Naslagwerken Nieuwe Hollandse Waterlinie

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de Stelling van Amsterdam
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Naslagwerken Nieuwe Hollandse Waterlinie

Bericht door Dikkieturf »

Beste forumleden,

Het naslagwerk(je) van fort Kijkuit is gereed.

Zoals gewoonlijk weer te downloaden via onderstaande link.

Zoekwoord:

Kijkuit en/of naslagwerk.

Groet,

Dikkieturf.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Naslagwerken Nieuwe Hollandse Waterlinie

Bericht door Dikkieturf »

Beste forumleden,

Het naslagwerk van de Lunetten op de Houtense vlakte is gereed.
Dankzij de medewerking van enige forumleden zijn het ruim 150 A4 tjes geworden.
Hiervoor mijn hartelijke dank.

http://www.hollandsewaterlinie.nl/pages ... theek.aspx

Groet,

Dikkieturf
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Naslagwerken Nieuwe Hollandse Waterlinie

Bericht door tim »

buitengewoon informatief weer..
je hebt een groot talent voor het samenstellen van dit soort naslagwerken!
natuurlijk hulde aan alle mensen die er aan meewerken.
het mooie van dit soort gratis online naslagwerken is dat het prikkelt voor anderen om het zelfde te doen.

wijlen Klaas van Brakel heeft destijds ook wat leuke pdf dingen online gezet, wat dan weer een hoop anderen mesnen aan het denken zet..

dat is het leuke van internet :geek:
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
BunkerOwner

Re: Naslagwerken Nieuwe Hollandse Waterlinie

Bericht door BunkerOwner »

Het is alles bij elkaar een gigantisch naslagwerk aan het worden.
Ik hoop dat je ooit de kans ziet om dit in een serie boeken uit te geven in een later stadium.

De PDF's zijn prachtig, maar dit zou ook super in een boekenkast staan!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Naslagwerken Nieuwe Hollandse Waterlinie

Bericht door Dikkieturf »

Ik heb inmiddels contact met een uitgever die geïnterreseerd is. Mijn uitgangspunt is geen wistbejag om het voor iedereen toegankelijk te houden.

Groet,

Dikkieturf
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Naslagwerken Nieuwe Hollandse Waterlinie

Bericht door wattman »

Mooi initiatief!
Hoop dat dit allemaal gaat lukken.
BunkerOwner

Re: Naslagwerken Nieuwe Hollandse Waterlinie

Bericht door BunkerOwner »

Super!
Kijk er al naar uit.
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Naslagwerken Nieuwe Hollandse Waterlinie

Bericht door Barst »

Beste Dirk,

Ik heb weer genoten van je naslagwerk, maar...

Volgens mij is de definitie van een fort: een aan alle zijden gesloten verdedigingswerk ingericht voor een langdurige en zelfstandige verdediging. Dit betekend dat een fort voorzieningen heeft als legeringsruimte, keuken, kruitopslag, verpleegruimte enz.
De lunetten als fort aanduiden omdat ze een keelverdediging in de vorm van een gecreneleerde muur hebben vind ik dus een beetje te kort door de bocht, volgens mij zijn het werken.
Ik zie nu overigens dat het tegenwoordig volgens wikipedia ook al "Fort Werk IV" bij Naarden (ook met gecreneleerde muur) is, en zo hebben we ook nog "Fort H" te Muiden. In het boek "Het rijke verleden van Vestingstad Muiden" door Henk van Ginkel worden overigens voor het gemak alle bomvrije gebouwen aldaar maar als fort betiteld.
Ik vermoed dat o.a. de toeristenindustrie het woord "fort" te pas en te onpas gebruikt omdat zijzelf en/of het klootjesvolk geen andere termen kent. Misschien ook om een en ander groter en interessanter voor te stellen dan het in werkelijkheid is.

Vriendelijke groet

Bart.
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Naslagwerken Nieuwe Hollandse Waterlinie

Bericht door Dikkieturf »

Hoi Bart,

Het klopt dat de lunetten nu werken zijn maar ze zijn ontworpen als fort.
Het staat ondermeer beschreven in de Cultuurhistoriche effectrapportage van Archimedia. In deze rapportage wordt ook steeds gesproken over fort.

Langdurig verdedigbaar is een moeilijk begrip. Een fort als Rijnauwen had b.v. maar voor 17 voeding.

Een keuken was te vinden op Lunet III, gebouw E, lokaal 5.
Alle overige door jou genoemde voorzieninge zijn aanwezig.
Een Lunet met een gesloten keelmuur met schietgaten en de contrescarp galerijen is aan alle zijden verdedigbaar.

Volgens mij voldoet het dan aan alle eisen om een fort genoemt te worden.

Het is en blijft een leuke discussie.

Groet,

Dirk
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Naslagwerken Nieuwe Hollandse Waterlinie

Bericht door Barst »

Oeps, te vroeg gesproken.

Na nadere bestudering van het naslagwerk moet ik je gelijk geven, de voorzieningen zijn aanwezig.

Blijft mijn punt dat tegenwoordig alles fort genoemd wordt. Persoonlijk vind ik het onzin om over bijv. Fort Lunet III te spreken. Vanmiddag nog even op, volgens een nieuw bord bij de ingang, "Fort Maarsseveen" geweest.

Nog wat anders als het mag. Met een forumlid ben ik in gesprek over g-kazematten. Volgens hem zijn er op fort de Klop en fort de Gagel koepelkazematten gebouwd, en op fort Voordorp zouden er zelfs drie gebouwd zijn. Jou iets van bekend?

Met schaamte,

Bart.
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Naslagwerken Nieuwe Hollandse Waterlinie

Bericht door Dikkieturf »

Hallo Bart,

Het gaat mij niet om het gelijk. Aan de hand van goede argumenten, defenities e.d. is het mooi om tot een dialoog te komen. Die hebben we nu en dat is een gode zaak.

Zoals je hebt kunnen lezen gebruik ik de term Lunet en niet fort Lunet.

Op fort de Klop en de Gagel zijn mij geen G-kazematten bekend. Van fort Voordorp hoop ik binnenkort het genieregister in handen te krijgen. Ik heb nog nooit iets gelezen over G- Kazematten aldaar. Ik hou je op de Hoogte.

Groet,

Dirk
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Naslagwerken Nieuwe Hollandse Waterlinie

Bericht door ducatim901 »

Ik ben benieuwd.
Wat je tegenkomt over de G's.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Naslagwerken Nieuwe Hollandse Waterlinie

Bericht door Dikkieturf »

Hallo allemaal,

We wijken wat af van het topic maar ik heb info opgevraagd bij Menno van Coehoorn.

Op de tekening kun je zien wat er bij hun bekend is.

Groet,

Dikkieturf
Laatst gewijzigd door Dikkieturf op 25 aug 2013, 07:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Naslagwerken Nieuwe Hollandse Waterlinie

Bericht door ducatim901 »

Dag Dirk,
Bij de door jou ingetekende G staat ook nog een P en volgens documenten uit het NA heeft er op elk bastion een G gestaan.
De twee Noordelijke exemplaren hebben een 225graden koepel gehad en de Oostelijk een 180graden koepel.
Bij een bezoek aan het fort Voordorp heb ik welleswaar geen delen van de G's kunnen vinden maar van de twee buitenste exemplaren zijn (door ingeklonken grond) wel de plaatsen te herkennen van de koepels, geen brokje beton te zien helaas.
Mocht je kans zien om het fort te bezoeken neem dan iets mee waar je mee in de grond kunt prikken zodat je hopelijk de kazematten kunt aanprikken.
Dat er van de Kazematten niets meer te zien is komt mijns inziens doordat er behoorlijk wat grond op de wallen is gebracht bij het opnieuw onder profiel brengen van het fort.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Naslagwerken Nieuwe Hollandse Waterlinie

Bericht door Dikkieturf »

De P bij de G wist ik maar ik was hem vergeten in te tekenen. Ik heb de twee andere G's er bij gezet. Bedankt voor de tip.

Heb jij dat document zelf? Het zou een mooie aanvulling zijn voor het naslagwerk van Voordorp.

Groet,

Dirk
Laatst gewijzigd door Dikkieturf op 25 aug 2013, 07:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1812 tot 1922”