gastvrij ontvangen; we horen graag van jullie
De staat van de botenloods is nog steeds niet best en we hopen dat ze op de een of andere manier nog bewaard kunnen worden. De tijd zal het leren ........

@ russische metselaar
een foto van het inwendige van de dubbele kazemat.
Als iemand het lettertype kent houden we ons aanbevolen...


Groeten Reeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Reeg
Berichten: 79
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:56

Re: Fort Sabina

Bericht door Reeg »

Onze ingang
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fort Sabina

Bericht door AvB »

Hierbij een aantal foto's uit september 2012 tijdens een openstelling van het fort in de Kunstroute in de buurt.
Ik heb weinig kaas gegeten van oude forten en hun eigenschappen dus toevoegingen over de functies van gebouwen zijn welkom.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Fort Sabina

Bericht door svdb10 »

Vorige week heb ik op uitnodiging van forumlid Reeg een bezoek gebracht aan het fort Sabina Henrica. Ik was hier in het verleden ooit (>10jr geleden) wel eens eerder geweest, maar details van dat bezoek waren ver weggwezakt. Wat een prachtig fort! Met name de combinatie van land- en kustfort, de (voor Nederland) zeldzame caponnières voor de grachtverdediging, de gave emplacementen voor o.a. 24cM IJzer en de geschutskazemat voor 2x 10cm brons maken dit fort zéér de moeite waard.

Reeg heeft mij (vóór het fort openging voor reguliere bezoekers) een uitgebreide rondleiding gegeven over het fortterrein en langs alle* gebouwen. Daarnaast hebben we uitgebreid gediscussieerd over forten in het algemeen en details van het fort Sabina in het bijzonder. Blijft toch altijd inspirerend om met een gelijk-gestemde fortofiel over de hobby te praten!
Hoewel de tocht naar deze Brabantse ‘uithoek’ vanuit de randstad nog een flinke autorit was, maakte de 2,5 uur op het fort dit meer dan waard. Ik kan dan ook iedereen aanbevelen om een keertje een afspraak met Reeg te maken

*M.u.v. twee caponnières die vanwege de vleermuizen Zijn afgesloten.

Een paar plaatjes:

Het munitiemagazijn met mooie hijsinstallatie en draaischijf voor Deauville spoor. Op de draaischijf staat de naam van de makers te lezen: De gebroeders Figee te Haarlem. Een bekende naam in de smalspoorwereld uit die tijd. Zie ook: http://www.nmld.nl/nl/object/1362
Hijswerktuig in munitiemagazijn.jpg
Detail hijswerktuig.jpg
Draaischijf voor Decauville materiaal.jpg

De prachtige dubbele caponnière. Let ook op de enorme schade aan het brikkenbeton aan de onderkant.
dubbele caponnière.jpg
dubbele caponnière (2).jpg
dubbele caponnière - steun M90 Gardner.jpg
Een mooi gelegen remise aan de keel. Prachtige (maar helaas in ietwat vervallen staat verkerende) schuifdeuren
remise.jpg
detail remise.jpg
De enige toegankelijke enkele caponnière. Bereikbaar door een lange gang onder de wal.
geweerschietgat caponnière.jpg
schietgat M90 Gardner in enkele caponnière.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Fort Sabina

Bericht door svdb10 »

..En voor mij het hoogtepunt: de dubbele kanonkazemat voor 2x 10cm brons. Een soort voorloper van de opstelling van ditzelfde geschut in de keelkazematten van de eerste serie forten van de St van Amsterdam.
dubbele kanonkazemat voor 10cm brons.jpg
positie voor 10cm brons.jpg
Opschrift in dubbele kanonkazemat.jpg
Reeg, jij en jouw collega-vrijwilligers nogmaals bedankt voor de rondleiding én de koffie!

Sander
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Fort Sabina

Bericht door svdb10 »

Oh ja,

Bij het teruglopen naar mijn auto zag ik nét buiten de fortgracht een rij betonnen paaltjes staan die er wel héél bekend uitzagen. Inderdaad, dezelfde paaltjes als recent 'ontdekt' bij de tussenbatterijen van de NHW! :D
viewtopic.php?f=26&t=3713
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fort Sabina

Bericht door AvB »

Forummeeting hier lijkt me nog steeds top. Gaan we aan werken. Die batterij is inderdaad prachtig.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Reeg
Berichten: 79
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:56

Re: Fort Sabina

Bericht door Reeg »

Graag gedaan Sander en het was idd leuk om zo een aantal fort zaken door te nemen :)

Ik ben erg benieuwd waar je die betonnen paaltjes hebt gezien. Ik heb n.l. nog helemaal niets kunnen vinden over de exacte lokaties van de 2 tussenbatterijen die er geweest zijn.

Ik kan je ook nog melden dat, mede dankzij David Ross ( die voor ons zeer waardevolle stukken heeft gefotografeerd) we heel wat meer te weten zijn gekomen over de verzakkingen van de kazerne. We wisten al dat ze hieraan hadden gewerkt toendertijd, maar hebben nu pas een goed beeld van wat er precies allemaal gedaan is. In het kort komt het erop neer dat ze er na de bouw van de kazerne nog 8 jaar aan bezig zijn geweest.
Dit verklaart ook waarom het gewelf in de meest linkse ruimte op de begane grond nog een gewelf heeft wat tot voor aan toe loopt en de rest niet meer.
Ik zal me er hier niet verder over uit wijden, maar als je een keer langs komt of bij een forummeeting kan ik het complete verhaal, tot nu bekend, uit leggen.

Groeten Reeg
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Fort Sabina

Bericht door ducatim901 »

Ik ga morgen weer naar het NA, ik heb o.a. op de planning staan het één en ander op de foto te zetten uit de hoek Willemstad.
Groeten JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Reeg
Berichten: 79
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:56

Re: Fort Sabina

Bericht door Reeg »

Moet nog steeds iets met je afspreken Jack, maar ik heb er helaas nog steeds geen tijd voor gehad....

Groeten Reeg
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Fort Sabina

Bericht door svdb10 »

Reeg schreef:...Ik ben erg benieuwd waar je die betonnen paaltjes hebt gezien. Ik heb n.l. nog helemaal niets kunnen vinden over de exacte lokaties van de 2 tussenbatterijen die er geweest zijn.
Hallo Reeg,
Bijgevoegd lokatie van de paaltjes. In de NHW zijn deze dus gebouwd rond (oa) bij tussenbatterijen uit de periode 1902-1906.
Zoals gezegd zag ik ze pas toen ik al weer bijna in de auto zat. Ik had mijn stevige bergschoenen al uit, dus ben ook niet meer het struikgewas ingedoken om foto's te nemen.
Gr. Sander
paaltjes.jpg
Ps. Forummeeting = goed idee!
Kan ook goed gecombineerd worden met bijv fort de Hel, Vesting Willemstad en fort Buitensluis (is bezoek te regelen met eigenaren en is dit het bezoeken waard?)
Daarnaast ligt er bijv. bij de Moerdijkbruggen ook nog wel wat beton wat heel goed óp dezelfde dag bezocht zou kunnen worden. Dan wordt het interessant voor zówel de Nederlandse-fortenliefhebbers als de Duitse-bunkerfanaten... :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Fort Sabina

Bericht door rony »

svdb10 schreef:
Reeg schreef:...Ik ben erg benieuwd waar je die betonnen paaltjes hebt gezien. Ik heb n.l. nog helemaal niets kunnen vinden over de exacte lokaties van de 2 tussenbatterijen die er geweest zijn.
Hallo Reeg,
Bijgevoegd lokatie van de paaltjes. In de NHW zijn deze dus gebouwd rond (oa) bij tussenbatterijen uit de periode 1902-1906.
Zoals gezegd zag ik ze pas toen ik al weer bijna in de auto zat. Ik had mijn stevige bergschoenen al uit, dus ben ook niet meer het struikgewas ingedoken om foto's te nemen.
Gr. Sander
paaltjes.jpg
Ps. Forummeeting = goed idee!
Kan ook goed gecombineerd worden met bijv fort de Hel, Vesting Willemstad en fort Buitensluis (is bezoek te regelen met eigenaren en is dit het bezoeken waard?)
Daarnaast ligt er bijv. bij de Moerdijkbruggen ook nog wel wat beton wat heel goed óp dezelfde dag bezocht zou kunnen worden. Dan wordt het interessant voor zówel de Nederlandse-fortenliefhebbers als de Duitse-bunkerfanaten... :)
Belgen tellen niet mee zekers.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1812 tot 1922”