Vraag over kanon in Barcelona

Algemene discussie over Spaanse fortificaties
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bram
Berichten: 190
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:52
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Vraag over kanon in Barcelona

Bericht door bram »

Iemand die weet wat dit is?
Het is een foto gemaakt in Barcelona.

Op Wikipedia vind ik http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... _kanon.jpg
In Barcelona_Formaat wijzigen.JPG
Het zou kunnen lijken op het 24 IJ, maar dan ouder. Ik hoor het graag
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bram
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Vraag over kanon in Barcelona

Bericht door Barst »

Wel lezen wat er onder het plaatje staat Bram; 30.5 cm Model 1891 Coastal defence-cannon from the fortress on top of Montjuic, Barcelona.

Bart
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vraag over kanon in Barcelona

Bericht door svdb10 »

Hallo Bram,
Betreft hier houwitser van fabrikant Ordóñez met kaliber 30,5cm (model 1892). Het kanon staat samen met drie soortgelijke stukken opgesteld bij de ingang van het "kasteel" (eigenlijk: fort) Montjuich in Barcelona.
En voor de liefhebbers: Aan de zeekant van dit fort staat ook nog een batterij van 4x 6inch (model 1923, Vickers). Helaas is de betonnen vuurleidingspost voor deze batterij enige jaren geleden afgebroken in het kader van de restauratie van het kasteel.

Gr. Sander
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
bram
Berichten: 190
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:52
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Vraag over kanon in Barcelona

Bericht door bram »

Dat het een ander kanon is dan het 24 IJ van Finspong was al wel duidelijk, maar ik raakte geïnteresseerd door de afsluiter, die lijkt op die van het 24 IJ. We weten inmiddels dat het een Franse uitvinding was om op deze wijze de achterzijde van het kanon af te sluiten en een serieuze achterlader te bouwen.
Het is dan interessant om te weten wat de onderlinge banden zijn tussen de bouwers. Werd de uitvinding ruim gedeeld of waren er zakelijke belangen die in die tijd mee speelden?

Sander bedankt voor je aanvulling, op deze wijze komen voor mij meerdere plaatsen boven water waar van dit soort grote geschut gestaan heeft of zelfs nog staat.
Bram
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vraag over kanon in Barcelona

Bericht door svdb10 »

bram schreef:...Het is dan interessant om te weten wat de onderlinge banden zijn tussen de bouwers. Werd de uitvinding ruim gedeeld of waren er zakelijke belangen die in die tijd mee speelden?...
Ongetwijfeld hielden de grote wapenbouwers uit die tijd elkaar nauwlettend in de gaten. Voor zover ik weet ging het dan vooral om concurrentie, niet om samenwerking. Daarnaast speelde nationalistische overwegingen een belangrijke rol: Oostenrijk-Hongarije kocht bij Skoda, In Duitsland concurreerde Krupp (+Gruson) en Ehrhardt om defensiecontracten. Groot Brittanië kocht bij Armstrong en later Vickers. In Frankrijk leverde Schneider de meeste kanonnen etc.

Dat daarbij bepaalde (goed-werkende) oplossingen werden afgekeken van de concurrent hoeft niet te verbazen. Maar ook destijds bestond er al zoiets als patenten en intellectueel eigendom, dus schaamteloos kopiëren was niet mogelijk.
Interessant is bijv. de Amerikaanse patent-database: http://patft.uspto.gov/ . Hierin kunnen je allerlei patenten terugvinden die destijds zijn gedeponeerd door bijv. Krupp.

Heb je je trouwens al verdiept in leveranciers van geschut dat in de Verenigde Staten gebruikt werd (oa Bethlehem Steel)? Volgens mij hebben die zich bij de keuze van hun sluitstuk sterk laten beïnvloeden door Franse oplossingen.
Bijgevoegd twee foto's van een M1890 12-inch coast defense mortar genomen in Fort De Soto (Florida).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Plaats reactie

Terug naar “Spanje”